Zondag 25/08/2019

Nespresso wint Europese slag om exclusiviteit koffiecapsules

De koffiecapsules van Nespresso zijn wel degelijk beschermd, stelt het Europees Octrooibureau. Een overwinning voor Nestlé, maar concurrent Sara Lee gaat nog eens in de tegenaanval.

You win some, you lose some. Gisteren stond Nestlé, de eigenaar van Nespresso, aan de kant van de winnaars. Nestlé won een rechtszaak in de strijd om de exclusiviteit op de koffiecapsules.

Al jaren vecht Nestlé met andere grote koffieproducenten, zoals Sara Lee (Douwe Egberts), om het recht de enige te zijn op de markt die de kleurrijke aluminiumcapsules met kwaliteitskoffie mag produceren en verkopen. De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft in het dossier al veel rechtszaken verloren, waardoor verschillende concurrenten intussen al met eigen capsules naar buiten zijn gekomen. En als dat niet het geval is, dan hebben ze meestal ernstige plannen om hun eigen cups uit te brengen. Dat is een streep door de rekening van Nestlé.

Het European Patent Office (EPO), bevoegd voor het toezicht op octrooien in Europa, oordeelde dat de in 2010 toegekende marktbescherming van de koffiecups bevestigd is. Er zijn weliswaar een paar kleine aanpassingen gebeurd, maar die veranderen niets aan de basistechnologie en dus aan de werking van de capsules en de koffiemachines, zo maakte de EPO duidelijk. "Aan de essentiële delen van de uitvinding is niet geraakt", verklaarde Rainer Osterwalder, woordvoerder van het EPO. De bescherming betreft 28 landen in Europa.

Bij Nestlé haalt men opgelucht adem . "De beslissing is positief voor ons Nespresso-systeem", stelde Richard Girardot, CEO van Nespresso, gisteren in de rand van de algemene aandeelhoudersvergadering van Nestlé. Al meer dan tien jaar groeit het luxekoffiemerk jaarlijks met 20 à 40 procent. Ruim 10 miljoen koffieliefhebbers zijn klant en maken deel uit van de selecte club die zijn Nespresso-cups gaat ophalen in de boetieks of online bestelt. In België zijn er drie boetieks, in Brussel, Antwerpen en Luik.

Jaarlijks rollen 4,4 miljard Nespresso-capsules van de band, goed voor een omzet van bijna 3 miljard euro. Nestlé gaat ervan uit dat het 8,4 miljard capsules kunnen worden. Nespresso is nog in volle internationale expansie en heeft na Europa ook zijn zinnen gezet op de Verenigde Staten. Concurrentie van soortgelijke capsules zoals L'Or van Douwe Egberts (Sara Lee), die sinds enkele maanden ook in België te verkrijgen zijn, kan Nespresso dan ook missen als kiespijn.

Nestlé is de grootste producent van koffie in de wereld, met een marktaandeel van 22 procent. Sara Lee volgt Nestlé op de voet. Nescafé van Nestlé is wereldwijd het bekendste koffiemerk. maar Nespresso is de felste groeier in de Nestlé-groep en een sterkhouder, ondanks zijn hoge prijs, in crisistijden. "Tijdens de crisis drinken mensen liever koffie thuis", stelde CEO Girardot een jaar geleden in een gesprek met De Tijd.

De oorlog is echter nog niet gewonnen. Sara Lee ging gisteren meteen in beroep tegen de uitspraak. Daardoor moet het Octrooibureau de beslissing herbekijken. De aanvankelijke aanklacht kwam niet alleen van Sara Lee, maar ook van het Belgische Beyers Koffie. Of dat bedrijf zich bij de beslissing neerlegt, is nog niet geweten.

Het gevecht om de koffiecapsules en -machines van Nespresso is even bits als de strijd die Douwe Egberts enkele jaren geleden voerde om Senseo, ook een toestel waarmee individuele kopjes koffie gezet kunnen worden. Al ging het daar niet om capsules, maar om koffiepads. Douwe Egberts verloor uiteindelijk het juridische getouwtrek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden