Woensdag 23/10/2019

Nee, wij overdrijven niet

Ben Van Alboom chef cultuur van deze krant, breekt een lans voor het dancefestival in Boom

"Vind je niet dat we een beetje overdrijven?" Het had een reactie op Facebook kunnen zijn, op een van de talrijke Tomorrowland-stukken die we dit weekend online smeten. Maar de vraag kwam van een van mijn festivalreporters, dus moest ik er wel even bij stilstaan. Even, want eerlijk gezegd: nee, ik vind niet dat we overdrijven.

Het was dit weekend vijf jaar geleden dat ik voet zette op Tomorrowland, nadat ik zowat alle eerste edities van redelijk dichtbij had meegemaakt. Niet dat ik er de voorbije edities geen zin in had - ik was gewoon nooit in het land. En als je er dan na zo'n lange periode nog eens neerstrijkt, kun je niet anders dan compleet omvergeblazen worden door de metamorfose die het festival sinds 2012 heeft ondergaan. En het zag er toen al indrukwekkend uit. Zeker in vergelijking met die eerste jaren, toen ik Carl Craig eens achter zijn podium stond op te wachten voor een interview en de - in mijn herinnering - bierbakken, die het podium stutten, net niet wegzakten in de modder.

Nu is de aankleding van een festival niet alles - er is ook de muziek. En toch. Bij Tomorrowland zijn ze er de afgelopen dertien jaar in geslaagd een fantasiewereld te creëren die de echte wereld hen benijdt. En dat laatste durven we, geloof ik, al eens vergeten, wanneer we de schouders ophalen bij wat miljoenen jongeren over heel de wereld als the greatest show on earth zien. Omdat die show toevallig in onze achtertuin plaatsvindt vermoedelijk, en we in dit land wel iets gewoon zijn wat festivals betreft.

Schrap dus in feite maar die 'toevallig' in de vorige zin. Tomorrowland is het product van een land dat mee aan de bakermat stond van elektronische muziek, en dat sowieso al een stevige festivalreputatie had. Dat daaruit het grootste festival op aarde is voortgekomen - een unieke ervaring waar allicht enkel Burning Man mee te vergelijken valt; hoe compleet anders dat woestijngebeuren ook is - is wel degelijk iets om trots op te zijn.

Dus nee, ik vind niet dat we overdrijven, als we daar één keer per jaar een paar registers over opentrekken.

Natuurlijk is het ook oké om te lachen met Tomorrowland, als je weinig hebt met een hoop deejays die er in recordtempo - de doorsnee set op Tomorrowland duurt anderhalf uur - zoveel mogelijk dansbaar spul doorjagen in een decor dat dit jaar een wankel evenwicht zocht tussen circus en pretpark. Lachen is gezond. Maar ga daarmee niet zomaar voorbij aan de onmetelijk professionele machine die achter het festival schuilgaat en van Tomorrowland een van de belangrijkste exportproducten van het land heeft gemaakt, te zien dus aan dat ontzagwekkende aantal fans dat het jaarlijks importeert uit 'meer dan tweehonderd landen' - een cijfer van de communicatiedienst van het festival dat media de voorbije dagen net iets te gretig hebben gerecycleerd; er zijn er officieel maar 196.

Blije hoteluitbaters

Die lichtelijke overdrijving doet evenwel niets af aan de economische impact van het festival, en aan het feit dat het in zijn huidige vorm - Tomorrowland wordt de komende jaren gespreid over twee weekends - alleen al in Brussel goed is voor meer dan 40.000 overnachtingen. (Een cijfer dat dan weer niet van de communicatiedienst komt, maar van de Brusselse hotelfederatie, voor wie Tomorrowland gerust nóg een weekend mag krijgen.)

En het doet ook niets af aan de ambitie van het festival om zich met meer dan enkel spectaculaire podia te onderscheiden. Met gerenommeerde producers als Solomun en Netsky op de beruchte main stage, en een eerste full band-optreden van Oscar and the Wolf heeft het festival dit weekend mogelijk al een beetje in zijn kaarten voor de toekomst laten kijken. Maar hoe die toekomst er precíés zal uitzien, en hoeveel artikels we er dan weer aan zullen wijden, dat zien we volgend jaar wel weer. Eerst nog het tweede weekend van dit jaar zien te overleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234