Zaterdag 28/05/2022

Nederlandse interviewzender

Vlaams tv-landschap braakliggend terrein voor 'late night' talkshows

Het Gesprek mikt ook op Vlaanderen

Tv-kijkend Nederland is tuk op late night talkshows. Sinds deze week heeft Nederland zelf een eigen zender die 24 uur gewijd is aan het betere interview, met als treffende titel Het Gesprek. Een unicum in de wereld. Als het van de initiatiefnemers afhangt, komt hij zo snel als mogelijk op de Vlaamse kabel.

Door Wilfried Eetezonne

Die initiatiefnemers zijn niet de minsten in het Nederlandse medialandschap. Ruud Hendriks doorliep zowat alle mediawaters, van Het Parool via Radio Veronica tot directeur bij NBC Superchannel en sterke man bij Endemol. Derk Sauer verkocht twee jaar geleden zijn multimediabedrijf Independent Media voor 142 miljoen aan Sanoma. Frits Barend tenslotte vond samen met Henk Van Dorp zowat de Nederlandse late night talkshow uit op RTL4, waar het duo negen jaar lang Barend en Van Dorp presenteerde. Dat legde dan weer de basis voor andere talkshows als Pauw & Witteman en De Wereld draait door.

"De gesprekken bij Barend en Van Dorp duurden altijd iets van een 8 à 9 minuten", zegt Frits Barend over het ontstaan van Het Gesprek. "Na de uitzending merkten we bij de gasten vaak dat er nog veel meer was om over te praten.

"Met de programma's op Het Gesprek kunnen we meer tijd geven aan interviews, dieper ingaan op een thema, al eens een stilte laten vallen in een gesprek... We merkten dat er vraag was naar meer verdieping en we zijn er als kwajongens tegenaan gegaan."

In Nederlands is de zender te bekijken via de kabel, satelliet en wereldwijd via het internet. Toen Het Gesprek op 2 oktober van start ging, keken 450.000 Nederlanders mee.

"Dat is een gigantisch succes, want de mensen moeten zo'n zender weten te vinden", aldus Frits Barend. Ook de advertentie-inkomsten liggen nu al "boven de begroting."

"We kunnen geen massaproduct worden", zegt Barend. "En het is ook niet de bedoeling dat we er rijk van worden. Wel dat we er een gezond bedrijf van maken. Het is een kwaliteitsproduct dat mikt op de hoger opgeleide, welgestelde kijker. Niet de makkelijkste doelgroep."

Volgende week zitten de Nederlanders samen met enkele Vlaamse gesprekspartners. "We hebben heel wat positieve commentaren uit Vlaanderen ontvangen en we zouden graag in maart al op de Vlaamse kabel te ontvangen zijn," klinkt het.

Buiten de eeuwige uitzondering van De laatste show is Vlaanderen nog braakliggend terrein voor een echte late night talkshow. "Jullie kunnen anders ook ouwehoeren", lacht Barend. "Toen we met Barend en Van Dorp begonnen dacht men dat het zo'n drie maanden zou duren. Dan zouden we heel Nederland over de vloer gehad hebben. Het heeft negen jaar geduurd.

"Bij Barend en Van Dorp hadden we een mix van hoge en lage cultuur, van politiek en sport. We waren zowel de frontpagina van De Telegraaf als de opiniepagina van het NRC. Die mix willen we ook bereiken met Het Gesprek en we willen vooral gepassioneerde mensen aan bod laten komen. Een gepassioneerd loodgieter bijvoorbeeld die komt vertellen waarom er zo weinig loodgieters zijn in Nederland. Daar kun je een boom over opzetten."

Initiatiefnemer Frits Barend:

We zouden graag al in maart op de Vlaamse kabel te ontvangen zijn. Jullie kunnen ook ouwehoeren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234