Woensdag 15/07/2020

Bol.com

Nederlandse webshop Bol.com krijgt nieuwe Belgische directeur

Beeld ANP

De Nederlandse webwinkel Bol.com heeft een nieuwe Belgische directeur. Ruimtevaarttechnicus Kiki Lauwers is slechts 31 , maar vernieuwende producten ruikt ze al van mijlenver. 'Een unieke kans om de webshop ook in België nog meer op de kaart te zetten.'

Nog maar vier dagen zit Kiki Lauwers op de stoel van Belgisch directeur van Bol.com, de Nederlandse webshop waar ook Belgen sinds 2010 'vandaag' een product kunnen bestellen om het 'morgen' in huis te hebben. Daarmee is Lauwers verantwoordelijk voor alle activiteiten van Bol.com op de Belgische markt en volgt ze voormalig Belgisch directeur Jan Huysmans op. Hij zal zich nu toeleggen op de afdeling 'verkopen via Bol.com'. Overweldigend, maar leuk, zegt Kiki enthousiast over haar nieuwe functie in het Nederlandse Utrecht.

Jong is ze wel, maar werkbagage heeft de 31-jarige Antwerpse genoeg. De weg naar Bol.com bij onze noorderburen vond ze via een aantal omzwervingen bij McKinsey&Company in Amsterdam en een MBA-opleiding in Singapore. Haar échte onderwijscarrière begon echter met een wel heel speciale opleiding: lucht- en ruimtevaarttechniek aan de Universiteit van Delft. In de ruimte heeft Lauwers nooit gezeten, maar met haar toenmalige studentenvereniging organiseerde ze wel een airshow in samenwerking met het Nederlandse leger.

"Wiskunde was vroeger al mijn ding, waardoor een ingenieursopleiding me in het verleden altijd aangesproken heeft. Het leek me moeilijk, maar wel interessant en innovatief. Innovatie en cijfers analyseren, dat vormt trouwens de rode draad doorheen al mijn opleidingen en jobs. Wat me aanspreekt in deze functie is dan ook de vernieuwing die de webwinkel met zich meebrengt en het persoonlijker maken van de koopbeleving van Belgische klanten door bijvoorbeeld hun klik- en zoekgedrag te analyseren. En op deze manier sta ik weer een stukje dichter bij mijn thuisland."

Vlaamse touch

Grootste opgave voor de nieuwkomer: Bol.com nog meer op de Belgische kaart zetten. "95 procent van de Nederlanders kent Bol.com, voor België is dat momenteel 75 procent. Best al veel, maar het kan altijd beter", vertelt woordvoerder Marjolein Verkerk. De grotere naambekendheid in België die het bedrijf voor ogen heeft, zullen we met nieuwe campagnes binnenkort merken, maar de webwinkel krijgt met Kiki alvast nog meer een 'Vlaamse touch.' "Mijn voorganger Jan heeft al veel gedaan om Bol.com op de Belgische markt te laten gelden", vertelt Lauwers.

"Zelf wil ik Belgen nog meer thuis laten voelen bij het bestellen. Zo kunnen we zowel het assortiment als het woordgebruik volledig afstellen op de noden van de Belgische consument. Een kleedje is voor ons een jurk, voor Nederlanders een tapijt. Woordenschat speelt ontzettend mee in de beleving van de koper: daarom noemen we een microgolfoven een microgolfoven, géén magnetron."

Beeld ANP

Veel jonge mensen

Kiki is maar een van de vele Belgen in het team van Bol.com, een groep die in de toekomst nog meer versterkt zal worden. Daarnaast staat Kiki ook in voor een betere dienstverlening voor alle Belgen. "Momenteel zijn er nog verschillende mogelijkheden om onze dienstverlening uit te breiden en de witte vlekken op de Belgische landkaart op te vullen. Zo zou er nog meer keuze kunnen komen waar en wanneer klanten hun pakje kunnen komen ophalen, zoals dat nu ook al in Nederland gebeurt met afhaalpunten en avondleveringen."

Belgisch directeur zijn op zo'n jonge leeftijd, betekent dat ook een frisse wind voor het bedrijf? "Die frisse wind zetten we gewoon door, hoor", verduidelijkt Verkerk. "Jan Huysmans was zelf ook maar halverwege de 30, dus zo'n groot verschil maakt dat niet. De gemiddelde leeftijd van de werknemers bij Bol.com is zelfs maar 34 jaar: jonge mensen een grote verantwoordelijkheid geven, daar gaan we voor."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234