Zondag 25/10/2020

luchtvaart

Nederlandse vliegtuigpassagiers veroorzaken steeds vaker overlast

archieffoto.Beeld ANP XTRA

Passagiers veroorzaken steeds vaker overlast in de vliegtuigen van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. In de eerste negen maanden van dit jaar ontving de Inspectie Leefomgeving en Transport 723 meldingen van vliegmaatschappijen, evenveel als over heel het jaar 2015. Sinds 2010 stijgt het aantal meldingen over asociale passagiers aan boord.

Er is sprake van overlast als passagiers meermaals waarschuwingen over hun gedrag van het personeel aan hun laars lappen. De luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht incidenten bij de inspectie te melden. De meeste meldingen gingen dit jaar over passagiers die rookten of dat wilden doen: 38 procent. Daarnaast had 35 procent van de klachten te maken met agressief gedrag in het toestel en 27 procent met passagiers die overlast veroorzaakten door drank- of drugsgebruik.

Volgens de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) zijn de problemen met passagiers die hebben gedronken het grootst. 'Zij kunnen ineens uit hun slof schieten of zijn niet meer voor rede vatbaar. De consequenties van hun gedrag deren hen niet. Dat kan beangstigend zijn voor medepassagiers', zegt Annette Groeneveld, voorzitter van de VNC. Luchtvaartmaatschappij Transavia merkt dat passagiers "mondiger" zijn geworden.

De meeste incidenten komen voor op vakantievluchten, zegt Groeneveld. "Dit jaar zijn er meer van dat soort vluchten geweest en dat hangt samen met de toename van overlastgevers. Al komt overlast door alcohol ook voor bij andere vluchten."

Volgens Groeneveld ligt de oplossing in samenwerking met het luchthavenpersoneel. Als die op de grond reizigers signaleren van wie ze asociaal gedrag vrezen, moeten ze vooraf het cabinepersoneel waarschuwen. Dan kunnen onruststokers geweerd worden. "Gatwick werkt al zo en het aantal incidenten is daar sterk gedaald."

Volgens Paul Weber, woordvoerder van Schiphol, doet de luchthaven er alles aan om vervelende passagiers te weren. "Beschonken passagiers worden niet geserveerd en bij overlast wordt de marechaussee ingeschakeld. Dat komt zelden voor."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234