Zaterdag 04/02/2023

Net de echte clubsfeer

Vooral Belgische deejays vielen in de smaak

Beach Rock had, net als de meeste zomerfestivals, een flinke hap dance op de affiche staan. Overdag werkten de meeste bezoekers liever aan hun bruine kleurtje, 's avonds zat in de uitpuilende tenten de stemming er dik in.

Het dance-onderdeel was over drie podia uitgesmeerd: de Alternative Dance Marquee waar voornamelijk drum'n' bass en bigbeats de toon aangaven, de Cyber Beach Beats waar de top van de Belgische house- en techno-deejays aantraden en de Tribal Beach, het tweede podium dat 's nachts voor de dance-acts Cassius en Les Rythmes Digitales gereserveerd was.

Vooral Belgische deejays als Yves Deruyter, Zzino en Geoffroy vielen in de smaak bij het grote publiek. Met lange wachtrijen danslustigen als gevolg: pas na een halfuur aanschuiven kwam je de van de rook stomende tent in. Eigenlijk deed dat ons een beetje denken aan de wachtrijen voor een reguliere club, of sterker, aan de attracties in een pretpark. Binnen bleek dat laatste nog niet eens zo'n gekke vergelijking: aan het plafond van de Cyber Beach Beats-tent bungelden alienpoppen en UFO's met flitsende rode lampjes terwijl op vier grote schermen projecties van dansende jongelui en hallucinerende fractals te zien waren. Ook de muziek kon de vergelijking met de kermis best doorstaan: vooral Yves Deruyter en Marco Bailey draaiden plaatjes die we normaliter enkel op de Sinksenfoor horen. We besloten dan maar de rest van de dag de veel te warme tent links te laten liggen, ook al geven Trish & Kash, G-Force en Geoffroy bijwijlen aangename en erg dansbare sets.

Buscemi, een trio Limburgse snaken dat met bas, sampler en drum een funky cocktail van bigbeats, disco en Orbitaleske gezangen bereidde, zorgde voor meer opwinding. Ook het publiek in de Alternative Dance Marquee reageerde enthousiast. Vreemd trouwens dat in deze tent de flashy inrichting ontbrak. Of misschien vormden de parasols van het sponsorende biermerk de decoratie - met een alternatief podium weet je maar nooit.

Teleurstelling toen de gestileerde ijskoningin Andrea Parker achter de draaitafels kroop en niet - zoals gepland - live met haar cello het podium opkwam. Onze frustratie verdween echter toen ze haar gevarieerde set van feestelijke electro, hiphop en Braziliaanse beats inzette. Wel storend was dat de soundcheck van de groep Breakbeat Era de hele tijd door door de plaatjes van Parker heen kwam. En ondanks die intensieve test van wel een uur, begon het doorsnee drum'n' bass-clubje nog een halfuur later dan gepland. Na de big- en chemical beats (of is dat hetzelfde?) van Hardknox en Cut La Roc wilden MC Dynamite en deejay Roni Size, wiens dreadlocks tot ieders verbazing waren verdwenen, wat leven in de tent brengen.

Tijdens de Tribal Beach Night zorgde een verschuiving in het programma voor verwarring. Eerder was al aangekondigd dat Underworld vervangen zou worden door Cassius. Maar toen we in de buurt van de tent kwamen, bleek het synthy eightiescombo Les Rythmes Digitales al bezig. Tien meter voor de tent blokkeerde het voetgangersverkeer en tevergeefs probeerden we een glimp van de verblindend rode haarlokken van de zanger Jacques Lu Cont op te vangen. Wel leuk trouwens, hun muziek. Ook Cassius mocht er best wezen, al kregen we ook hen door de opgehoopte massa niet te zien. Maar net als in de echte clubs moet dat als onbelangrijk beschouwd worden.

Ive Stevenheydens

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234