Zondag 20/06/2021

Gamerecensie

'NBA 2K13': Wii U biedt geen meerwaarde voor bijzonder sterk spel

Net als 'FIFA 13' vorige maand is ook de NBA-franchise met een Wii U-versie van 'NBA 2K13' op de proppen gekomen. En net als de bekendste voetbalgame is ook de koning van het basketbalplein er niet in geslaagd de Gamepad van de nieuwe Wii optimaal te benutten. Maar dat neemt niet weg dat we nog eens konden vaststellen hoe sterk dit spel eigenlijk wel is.

We hebben intussen al een paar games gespeeld waarbij de Gamepad van de Nintendo Wii U een meerwaarde is gebleken. Maar blijkbaar is het toch lastig om een reeds verschenen game op andere consoles aan te passen aan het nieuwe systeem van Nintendo. Net zoals bij 'FIFA 13' krijgen we in 'NBA 2K13' statistieken te zien op het scherm van onze controller. Maar wie de NBA-games al gespeeld heeft, weet dat je tijdens een wedstrijd je aandacht op het televisiescherm moet blijven richten. Er gebeurt immers te veel en een slechte pass is snel gegeven. Je kan als coach zo wel snelle beslissingen nemen, maar het is bij de meeste sportgames toch wennen om naast je vertrouwde scherm ook dat kleine schermpje in de gaten te moeten houden.

Een leuke feature is de 'Gatorade Biometric Scan'. Wanneer je de Gamepad naar het tv-scherm toe tilt, krijg je de spelers en de omgeving op basis van warmteverschillen te zien. Leuk, zonder meer, maar dit lijkt meer iets waar we in de toekomst nog veel shooters mee zullen zien uitpakken.

Bugs
Helaas zit de Wii U-versie van deze game vol foutjes die erg irritant kunnen zijn. Zo gebeurt het regelmatig dat het systeem tilt slaat, alles bevriest en de console een monotoon geluid produceert dat mensen in mijn omgeving doet vermoeden dat er brandalarm is. Herstarten is dan niet meer mogelijk en ik moet de stekker uittrekken. Voorlopig is 'NBA 2K13' het enige spel waarmee de doorgaans redelijk snelle Wii U problemen heeft. Ook het opslaan na wedstrijden loopt al eens fout en dan is er maar één optie: de wedstrijd opnieuw spelen.

Spijtig van die vele bugs, want bij het spelen van dit spel merk ik nog maar eens hoe sterk deze spelreeks wel geworden is. 'FIFA 13' was goed, maar veel verschil met enkele jaren geleden is er niet. 'NBA 2K13' is veel meer geëvolueerd en we worden iedere wedstrijd in een Amerikaanse show meegezogen, met Jay Z als ceremoniemeester in deze editie. De besturingsmogelijkheden zijn enorm, al lijkt het instructieboekje soms erg ingewikkeld. Iets meer uitleg over de besturing is soms welkom.

Wat ons betreft is dit simpelweg de beste sportgame op de markt en het spel wordt nog ieder jaar beter. Alleen hoef je er geen Wii U voor aan te schaffen. De conclusie is dus haast identiek als bij 'FIFA 13' een maand geleden: focus je niet op die Gamepad en dan kan je pas echt lekker ballen.