Vrijdag 19/07/2019

'Nee, ik ben geen acteur'

Sam Louwyck (50) is tegenwoordig overal en in alle talen te zien, ook in het tedere Waalse tienerzwangerschapsdrama Keeper. Niet slecht voor een man die nooit een acteursopleiding volgde. 'Het is zijn karakterkop.'

Keeper van Guillaume Senez gaat over een tienerliefde die faliekant dreigt af te lopen wanneer het meisje zwanger blijkt en de jongen het kind wil houden. De vader en de voetbaltrainer van de jongen is Sam Louwyck, momenteel ook te zien als priester in Le chant des hommes en als vervelende klant in Belgica.

Op tv helpt hij aan beide kanten van de taalgrens de zondagavond bezetten: nog eens als voetbaltrainer in de Waalse topserie La trêve, die La Une hitcijfers bezorgt, net zoals Eigen kweek dat doet voor de VRT, die Vlaamse serie waarin hij de broer speelt van de met kogels doorzeefde man aan wie hij eerder gestalte gaf.

De komende maanden kun je Louwyck nog zien in het Engels in Brimstone en The Emperor, in het Spaans in Lobos sucios, en naar goede gewoonte in een half dozijn Franstalige films.

Sinds hij in Cannes aan de zijde van Monica Bellucci de trappen beklom voor Le meraviglie, een film waarin hij Duits en Italiaans sprak en die Jane Campion achteraf bekroonde met de grote prijs van de jury, weet je dat je hem overal en in iedere taal kunt verwachten.

Blijven leren

Aangezien hij vorig jaar de Vlaamse cultuurprijs won is zijn onzekerheid als acteur wellicht helemaal de wereld uit. Maar hij schudt van neen, wanneer we hem op de set van Cargo, de eerste langspeler van Gilles Coulier (Bevergem) vragen of hij nu officieel acteur is. "Ik ben nog altijd even onzeker. Iedere keer weer is er de spanning. Zelfs op deze set, waar ik werk met een regisseur die ik al jaren ken en met acteurs die goede vrienden zijn. Toen ik deze week mijn eerste scène had met Wim Willaert, zei ik het hem: 'Ik sta hier wel tegenover de winnaar van een Magritte.'" De grijns op zijn gezicht zegt niets. "Nee, ik zeg niet: ik ben nu acteur. Ik ben nog altijd aan het leren. En dat is goed."

Dansverleden

Wim Willaert kent Sam al lang. Ze deden tal van kortfilms voor ze in Eigen kweek en Cargo samen voor de camera's stonden. Sam had regieassistentie gestudeerd aan het RITCS en was nadien danser geworden. Onder meer met Les Ballets C de la B trok hij jaren de wereld rond. Maar een acteursopleiding heeft hij nooit gehad.

"Dat is misschien wel zijn grote geluk geweest", zegt Willaert. "Toen ik mijn eerste films deed, moest ik eerst alles afleren wat ik op school had geleerd. Sam is nooit misvormd geweest zoals ik. Ik ken hem al jaren, van toen hij zelfs geen nog geen danser was. Ik werkte op café in Gent om mijn schulden af te betalen. En intussen zat ik op Studio Herman Teirlinck. Ik had al een wagen, een witte Toyota, en op een dag nam ik een jonge lifter mee. En dat was Sam."

Zo geraakten ze bevriend. Sam was van Brugge, Wim van Nieuwpoort. En ze bleven in contact met elkaar. "Ik heb nog zijn eerste dansvoorstelling gezien in het Nieuwpoorttheater", herinnert Willaert zich. "Hij danste met een grote kabeljauw."

"Dans heeft me altijd geïntrigeerd", zegt Louwyck. "Toen ik regieassistentie volgde aan het RITCS, zat in die opleiding ook een cursus 'toneelmeester' vervat. Zo kwam het dat ik destijds mijn stage kon doen bij de Mark Morris Dance Group. Mark Morris was toen huischoreograaf van de Munt. En doordat ik daar de hele tijd rondhing, mocht ik af en toe meetrainen. Op den duur warmde ik me elke morgen op met de compagnie. Ik heb eigenlijk altijd gedaan waar ik goesting in had."

Het was toen hij door Tom Barman als danser werd gecast aan de zijde van Seymour Cassel, een van de fetisjacteurs van John Cassavetes, dat Louwyck een snelcursus acteren kreeg. "Op het moment dat het lot je kansen biedt, moet je klaarstaan. Ik heb enorm veel opgestoken van Cassel. Hij heeft me toen heel kernachtig uitgelegd waar ik moest op letten. Op de belangrijke momenten ben ik supergefocust", zegt Louwyck.

Hulp van Schoenaerts

Hij herinnert zich dat hij bij zijn eerste grote filmrol als Windman in Anyway the Wind Blows van Tom Barman, ook heel veel heeft geleerd van Matthias Schoenaerts: "Dat was een genereuze jongen die voelde dat ik wel wat steun kon gebruiken. Ik was tenslotte maar een dansertje."

Maar dat dansen heeft hem heel veel bijgebracht. Door zo met zijn lichaam bezig te zijn, is Louwyck een heel lichamelijk acteur geworden. Die praat met zijn lijf. Zoals ook in Keeper. Waar hij voetbaltrainer is, terwijl hij als mens nooit echt voetballiefhebber is geweest. "Maar ik heb er wel over nagedacht hoe iemand die zelf zijn hele leven sportman is geweest, zich voortbeweegt", zegt Louwyck. En inderdaad, zoals je hem ziet stappen in Keeper, heb je hem nog in geen andere film zien gaan.

Dat hij vader is in de film, net zoals hij dat ook was in Het vijfde seizoen, Le meraviglie en nu ook weer in Cargo, vindt hij niet zo moeilijk. "Het is niet omdat ik geen kinderen heb, dat ik geen vaderlijke gevoelens heb. En natuurlijk, als je een vader speelt, dan zit je daar redelijk diep in, en dan kom je die vadergevoelens tegen. Je kunt je daar niet tegen afschermen."

Of het nu zijn verbeeldingskracht is, zijn durf of zijn flexibiliteit die van hem zo'n veelgevraagd acteur maken. Coulier: "Het is zijn kop. Ik hou van karakterkoppen. En er zijn weinig acteurs die zo'n sprekende kop hebben als Sam. Het is de tegenstelling tussen dat robuuste en die fragiliteit die me intrigeert."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden