Woensdag 23/09/2020

Concertrecensie

Nekka 2016: Liedjes en een lach voor Toon Hermans ***

Toon Hermans zou dit jaar honderd geworden zijn. Reden voor de organisatie van de Nekka-nacht om hun 23ste editie op te dragen aan de Nederlandse cabaretier die ook Vlaanderen veroverde. In een uitverkochte Lotto Arena stond drie uur lang (vooral) Hermans' muziek centraal, maar Bart Cannaerts en Circus Ronaldo zorgden er ook voor een knipoog en gulle lach.

Zelfs na zijn dood laat Toon Hermans nog zalen vollopen. De Antwerpse Lotto Arena was zaterdag helemaal uitverkocht voor dit eerbetoon. Nochtans een gewaagde zet: Nekka 2016 trad buiten de betreden paden. Voor het eerst stond er een artiest centraal die niet zelf meer het podium op kon, om er te zingen en applaus in ontvangst te nemen.

Maar met de familie en vrienden van Toon op de eerste rij voelde het snel alsof de overleden maestro er toch bij was in Antwerpen. De show begon passend met een rode ballon die aan clown Danny Ronaldo ontsnapte, en inleider Warre Borgmans die samen met kinderkoor de Wamblientjes 'Ballonnetje' inzette. Pieter Embrechts kwam in smoking van tussen het showorkest gestapt en gaf nieuw leven aan 'Ik het dit lied al honderd maal bezongen'.

De toon (excusez-le mot) werd meteen gezet. Riet Muylaert zong 'De appels op de tafelsprei' voor die andere Rietje, de vrouw en muze van Hermans. En Johan Verminnen, die ooit nog de Ontdek de Ster-trofee ontving uit handen van Toon, bracht een ontroerende versie van 'Café Biljart'.

'De tango van het blote kontje'

Soms had deze Nekka te veel van een uitvaart. Toen zijn ex-manager anekdotes ophaalde over het einde van de meester, of wanneer oud-gitarist Benny Ludemann naast Els De Schepper kwam meespelen in 'Ze dekte de tafel' en er (te) nadrukkelijk op emoties werd geaasd.

Maar gelukkig was er ook een streep humor. Bart Cannaerts speelde een mislukte Hermans-imitator en deed dat voortreffelijk. Zo deed hij de hele zaal 'Wat ruist er door het struikgewas...' scanderen. En met 'C'est l'amour' diende Cannaerts ook Jan Jambon van repliek: "Over de liefde zijn al een 'significant' aantal iedjes geschreven!". Bart Peeters noemde 'Als de Liefde', de allerlaatste van Toon Hermans, daarom ook zijn mooiste. Met de 'vrolijke versjes' van Toon Hermans en een vederlicht 'Mien, waar is mijn feestneus' ging Nekka de pauze in.

Het tweede deel hapte een stuk sneller weg. Het geheel was gebalder en meer uitgebalanceerd. Er werd minder op sentiment gespeeld en meer op vrolijkheid. Getuige 'Als de zon schijnt' en 'Ik ben blij'. Cannaerts kwam nog een laatste keer het podium op voor een gesmaakt 'Méditerranée'. En Pieter Embrechts deed Nekka zelfs blozen met 'De tango van het blote kontje'.

De passage van Rocco Granata was helaas een slag in het water. Zijn 'Handen' klonk nooit toonvast, net zomin zijn accordeon. Maar dat was je met de mooie stem van Lissa Meyvis in 'Ik heb je lief' snel vergeten. En al zeker toen Bart Peeters vrolijk Hermans' nederfrans parafraseerde in 'Il pleut'. Vijf minuten feest en carnaval op Nekka! Els De Schepper en Danny Ronaldo speelden een burlesk bombardon-duet, zoals alleen Hermans dat kon. En de jonge Bert Verbeke bracht de melancholie van de man uit Sittard mooi naar boven. Uiteraard werd er afgesloten met '24 Rozen'. Bart Peeters en Lissa Meyvis (echt wel dé mooiste stem van deze avond) lieten de zaal en alle artiesten nog één keer meezingen. Waarop Hermans vanop een videoscherm zelf het laatste dankwoord greep.

Twee bedenkingen: verjongen doe je niet door een overleden artiest centraal te stellen. Dat was ook te merken aan de gemiddelde leeftijd van dit Nekka-publiek. En wat meer sketches hadden deze avond meer opgefleurd en het tempo opgekrikt. Maar toch: hoed af om zo'n ruime bloemlezing te geven aan een Grote Cabaretier, die dat ook zestien jaar na zijn heengaan waard blijft. De duif mag dan dood zijn, de geest van Hermans (her)leefde even in Antwerpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234