Donderdag 14/11/2019

Retail

Nederlandse supermarktketen Jumbo plant veroveringstocht in ons land

De eerste winkel van Jumbo in België gaat open in het Limburgse Pelt. Beeld Tine Schoemaker

Woensdag opent de eerste Jumbo-supermarkt in het Limburgse Pelt. Op termijn ziet de machtige Nederlandse keten zelfs ruimte voor honderd winkels. Maar de titel van goedkoopste supermarktketen zal Colruyt niet zomaar uit handen geven.

Pelt, Rijkevorsel en Lanaken: zo ziet de veroveringstocht van Jumbo in ons land er voorlopig uit. Woensdag wordt de eerste vestiging van de Nederlandse supermarktgroep feestelijk geopend in Pelt. De twee andere volgen nog dit jaar. Voor 2020 staan nog eens twaalf tot vijftien nieuwe locaties op de planning, waarbij Jumbo kijkt naar de regio’s Antwerpen, centraal Limburg en Brugge-Oostende. Op termijn ziet Jumbo potentieel voor ruim honderd winkels in België.

Nieuwe wind

Jumbo is een begrip in Nederland. Dat komt zowel door de omvang van de groep, met 675 supermarkten en meer dan honderd La Place-restaurants in portefeuille, maar ook door de wat excentrieke topman Frits van Eerd (54). Hij turnde het 98-jarige familiebedrijf in amper één decennium om van een eenvoudige groothandel tot de op een na grootste supermarktketen van Nederland, na Albert Heijn. De groep telt 43.000 werknemers en boekte vorig jaar een omzet van 7,4 miljard euro.

Van Eerd was in een vorig leven racepiloot en geniet ook enige bekendheid als schlagerzanger. Maar als het van de man afhangt leert België hem vooral kennen als succesvolle supermarktbaas met wie concurrenten maar beter rekening houden. “Ik vermoed dat Van Eerd zijn huiswerk ernstig heeft gemaakt”, zegt professor Els Breugelmans (KU Leuven). De retailexperte ziet vooral Colruyt en Carrefour als voornaamste uitdagers. “Het landschap is in ons land lange tijd vrij stabiel gebleven, en de marktaandelen waren verdeeld. Tot Albert Heijn een aantal jaar geleden een nieuwe wind deed waaien. Met Jumbo zal dat net zo zijn.”

Olievlekstrategie

Jumbo presenteert zich in Nederland als supermarkt met de laagste prijzen. Voor ons land wordt die benadering enigszins subtiel en pragmatisch aangepast: ze garanderen lage prijzen. “Het is duidelijk dat ze nog niet meteen de confrontatie opzoeken met Colruyt, dat zijn handelsmerk heeft gemaakt van de laagste prijzen”, zegt Breugelmans. “De rest zal niet stilzitten, maar dat Jumbo marktaandeel zal inpikken van de bestaande ketens spreekt voor zich. Ook de zogeheten crossborder-aankopen – Belgen die net over de grens gaan shoppen – zullen door de komst van Jumbo allicht afnemen.” 

Met de opening van drie winkels dit jaar ontbreekt het Jumbo aan schaalgrootte om hier meteen potten te breken. Maar geleidelijk zal de olievlekstrategie mondjesmaat marktaandeel wegknabbelen van de anderen, meent Breugelmans. De retailexperte ziet wel degelijk nog ruimte voor een groep als Jumbo. “Ik geloof dat er in ons land ook nog wel wat marge zit op de prijzen.” Jumbo houdt, net zoals Colruyt, van een zo eenvoudig en efficiënt mogelijk model, dat zorgt voor een zo goedkoop mogelijke bewindvoering. Wat dan weer lage prijzen mogelijk maakt. 

Zeven zekerheden

De aanpak van Jumbo is vastgelegd in de bedrijfsbijbel, die de naam ‘Jumbo’s zeven zekerheden’ meekreeg. Van Eerd pende die neer in 1996, bij zijn aantreden in het familiebedrijf. De rode draad in die handleiding was dat Jumbo goedkoop moest zijn, met respect voor de klant, met een groot assortiment en met goede service. Die regels zullen ook gelden voor België, al noopt de Belgische markt tot een aanpassing. Niet de goedkoopste dus, omwille van Colruyt. 

Ook de regel dat de rij wachtenden aan de kassa niet meer dan drie mag zijn, sneuvelt. Als in Nederland een vierde klant aanschuift en er zijn nog kassa’s onbemand, dan krijgt die klant zijn hele kar boodschappen gratis mee. Die regel wordt bij ons niet ingevoerd. “De Belgische markt is vrij competitief en kent een hogere kostenstructuur dan de buurlanden”, analyseert Breugelmans. “De tweetaligheid maakt communicatie anders en duurder. Ook de loonkost ligt hier hoger. Bovendien is de Belgische consument vrij honkvast, een gewoontedier. Dat zijn zaken die Jumbo moet incalculeren. Een prijzenoorlog zie ik niet meteen, daar heeft niemand iets bij te winnen. Enkel de consument.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234