Zondag 16/06/2019

Neem uw agenda en noteer

In september start niet alleen het nieuwe schooljaar maar ook het nieuwe cultuurseizoen. Uit het overdadige najaarsaanbod selecteerde de M-redactie haar hoogst persoonlijke voorkeuren.

8 september

Zonzo Compagnie / Starend meisje

Rataplan, Borgerhout

Jeugdtheater

Ik heb al vaak zonder excuuskind in een jeugdtheatervoorstelling gezeten waar ik minstens even hard van genoot als het jonge volk. Als ik nu hoor dat Nathalie Teirlinck tekent voor de regie en de videobeelden van wat ze een beeldend concert noemen voor iedereen vanaf acht jaar, dan behoort zo'n ervaring meteen tot de mogelijkheden. Cineaste Nathalie Teirlinck heeft vorig seizoen met Piet Arfeuille het prachtige Yesterday gemaakt, en toen dacht ik meteen: dat is een naam om te onthouden. Omdat zij met beelden ontzettend veel weet te vertellen, omdat zij met weinig middelen hele werelden creëert. Nu maakt zij een project geïnspireerd door de gedichten van Tim Burton. Die worden op muziek gezet door Jan Van Outryve en een driekoppige band. Liederen over de meest bizarre dingen. Een vrouw die beviel van een robot, een kind dat in een bed veranderde, het starende meisje ook. Benieuwd wat dat zal worden.

15 september

De Modernen. Rondom Permeke

KMSKA, Antwerpen

Expo

Dit jaar is het zestig jaar geleden dat Constant Permeke, boegbeeld van het Vlaamse expressionisme, overleed. BOZAR in Brussel brengt een ruim overzicht van zijn werk, terwijl het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen KMSKA in de Koningin Fabiolazaal een zeventigtal werken van de kunstenaar zelf, vrienden en tijdgenoten samenbrengt. De expo De Modernen. Rondom Permeke in Antwerpen toont werk van de pioniers van het expressionisme: Constant Permeke, Frits Van den Berghe en Gustave De Smet, samen met dat van tijdgenoten als Edgard Tytgat, Valerius De Saedeleer, Jean Brusselmans en Frans Masereel. Het KMSKA leent ook negentien werken aan de retrospectieve in BOZAR, die in totaal zo'n 130 schilderijen, tekeningen en sculpturen zal bevatten. Alle aspecten van Permeke komen erin aan bod: naakten, landschappen, marines, vissers en boeren. Curator van de expo, Willy Van den Bussche, erehoofdconservator van PMMK Oostende en Permekemuseum Jabbeke, vroeg twee hedendaagse kunstenaars, Thierry De Cordier en Marlene Dumas, de confrontatie met Permeke aan te gaan.

www.kmska.be en www.bozar.be

15 september

De ziel van de Meester

Museum Plantin-Moretus, Antwerpen

Expo

Het Prentenkabinet van het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen heeft elf gastcuratoren gevraagd een selectie te maken uit de mooiste tekeningen van de verzameling. Onder de uitgenodigde gasten bevinden zich modeontwerper Dries Van Noten, galeriehouder Adriaan Raemdonck, illustrator-cartoonist Benoît en illustratrice Kaatje Vermeire. Ze leggen verrassende thematische verbanden of kiezen voor verwantschap in stijl of compositie door de eeuwen heen. Hun keuze wordt aangevuld met de voorkeuren van Ger Luijten, directeur van de Fondation Custodia in Parijs, kunsthistorica Katlijne Vander Stighelen (KU Leuven) en conservator tekeningen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel, Stefaan Hautekeete. Het Prentenkabinet is met meer dan twintigduizend tekeningen van Antwerpse kunstenaars tussen 1500 en nu een geheime schatkamer. De expositie brengt meestertekeningen samen van Rubens tot Panamarenko.

www.museumplantinmoretus.be

17 september

De Kruitfabriek (VIER)

Televisie

Om wat zekerheid in te bouwen pakt VIER dit najaar vooral uit met programma's als De slimste mens ter wereld, De Pappenheimers en Man bijt hond, programma's die hun succes al ruimschoots bewezen hebben. Uitkijken is het dan ook vooral naar het dagelijkse actuamagazine De Kruitfabriek. Hoe het er zal uitzien en wat het zal worden - hoe maak je bijvoorbeeld een programma met vijf presentatoren? - blijft een goedbewaard geheim. Maar spannend wordt het wel, zeker omdat het succes van VIER voor een belangrijk deel zal staan of vallen met dit programma. De Kruitfabriek heeft wel het voordeel dat het nog een maandje het rijk voor zich alleen zal hebben. Eén haalt zijn nieuwe talkshow Café Corsari pas een maand later van stal.

