Vrijdag 18/10/2019

Albert Heijn

Nederlandse landbouw boycot Albert Heijn wegens inkoopprijzen

Beeld BELGA

"Ik werk me de pestpokken om te zorgen dat de agrarische sector rekening houdt met eisen op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn. Prima, zeggen boeren, maar dan moeten we dat wel in de prijs kunnen doorbereken. En dan komt er zo'n actie van Albert Heijn doorheen die eist dat leveranciers hun prijzen verlagen. Dat kan natuurlijk niet!"

Hij praat nog net niet met overslaande stem, maar emotie klinkt door in de stem van Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk (CDA) als hij zijn opmerkelijke stap toelicht: sinds enkele weken boycot hij de winkels van Albert Heijn. Van Dijk maakte zijn besluit woensdag wereldkundig middels een ingezonden brief in de Gelderlander.

De maat was vol, zegt Van Dijk. "Vier jaar geleden wilde AH zijn leveranciers een korting van 2 procent opleggen. Dat vond ik al te gek om los te lopen. Nu hebben ze aangekondigd vanwege de fusie met Delhaize een half miljard te willen terughalen bij leveranciers. Dat was de druppel." AH was Van Dijks vaste supermarkt, maar nu even niet meer.

Albert Jan Maat, voorzitter van LTO-Nederland, de organisatie van de agrarische sector, doet nog wel boodschappen bij Appie. Maar hij sluit zich van harte aan bij Van Dijks hartenkreet. Aanstaande vrijdag heeft hij overleg in Zaandam. "Daar willen we klip en klaar horen dat boeren en tuinders niet de dupe worden van de fusie tussen Albert Heijn en Delhaize."

Inkoopvoordeel

Door de fusie denkt AH inkoopvoordeel te kunnen behalen die het wil verzilveren bij zijn toeleveranciers. "Dat is niet meer van deze tijd', vindt Maat. 'Van deze tijd is dat als je voordelen haalt, je die deelt met al je partners in de keten." Maat wil niet zeggen dat AH het slechter doet dan andere supers. "Die zijn geen haar beter. Maar AH is wel de grootste."

Van Dijk zegt een discussie te willen losmaken met zijn boycot. Dat lijkt te lukken. Voormalig minister van Landbouw Cees Veerman sloot zich woensdag bij hem aan. Naamgenoot Dick Veerman, hoofdredacteur van voedselwebsite Foodlog vindt een boycot daarentegen "ontzettend om te lachen".

Albert Heijn, dat vaste relaties onderhoudt met zijn telers, is misschien nog wel 'de minst beroerde' onder de supers, zegt Veerman. "Al hebben ze de neiging om te knijpen bij hun leveranciers." Maar het echte probleem is volgens hem veel groter. "Eerlijke prijzen bestaan niet in de economie. Het probleem is: onze boeren maken te veel. Daardoor dalen de prijzen. En dan zeg je tegen de super: jullie betalen te weinig. Maar die is ook niet gek."

De Nederlandse landbouw is overgeleverd aan de wereldhandel, benadrukt Veerman. "70 procent van onze agrarische productie gaat naar het buitenland. Daar wordt de prijs bepaald. We wonen de boeren uit met ons neo-liberale systeem. Dat is niet de schuld van de supers."

Allemaal goed en wel, zegt Van Dijk. "Maar ik vind dat je een helder signaal moet afgeven. AH is marktleider in Nederland. Dan ben je ook een voorbeeld." Hij gaat voortaan naar de Lidl.

Om de tafel

Ahold Delhaize laat in een reactie weten dat het bedrijf met een 'beperkt aantal grote internationale leveranciers' om de tafel gaat zitten om de inkoopverschillen tussen België en Nederland te bespreken. "Er vinden in dat verband geen gesprekken plaats met boeren en tuinders."

"Wij werken al decennia lang met een vaste groep van boeren en telers voor het groente-, fruit en aardappelen assortiment. Met hen hebben we een hechte band en maken we voor beide partijen geschikte afspraken over kwaliteit, beschikbaarheid, duurzaamheid en prijs."

Overigens zijn niet alle boeren ongelukkig met AH. Ivo van Eck van de Klispoel, een bedrijfje in Ubbergen dat biologische waterkers levert aan AH, voert nooit moeilijke prijsonderhandelingen. "Af en toe zeggen we dat de prijs een paar cent omhoog moet omdat onze kosten zijn gestegen. Soms morren ze wat, maar ze accepteren het altijd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234