Woensdag 23/10/2019

Nederland

Nederland haalt Stints van de weg na dodelijk ongeval in Oss

De Stints waren populair bij kinderdagverblijven. Beeld Wikimedia Commons

In Nederland mogen Stints, of elektrische bolderkarren, voorlopig niet meer de openbare weg op. Dat heeft de Nederlandse minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen uit voorzorg besloten. Volgens onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de elektrische bolderkar "potentiële veiligheidsrisico's". In ons land gaat minister François Bellot de beslissing analyseren. 

De Inspectie Leefomgeving en Transport doet onderzoek naar de Stint sinds het ongeval met zo'n bolderkar in de Nederlandse gemeente Oss, waarbij anderhalve week geleden vier kinderen omkwamen en twee zwaargewonden vielen.

Dat onderzoek is nog niet afgerond. "De eerste voorlopige resultaten uit het onderzoek geven evenwel aanleiding tot twijfels over de technische constructie van de Stint", aldus het ministerie in een persbericht. "Dit zou ertoe kunnen leiden dat de Stint stilvalt of juist niet meer remt. Daarnaast zijn er op eigen initiatief technische wijzigingen doorgevoerd aan het ontwerp van de Stints zonder deze opnieuw ter goedkeuring bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor te leggen."

Risico

"De genoemde bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers", aldus het ministerie. "Deze nieuwe informatie is reden voor de minister om uit voorzorg te besluiten de Stints voorlopig niet meer toe te laten op de openbare weg."

Edwin Renzen, eigenaar van Stint Urban Mobility dat de elektrische bolderwagens sinds 2012 produceert, reageert gelaten op het nieuws. "Bizar dit. Voor ons als bedrijf is het afgelopen. Er zitten kinderen in het voertuig, de veiligheid staat voorop. Voor ons is de Stint nog steeds veilig. Dat vond de minister ook, maar tien dagen later ziet ze dat ineens heel anders. Ze hebben van de Stint een speelbal gemaakt."

Marieke Coumans, de advocaat van het bedrijf achter de Stint, snapt niet waarom de minister tot dit besluit is overgegaan. "Het onderzoek is nog niet afgerond, er is maar heel beperkt onderzoek gedaan. En ook al is dit maar een tijdelijke conclusie, het is er wel een met verstrekkende gevolgen."

Minister Melanie Schultz van Haegen liet de Stint in 2012 toe op de weg, ondanks kanttekeningen van de Nederlandse Dienst Wegverkeer en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. De elektrische bolderkar werd aangemerkt als bijzondere bromfiets, daarom hadden bestuurders geen rijbewijs of helm nodig om erop te kunnen rijden. Op dat besluit komt Van Nieuwenhuizen nu terug.

In ons land gaat minister François Bellot (MR) de Nederlandse beslissing opvragen en analyseren, laat het kabinet van de minister van mobiliteit weten. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234