17 september

Arno/ 'Future Vintage'

cd-release

Aan langverwachte nieuwe Belgische platen geen gebrek, deze nazomer (The Van Jets, Balthazar, Dez Mona...), maar een muziekjaar zonder Arno Hintjens zou toch maar een mager beestje lijken. Twee jaar na Brussld treedt Le Plus Beau daarom terug naar het voorplan met nagelnieuw werk. Hintjens trok voor de opnames van deze Future Vintage naar Bristol. Samen met muzikant-toetsenist Serge Feys en John Parish achter de knoppen - bekend als briljante rechterhand van PJ Harvey - werkte hij een rist rauwe rocksongs af. De vooruitgestuurde single 'The Show Of Life' lost alvast de belofte in dat deze Oostendse vos haren noch streken is verloren. Maar verwacht je ook aan een update van 'Oh La La La'. "Het wordt een urgente rockplaat", klonk het al in een fly-on-the-wall-reportage van Le Soir. We geloven het blindelings. De tour begint midseptember in Zwitserland, maar de karavaan komt vanaf 19 december langs in eigen land.

17 september

Manneke Paul (vtm)

Televisie

"Ik heb talent, maar in Nederland zien ze het niet meer." Paul de Leeuw wond er bij de najaarsvoorstelling van vtm geen doekjes om: wat half mislukte programma's mogen zijn reputatie in zijn thuisland dan al geschaad hebben, hij weet nog steeds als geen ander hoe hij spraakmakende televisie moet maken. De lat ligt dus hoog voor Manneke Paul, de show waarin hij op maandag en donderdag op ontdekkingstocht door Vlaanderen trekt. Al blijft De Leeuw inschakelen een risico voor vtm. In het verleden vielen pogingen om het traditionele patroon te doorbreken niet altijd in de smaak van de kijker. Maar de hyperactieve en niet op zijn mond gevallen tv-maker kan op zijn beurt ook kijkers naar vtm lokken die die zender anders links laten liggen.

18 september (week)

De bende Haemers (VIER)

Televisie

Patrick Haemers die, alleen met een slip aan, zijn pasgeboren zoon in de armen houdt. Haemers die probeert een maaltijd te bereiden. Haemers op vakantie. Documentairemaker Peter Boeckx kreeg bij het maken van zijn zesdelige reeks over Belgiës meest beruchte gangster zes uur privéfilmpjes van Denise Tyack, Haemers' weduwe. Filmpjes die een compleet ander beeld van Haemers geven. Maar de reeks blijft niet beperkt tot leuke vakantiebeeldjes. Boeckx praatte ook urenlang met Tyack, met de zoon en moeder van Haemers, met collega-gangster Philippe Lacroix en met rechercheurs die het onderzoek naar Haemers voerden. Een kijk op de figuur Haemers die je nog nooit zag, belooft Boeckx.

19 september

Lawless (John Hillcoat)

Film

De late jaren 20, de periode van de zogenaamde prohibition of drooglegging. Alcoholproductie is illegaal in Amerika, maar in de beboste heuvels van Virginia trekken de drie broers Bondurant (Tom Hardy, Jason Clarke en Shia LaBeouf) zich daar bijzonder weinig van aan. Het levensverhaal van de Bondurant-clan werd neergeschreven in de roman The Wettest County in the World en nu tot een uitsekend scenario bewerkt door de Australische zanger-schrijver-scenarist Nick Cave. Zijn landgenoot John Hillcoat, bekend van The PropositionenThe Road, deed er zijn voordeel mee, want hij maakte van Lawless een bikkelharde misdaadfilm annex familiekroniek, waarin het brute en bloederige geweld niet bepaald verheerlijkt wordt, maar wel realistisch in beeld wordt gebracht. De cast wordt verder aangevuld met Gary Oldman en Guy Pearce (die als hun even geparfumeerde als creepy nemesis met de karikatuur flirt) en door Jessica Chastain en Mia Wasikowska (die gewoon met de broers flirten).

