Donderdag 13/05/2021

Neil Young veroorzaakt weldadige geluidstornado in Sportpaleis *****

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Mocht Neil Young een boom zijn geweest, dan was hij wellicht een knoestige eik: verweerd door de jaren, maar door geen storm kapot te krijgen. Zaterdag gaf hij met zijn Electric Band een verpletterend concert in het Sportpaleis. Er hing bijwijlen zoveel elektriciteit in de lucht dat we er een stel zwartgeblakerde oren aan overhielden.

Young heeft de jongste 45 jaar zo'n 33 platen gemaakt, alle denkbare genres geëxploreerd en daarbij ook regelmatig de bal misgeslagen. Het neemt niet weg dat de Canadees op zijn 63ste een van de invloedrijkste muzikanten van zijn generatie blijft. Zeker, hij ziet er dezer dagen grijs en kalend uit, maar in Antwerpen bewees hij overtuigend dat op rock-'n-roll geen leeftijd staat. 'The Loner' walste als een sjamaan over het podium en zijn gitaarspel, het auditieve equivalent van de schilderijen van Jackson Pollock en Willem De Kooning, klonk zowel intens als spectaculair. De noten floten de toeschouwers als kogels om de oren en Neil Young schepte er een demonisch genoegen in zoveel lawaai te maken dat alle jonge noisebandjes er vanzelf bij zouden verbleken. Vanaf 'Love and Only Love', de epische opener, knetterde er onweer uit de luidsprekers en ook het grofkorrelige, loodzware 'Hey Hey, My My (Into the Black)' liet er geen twijfel over bestaan: de komende twee uur wachtte ons een verblijf in Guitar Heaven.

Eerst leek het erop dat Young zijn set van vorige zomer in Werchter dunnetjes zou overdoen - de eerste drie nummers waren identiek- maar dat was slechts een schijnmaneuver. Want sinds hij vorige week in Barcelona zijn nieuwe Europese tournee aansneed, had hij de speellijst alweer voor een derde omgegooid. Opvallend genoeg stond er geen enkele song uit zijn jongste, tegenvallende cd Fork in the Road op het menu. Met uitzondering van 'Spirit Road' waren alle songs die de revue passeerden minstens twintig jaar oud. Neil Young kwam vooral met crowd pleasers op de proppen en hoewel dat er op papier teleurstellend voorspelbaar uitzag, verstond de artiest dermate de kunst zijn klassiekers nieuw leven in te blazen dat je er ook na de driehonderdste keer nog door werd verrast.

Hartverwarmend
Hulde ook aan de prima groep, die zich met evenveel gemak leende tot kolkende, ongepolijste rock à la Crazy Horse als tot een subtiele, semi-akoestische aanpak. Uitgesponnen nummers zoals 'Mansion on the Hill' en het ook nu weer kippenvel veroorzakende 'Cortez the Killer' werden afgewisseld met gebalder materiaal, type 'Cinnamon Girl', 'Everybody Knows This Is Nowhere', 'I've Been Waiting for You' en een poppy banduitvoering van 'Pocahontas'.

Wie liever de iets bezadigder Young aan het werk hoorde, werd op zijn wenken bediend tijdens een unplugged halfuurtje met een pakkend 'Don't Let It Bring You Down', een hartverwarmend 'Going Back' en hits als 'Heart of Gold', waarin Ben Keith zijn pedalsteel als vanouds liet huilen, 'Comes a Time', met Youngs vrouw Pegi als tweede stem, en 'Old Man', dat door het vervlieden van de jaren een nieuwe betekenis had gekregen.

De naïeve ecohymne 'Mother Earth' hadden we liever geschrapt gezien, maar dat ene schoonheidsfoutje was in het licht van de finale meteen vergeten. 'Rockin' in the Free World', met de Jimi Hendrixhommage 'Star Spangled Banner' in de staart, zorgde voor vuurwerk en ook 'Like a Hurricane' deed zijn titel alle eer aan. Net als Dylan, Springsteen en Browne eerder dit concertseizoen gaf Neil Young ondubbelzinnig aan dat de 'oudjes' vooralsnog van niemand lessen moeten krijgen. Dit was rock op het scherp van de snee. (Dirk Steenhaut/foto's: Alex Vanhee)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234