Woensdag 02/12/2020

ProRail

Nederlandse spoorbaas: "Te veel veiligheid op het spoor"

ProRail-directeur Pier Eringa.Beeld ANP

Het treinverkeer in Nederland ondervindt te veel hinder door veiligheidsmaatregelen. Dat stelt de in april aangestelde directeur Pier Eringa van ProRail, de Nederlandse beheerder van het spoorwegennet. Hij deed deze uitspraak gisteren tijdens een speech op de Dag van de Rail in Utrecht, een evenement voor professionals van de spoorsector.

"Als er onnodige zaken zijn die de treindienst verstoren, dan kom je mij tegen", sprak Eringa gisteren voor een zaal van spoorprofessionals. Hij noemt bijvoorbeeld het afsluiten van een station wanneer er een onverwacht pakketje gevonden wordt: "Het tikt niet als een bom, het ruikt niet als een bom. Het is ook geen bom. Moeten reizigers daar dan zoveel last van hebben? Kan dat niet anders?"

Ook onderhoud aan het spoor veroorzaakt te vaak oponthoud. "Een klein klusje op het spoor heeft vanwege veiligheid grote gevolgen voor het treinverkeer. Zijn we misschien te veel doorgeschoten in het veiligheidsdenken?"

Met deze laatste vraag richtte hij zich tot zijn collega's binnen de spoorsector. Hij hoopt samen met hen tot een betere balans tussen veiligheid en beschikbaarheid van het spoor te komen, dit om het treinverkeer beter te laten verlopen. "Een stilstaande trein is een slechte trein", stelt de topman.

Hinder op het spoor is niet geheel uit te sluiten, maar is wel te verminderen. Eringa wil op zoek naar een andere instelling bij het spoorpersoneel: "Ik wil een mentaliteit zoals die geldt bij de pitstop: een crew die wagens zo snel mogelijk weer in de race brengt. Werken bij het spoor moet topsport worden."

Zelfdoding

Het is volgens Eringa soms ook niet nodig om het treinverkeer stil te leggen bij een mogelijke zelfdoding. Zo zou het traject tussen de plaatsen Stroe en Apeldoorn op de Veluwe eigenlijk geen hinder hoeven ondervinden bij een aanrijding. "Daar wonen geen mensen, dus je kunt dan op je vingers natellen dat het om een wild zwijn gaat. Gewoon even controleren en weer verder gaan", aldus de directeur.

Eringa haalde de woede van machinisten en conducteurs op zijn hals met een uitspraak over zelfmoord op het spoor. "Als ik na een zelfmoord een sms'je krijg, denk ik: verdorie, waarom niet een minder druk tijdstip uitgekozen?", sprak hij tijdens zijn presentatie.

Op de Facebookpagina van vaktijdschrift SpoorPro komen boze reacties binnen. Het wordt de directeur die nog geen drie maanden in dienst is, aangerekend dat hij geen ervaring op het spoor heeft. Hij zou eens 'op de bok', treinlingo voor in de cabine, moeten kijken, luidt een van de reacties.

Een woordvoerder van ProRail stelt dat de uitspraak binnen de context van het evenement gezien moet worden en één van de voorbeelden was bedoeld om het verhaal van Eringa kracht bij te zetten. In een schriftelijke verklaring stelt de directeur dat hij deze uitspraak niet deed om mensen te kwetsen.

Daarnaast benadrukt hij opnieuw het probleem van zelfdoding op het spoor: "Zo'n 200 keer per jaar komt het voor en dan is er urenlang geen treinverkeer mogelijk in beide richtingen op een traject."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234