21 september

Sarah Vanhee/ Untitled

Campo Nieuwpoort, Gent

Theater

Sarah Vanhee doet vreemde dingen en noemt dat theater. In het verleden heeft dat al tot intrigerende projecten geleid. Dit seizoen maakt ze bij CAMPO Untitled. Een project over kunst. Over wat mensen kunst noemen. Sarah Vanhee laat mensen in de intimiteit van hun eigen huis praten over wat zij in huis hebben, dat kan vanalles zijn. Want zij stelt zich daar vragen over: wat betekent het om kunst over je sofa te draperen of op je ijskast te plakken? Wat is de relatie tussen deze objecten en de kunst in officiële musea? Wat onthullen of verbergen deze kunstwerken over de werelden waar ze deel van uitmaken en over de mensen die hen daar plaatsten? In kleine groepen verken je zo de buurt rond CAMPO Victoria, aan het Fratersplein in Gent. Later wordt dit project nog op andere plaatsen herhaald, altijd weer in samenwerking met de lokale gemeenschap. Untitled kan er lap op of er helemaal naast zijn.

23 september

Beyond Imagination

Stedelijk Museum, Amsterdam

Expo

Na bijna tien jaar sluiting, heropent het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn deuren. Vanaf zondag 23 september is het museum weer toegankelijk voor het publiek. Het in 2003 op last van de brandweer gesloten museum voor hedendaagse kunst, heropent met een tijdelijke tentoonstelling en de presentatie van zijn permanente collectie. Het Stedelijk - een gebouw uit 1895 - is gerestaureerd en gerenoveerd, en uitgebreid met een spectaculaire nieuwe vleugel: de zogeheten badkuip van Benthem Crouwel Architekten. Beyond Imagination, de eerste tijdelijke tentoonstelling in het nieuwe Stedelijk, is een eerbetoon aan de kunst die in Amsterdam en Nederland wordt gemaakt. De expositie biedt een internationale kijk op de Nederlandse kunst van vandaag. Beyond Imagination omvat nieuwe projecten en in opdracht gemaakte werken van twintig kunstenaars, geboren in Nederland en elders, maar allemaal op dit moment actief in Nederland.

www.stedelijk.nl

29 september

Jan Fabre/ Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was

deSingel, Antwerpen

Theater

Hoe vaak krijgt een mens de kans om een stuk geschiedenis opnieuw mee te maken? Ik heb vaak het gevoel dat ik podiumgewijs te laat geboren ben. Omdat al het warme water zo'n beetje in de jaren tachtig is uitgevonden, door grote geesten en sprankelende visionairen die eigengereid de komende decennia mee richting stonden te geven. Eén van die figuren is Jan Fabre. Hij herneemt na al die jaren zijn spraakmakende theatermarathons: Het is theater zoals te verwachten en te voorzien wasen De macht der theaterlijke dwaasheden. Voorstellingen zonder verhaal of strikte logica die mensen tonen, gevangen in eindeloze herhaling. Acht en vijf uur lang. Realiteit, rauw en zonder genade op scène gezet. Het publiek loopt naar believen binnen en buiten. Het is zo'n productie waar veel volk al van gehoord heeft, zonder het ooit te hebben gezien. Benieuwd of het zal werken als een blik op wat geweest is, of als performances die er staan, ook nu.

www.troubleyn.be

Oktober

Alloo in de gevangenis (vtm)

Televisie

Drie jaar geleden trok Woestijnvis naar Leuven Hulp, waar het productiehuis drie maanden lang enkele gevangenen volgde. Het resultaat was beklijvende televisie zoals je die maar zelden ziet. Nu kreeg Luk Alloo uitzonderlijk de toestemming om zes maanden te filmen in Leuven Centraal, de gevangenis waar flink wat zware gevallen zitten. Alloo liep er rond en sprak er met dertig gevangenen, mannen die jarenlang vastzitten voor moord, doodslag, hold-ups en andere zware criminele feiten. Confronterend, vond Alloo zelf die met dit programma zijn terugkeer bij vtm maakt.

