Zaterdag 15/08/2020

Lego

Neen, er dreigt géén tekort aan Lego-blokjes

Beeld rv

Moet u vrezen dat u met sinterklaas en kerst niet de verlangde doos Lego vindt? Dat is wat de wereldpers u wil doen geloven. In werkelijkheid krijgt Lego een gratis publiciteitscampagne in de schoot geworpen.

Zelfs het VRT-journaal wist ons donderdagavond op licht sombere toon te melden dat er zich in het jaareinde een tekort aan Lego-blokjes zou kunnen voordoen. Het bericht dat de Deense speelgoedgigant de productie fors optrekt maar toch schaarste niet kan uitsluiten op piekmomenten, is deze week ook op 42 nieuwssites in het Nederlandse taalgebied verschenen, van De Telegraaf tot De Morgen. De Tijd en Het Nieuwsblad achtten het nieuws ook een plek in de papieren krant waard, in Het Nieuwsblad onder de dreigende kop: 'Kerstman zal geen Lego brengen.'

Het bericht klopt niet, zeker niet met die stelligheid. Dat zeggen ze ook bij Lego zelf. "Wij hebben nooit gezegd dat er een tekort zal zijn", beklemtoont woordvoerder Roar Rude Trangbaek vanuit Kopenhagen aan De Morgen. "We zeggen enkel dat op sommige plekken in Europa het niet altijd mogelijk zal zijn om alle nieuwe orders van de speelgoedwinkels te voldoen. Lego zal overal te krijgen blijven, alleen kunnen we niet garanderen dat elke set in elke winkel voorradig is."

Toch lees je in alle nieuwsstukken dezelfde teneur: wie een Lego-set onder de kerstboom wil, zal zich naar de speelgoedwinkel moeten reppen. Ook in de Angelsaksische pers tref je dezelfde toonzetting aan. Een Google-zoekopdracht geeft zo maar even 268 treffers aan voor nieuwsberichten over een 'Lego shortage'.

De bron van dit verhaal is één bericht dat dinsdagochtend op de site van de Deense online-beurskrant Finans verscheen: 'Lego kan de vraag in de kerstperiode niet volgen.' Daar werd het bericht opgepikt door de correspondent van Reuters. Vervolgens sprong ook de Duitse concurrent DPA op de kar. Vanuit die persagentschappen verspreidde het bericht zich over de rest van de wereld.

Je zou denken: ramp voor Lego. Een bedrijf dat de bevoorrading voor zijn product niet kan garanderen, heeft een groot probleem. Nu is er iets heel merkwaardigs aan de hand. Vorig jaar, eind september, kwam exact hetzelfde nieuws in omloop. Ook toen waarschuwde Lego dat het in de drukke kerstdagen met een tekort aan blokjes zou zitten. Ook toen werd de verklaring gelegd bij de onverwachte populariteit, mede veroorzaakt door het megasucces van The Lego Movie. Ook toen was dat wereldnieuws.

Beeld rv

In werkelijkheid zijn de schappen van de speelgoedwinkels nergens leeg gebleven. Enkel in Denemarken en Canada klaagden kleinere speelgoedwinkels dat ze niet alle bestellingen binnengekregen hadden. Er is geen reden om aan te nemen dat het dit jaar anders zal verlopen.

Het voorspellen van schaarste is een erg effectieve marketingstrategie. Een product dat zeldzaam wordt, wordt juist meer waard. Schaarste wijst op succes. Klanten worden aangespoord om op zoek te gaan naar wat veel andere mensen ook willen hebben. Als je het product dan ook effectief kunt aanschaffen, is de consument bevredigd: héhé, toch gelukt.

Voorbeelden genoeg. De lange rijen wachtenden voor de deur van de Apple-store, denkt u dat die niet beter te beheren zijn? Waarom zouden winkels al 's nachts de deuren openen om een nieuw videogame te verkopen? Zou H&M heus niet wat meer jurkjes van die ene bekende designer kunnen fabriceren, zodat er geen stampede moet losbarsten? Is het nieuws relevant dat er "nog maar enkele tickets" voor Rock Werchter beschikbaar zijn? En heeft u nooit stress gekregen van de melding op booking.com dat er "nog vier anderen" dit hotel aan het bekijken zijn?

Telkens worden consumenten zo aangespoord om er op tijd bij te zijn, en gauw het product te kopen. Dat is het effect van de dubbele schaarste: er is geen voorraad en er is geen tijd om te beslissen. Of liever: die illusie wordt gewekt. Daar heeft ook Lego op ingespeeld. De onderliggende boodschap is dat je beter nu al naar de speelgoedwinkel holt om je van je doos Lego te verzekeren. Media wereldwijd hebben Lego een gigantische gratis reclamecampagne cadeau gedaan. Zoals ze dat ook wel vaker met love brands doen.

Beeld rv

Star Wars

Zelf ontkent Lego dat het nieuws deel uitmaakt van een marketingcampagne. "Wij hebben alleen geantwoord op vragen uit de pers, wij hebben zelf geen initiatief genomen." Dat is correct. Zowel Finans als Reuters hebben zelf contact opgenomen met het bedrijf. Bij Reuters zegt men dat ze zich bewust waren van "het potentiële marketingeffect voor Lego", maar dat het nieuws correct bleek te zijn en dus 'fit to print'.

Niettemin komt het 'slechte' nieuws voor Lego erg gelegen. De Deense gigant staat voor een enorm belangrijk koopseizoen. Het bedrijf wil zijn status als 's werelds grootste speelgoedmaker verstevigen. Lego zet zwaar in op de uiterst lucratieve Star Wars-franchise. Die nadert met de release van een nieuwe film in de kerstvakantie een nieuw hoogtepunt. Dan kan het geen kwaad om te bevestigen dat je product zo succesvol is dat misschien niet iedereen het kan krijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234