3 oktober

Les Saveurs du Palais (Christian Vincent)

Film

In de film heet ze Hortense (subliem vertolkt door Cathérine Frot) en de Franse president (rol van Jean d'Ormesson) voor wie zij kookt, wordt niet bij naam genoemd, maar het gaat wel degelijk om de echte Danièle Mazet-Delpuech, die tot haar eigen verbazing en totaal onverwachts vanuit haar Périgord-streek naar Parijs gesommeerd werd om daar een tijdlang in het Elysée als privékokkin te fungeren voor president François Mitterrand. Die bleek zeer gecharmeerd van haar eenvoudige, maar tegelijk zeer geperfectioneerde en gesofisticeerde regionale kookkunst. De prachtige film Les Saveurs du Palais, die ook uitgebracht wordt onder de titel Haute Cuisine om toch maar meteen duidelijk te maken dat dit een film over koken is, is een éloge op de Franse gastronomie geworden - liefst niet met honger de bioscoop binnenstappen! - maar biedt tegelijk een fascinerende blik achter de schermen van het presidentiële paleis, compleet met hautaine afgunst en ridicuul protocol.

4 oktober

De Koe/ De wederopbouw van het Westen: ZWART

Leuven, STUK Kunstencentrum

Theater

De Koe blijft een buitenbeen in het landschap, en dat strekt altijd tot aanbeveling. Met een hoofd vol te veel ideeën en filosofieën, met grandioze verbeelding en al hun onevenaarbaar acteertalent zijn Peter Van den Eede, Natali Broods en Willem De Wolf een gezelschap om te volgen. De voorbije seizoenen brachten ze twee sterke producties, knetterend van ambitie: De wederopbouw van het Westen: WIT en ROOD. Over de jeugd en de passie. Dit najaar gaan ze in première met het slotstuk van de trilogie: ZWART, en dit keer draait het om kunst. Als bron van flexibiliteit en creativiteit, van verandering en vernieuwing, van samenwerking en gesprekken. Zo zeggen ze dat. Als zij dat uitgestrekte domein van de kunstgeschiedenis verkennen en dat als uitgangspunt gebruiken, dan word ik alvast wat preventief vrolijk. En na ZWART herwerken ze de drie voorstellingen bovendien ook nog eens tot één avondvullende productie. Dat schept verwachtingen.

9 oktober

Clock Opera

AB, Brussel

Concert

Op Eurosonic zorgde Clock Opera voor een ongeziene euforie. Geen kat kende de songs van dit Londense viertal, maar de band sloeg een voltallig publiek uit het lood. Veel hadden ze daar niet eens voor nodig: hoogstens een spannende sound die volgens deze krant het midden hield "tussen Roxy Music, Hot Chip en The Associates". Zélf geven ze die mix de naam chop pop mee. Frontman Guy Connelly staat live vaak als een espenblad te trillen op zijn benen, maar overtuigde moeiteloos als volksmenner en songschrijver. Indierock en elektronica gingen een onderonsje aan met new wave en onvervalste pop. "Zelden zo overtuigd geweest dat een plaat onze eindejaarslijst zal halen zonder er al één noot van gehoord te hebben", schreef Bart Steenhaut achteraf over het concert. "We'd sign them if we had a label", voegde The Guardian daaraan toe.

10 oktober

Hopper

Grand Palais, Parijs

Expo

De beelden van Edward Hopper zijn meteen herkenbaar. Eenzame mensen in een nachtelijke diner, een verlaten tankstationnetje in the middle of nowhere, typisch witte, houten huizen en vuurtorens aan zee of op een duin, een man en een vrouw in een kantoor - verzonken in zichzelf. Typisch Amerikaans en tegelijk universeel. Maar is de grote Amerikaanse schilder Edward Hopper (1882-1967) een romantisch, realistisch, symbolistisch of zelfs formalistisch kunstenaar? Een groot overzicht in het Grand Palais in Parijs wil proberen om op zijn minst een licht te laten schijnen op dit schijnbaar eenvoudige maar tegelijk erg complexe oeuvre. De tentoonstelling staat eerst stil bij de leerjaren van Hopper (1900-1924), onder meer in Parijs, en bij de werken die hem in die periode hebben beïnvloed. In een tweede deel wordt de periode belicht tussen zijn eerste, echt persoonlijke schilderij House by the Railroad (1924) en zijn laatste werken, waaronder Two Comedians (1966).

www.grandpalais.fr

10 oktober

The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen)

Film

Tot de dood ons scheidt. Zo klinkt het in de traditionele huwelijksbelofte van twee geliefden. En dat is precies wat er gebeurt in The Broken Circle Breakdown, de vierde en opniew fenomenale langspeelfilm van Felix Van Groeningen, die - indien hij niet al eerder gebruikt was - eigenlijk ook wel de titel De Helaasheid der Dingen had kunnen dragen. Wat de geliefden, tattoo-kunstenares Elise (glansrol van Veerle Baetens) en haar cowboy-muzikant Didier (rol van Johan Heldenbergh) zal scheiden, is hier namelijk de dood van hun dochtertje Maybelle. Klinkt als een melodrama? Dat is het ook, maar dan wel in de meest nobele en minst pejoratieve betekenis. Sterke en doorleefde emoties, die ongetwijfeld voor veel natte ogen zullen zorgen. De film is wel gebaseerd op een theaterstuk, vol bluegrass- en countryliedjes, maar de filmische transpositie, waarin de muzikale intermezzo's perfect geïntegreerd worden, herinnert geen moment aan die toneelmatige herkomst.

13 oktober

De weg naar Van Eyck

Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Expo

Het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen plant een gedurfde en ambitieuze tentoonstelling, De weg naar Van Eyck, waarin het museum op zoek wil gaan naar de bronnen van de beroemde Vlaamse primitief. Hoe oorspronkelijk en geniaal is zijn werk, of: hoezeer is het geworteld in een ontwikkeling die al langer gaande was? Van Jan van Eyck (ca. 1390-1441) komen zeven werken naar Rotterdam, waaronder Madonna in de kerken Portret van Baudouin de Lannoy(Berlijn), een Annunciatie (Washington), een Kruisiging (Metropolitan, New York) en het beroemde getijdenboek uit Turijn, waarvoor Van Eyck miniaturen zou hebben gemaakt. De drie Maria's aan het graf, een monumentaal werk van zijn broer Hubert van Eyck, komt uit de eigen Rotterdamse collectie. En misschien heeft het museum nog verrassingen in petto.

www.boijmans.nl

24 oktober

Amour (Michael Haneke)

Film

"Mensen van dertig vertellen over de liefde die begint, maar ik heb het over het einde van de liefde." Aldus de 70-jarige Oostenrijkse regisseur Michael Haneke over zijn nieuwe film Amour waarin hij vertelt over de liefde tussen twee tachtigers, vertolkt door twee monumenten van de Franse cinema, namelijk Jean-Louis Trintignant (°1930) en Emmanuelle Riva (°1927). Een sobere en allerminst sentimentele film. Het morele dilemma van Amour zit in de eenvoudige titel vervat. Is het uit liefde dat zij er liever een punt achter zou zetten? Is het uit liefde dat hij voor haar wil blijven zorgen, zelfs wanneer ze nog nauwelijks een woord kan formuleren? Deze aangrijpende reflectie over leven, liefde en dood leverde Haneke zijn tweede Gouden Palm op nadat hij amper drie jaar geleden in Cannes reeds gelauwerd werd voor Das weisse Band.

29 oktober

Dez Mona - 'AG.A.'

cd-release

Met de voorstelling Sága toonde Dez Mona zich van haar meest ambiteuze zijde: een plaat die opgevat werd als concertante opera, met internationale allures. Een plaat die bovendien verwonderde, verblufte en verrukte. Die barokke aanpak laten Gregory Frateur en zijn spitsbroeder Nicolas Rombauts evenwel links liggen op hun nieuwe plaat. Die zou een stuk toegankelijker klinken, méér popgericht, liet Frateur al weten. Volgens insiders wordt het een prachtige plaat. Eén waarin ook gemorreld werd aan de bezetting van Dez Mona: geen aparte pianist meer, maar wel Gregory als zanger en toetsenist, Nicolas op bas, Roel van Camp aan de accordeon, Steven Cassiers op drums, en de getalenteerde tandem Sjoerd Bruil en Tijs Delbeke op gitaar. Met concerttournee vanaf december.

November

Quiz me Quick (Eén)

Televisie

Aan de generiek van een reeks kun je vaak al de kwaliteit van een reeks aflezen. Als je daarna nog eens een grandioze openingsscène ziet, weet je meteen al dat het goed zit. Bij Quiz me Quick zitten beide goed. Wie de reeks dit voorjaar al op betaalzender Prime zag, weet ondertussen dat de reeks van Bart De Pauw een schot in de roos is. De Pauw leverde met het verhaal over vijf fervente quizzers een scenario af om duimen en vingers van af te likken. Een thema dat typisch Vlaams is, maar op het vlak van uitvoering, beeldtaal en acteerprestaties de Vlaamse norm ruimschoots overtreft. Bovendien zie je in de hoofdrollen ook eens niet het handvol vertrouwde gezichten die in zowat alle reeksen opduiken.

Crimi Clowns (2BE)

Televisie

Luk Wyns zal dan wel tot in de eeuwigheid der dagen in de eerste plaats geassocieerd worden met zijn Gamma-spotjes, de man heeft nog wat meer in zijn mars. Acteren bijvoorbeeld, zoals hij bewees in Matroesjka's. Voor 2BE kroop hij opnieuw in de pen en trok hij ook nog eens zijn acteursplunje aan voor Crimi Clowns, een "gitzwarte gangstercomedy" over clowns die overdag een comeback proberen te maken, maar zich 's avonds specialiseren in het inbreken in Brasschaatse villa's. Alles is bovendien gefilmd in een stijl die volgens Wyns gelijkenissen vertoont met C'est arrivé près de chez vous. Een referentie die kan tellen en die toptelevisie belooft als ze klopt.

4 november

Grizzly Bear

AB, Brussel

Concert

In juni werd zo vaak geblogd, geschreven en getweet over een nieuwe song van Grizzly Bear, dat je als buitenstaander haast ging vermoeden dat die heisa ingegeven werd door de second coming van de Heiland. Alle drukte rond de vooruitgestuurde single 'Sleeping Ute' spreekt boekdelen over de status van de Brooklynse indiegroep. Sinds Veckatimest in 2009 wereldwijd bovenaan prijkte in de eindejaarslijstjes, is de groep duidelijk in de vaart der volkeren opgestoten. Voor de nieuwe plaat dook het arty collectief onder in een Texaans spookdorp en een hutje op Cape Cod, waar ze "het opvolgingstrauma" van Veckatimest probeerden te verwerken: "We zijn bang dat we niet beter kunnen dan die plaat", gaf de groep al eerder toe. Toch lijkt Shields een terecht gehypete plaat. Verwacht je opnieuw aan de wonderlijke vocale harmonieën van Ed Droste en Daniel Rossen, die de rollen omdraaiden. Dit keer schreef Rossen de zanglijnen uit voor Droste, en omgekeerd. "Dit is Grizzly Bear 2.0.", maakt de groep je nu al warm voor nieuw werk. De plaats is er vanaf 18 september.

15 november

Pina Bausch/ ten chi

deSingel, Antwerpen

Dans

Sommige podiumartiesten zijn zo veel larger than life dat ze na hun dood blijven bestaan. Niet alleen in de herinnering van velen, maar ook met concrete voorstellingen die je alsnog kan gaan bekijken. Pina Bausch is wellicht één van de allerbelangrijkste choreografen aller tijden, met blijvende invloed op hele generaties podiumartiesten. Zij zat te werken voorbij het punt waar er nog iets te zeggen valt. Daar begon haar dans, daar waar de dingen te groot zijn, te heftig, te schoon, te pijnlijk. Ze stierf in 2009, maar haar compagnie: Tanztheater Wuppertal bleef bestaan, onder leiding van een paar van haar getrouwen. Dit najaar is het gezelschap te gast met ten chi, een productie uit 2004, die gemaakt werd na een residentie in Tokio. Het werd een voorstelling met veel solo's, gedanst onder eeuwige sneeuw, op muziek van Robert Wyatt en op Japanse kodo, met fragmenten Büchner en Brecht. Om in geen geval te missen.

www.desingel.be

21 november

Jagten/ The Hunt (Thomas Vinterberg)

Film

In een Deens provinciestadje wordt het leven van kleuterleider Lucas (prachtige vertolking van Mads Mikkelsen, die in Cannes gelauwerd werd als beste acteur) compleet overhoop gehaald wanneer hij verdacht wordt van seksueel kindermisbruik. Toch heeft regisseur Thomas Vinterberg, bekend van Festen, er geen thriller van gemaakt. Van in het begin is het immers duidelijk dat Lucas totaal onschuldig is. En er wordt ook getoond hoe de verdachtmaking concreet begonnen is. Wat Vinterberg hier dus vooral interesseert, is de onverbiddelijke, maar totaal onrechtvaardige logica waarmee de 'heksenjacht' zich ontwikkelt en waarbij Lucas niet alleen door de buitenwereld, maar ook door zijn collega's en zelfs door (bijna al) zijn beste vrienden in de steek wordt gelaten. Zelf gecreëerde paniek zorgt voor een spiraal van hysterie waarin geen enkele plaats meer is voor het vermoeden van onschuld, want 'kinderen liegen niet'. Of toch?

21 november

Beyond the Hils (Cristian Mungiu)

Film

Deze grimmige film, die nog het best als een 'theologische thriller' kan omschreven worden, vertelt het verhaal van twee jonge vrouwen, Alina en Voichita, die aan hun jeugd in een Roemeens weeshuis een ijzersterke band hebben overgehouden. Alina is sindsdien werk gaan zoeken in Duitsland, terwijl Voichita in een klein orthodox klooster op zoek is gegaan naar God. Als de film begint, is Alina net (even) terug in het land met de bedoeling haar hartsvriendin Voichita te vragen om met haar naar Duitsland te vertrekken. Alina krijgt tijdelijk onderdak in het klooster, waar God een wel erg sterke rivaal blijkt te zijn. Logica is een mooie zaak, maar ook hier valt op hoe onverbiddelijk en destructief dergelijke rechtlijnigheid kan zijn. Zeker in een religieuze context, waar hysterie en uiteindelijk zelfs exorcisme op de loer liggen. De Roemeense filmmaker Cristian Mungiu won in 2007 de Gouden Palm met zijn keiharde abortusdrama 4 Mois, 3 Semaines, 2 Jours. Zijn nieuwe film kreeg in Cannes de prijs voor het beste scenario én voor de beste actrice, die gedeeld werd door de twee jonge hoofdvertolksters.

29 november

Bat For Lashes

AB, Brussel

Concert

The Haunted Man volgt Two Suns op, een plaat die drie jaar geleden de doorbraak van Natasha Khan aka Bat for Lashes inluidde. Liefst een half miljoen keer wisselde Bat For Lashes' tweede langspeler van eigenaar. Zowel Thom Yorke, Editors, Robert Smith als Kanye West dragen haar sindsdien op handen. Op basis van de hoes alléén zou The Haunted Man ook wel eens vlotjes over de toonbank kunnen schuiven: daarop zie je een naakte Natasha een ontblote man op d'r frêle schouders torsen. Als alle songs bovendien zo straf blijken als de voorlopende single 'Laura' - een introverte pianoballade met blazers - staat Bat For Lashes niets in de weg voor een wereldwijde verovering. Een maand na de release komt de chanteuse haar nieuwste plaat overigens voorstellen in Brussel. In deze krant werden de optredens van Bat For Lashes al eerder omschreven als "een wonderlijke wandeling door sprookjesland". Volg dus gewoon de brood-kruimels op weg naar de Ancienne Belgique.

29 november

Bourla, Antwerpen

Toneelhuis/ Song #2

Theater

Het zijn twee unieke figuren in theaterland, en allebei werken ze in Het Toneelhuis: Benjamin Verdonck en Abke Haring. Dat net zij twee samen een lied voor twee gaan maken, schept appetijt. Al zijn ze heel anders in wat ze maken en hoe ze werken, en is het niet meteen duidelijk wat dat precies zal opleveren. Maar omdat ze kolken van het talent en niet bang zijn om verschillende visies te laten botsen, zouden daar weleens hele mooie dingen van kunnen komen. Soms is niet waar het om gaat dat ertoe doet, maar het vertrouwen in makers. De opwinding van wat onmogelijk voorspeld kan worden. Zoals in dit geval.

www.toneelhuis.be

4 December

Louvre Lens

Lens (Frankrijk)

Expo

Nadat Metz zijn filiaal van het Centre Pompidou had gekregen, opent het Louvre zijn dépendance op 4 december in de Noord-Franse stad Lens. Dankzij dit project heeft het Louvre de gelegenheid om te experimenteren met kunstcollecties, en met de sociale en educatieve taken van het museum. De collecties zullen op een tijdelijke en multidisciplinaire manier tentoongesteld worden. Niet langer, zoals in Parijs, gerangschikt per afdeling of naar school en techniek. Lens haalde het Louvre binnen dankzij zijn uitstekende geografische ligging: op het kruispunt van de autosnelwegen Calais-Reims en Lille-Parijs, waardoor Lens ook gemakkelijk bereikbaar is voor Britten en Belgen Bovendien stopt de tgv in de stad, waardoor Parijs zich op 1 uur en 10 minuten van het toekomstig museum bevindt.

www.louvrelens.fr/nl/

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden