Donderdag 28/10/2021

Natuurschoon in wit en zwart

Eenmaal de voorstelling meer ingespeeld is, kan 'Rozenblad' een ode worden aan de natuur, de dans, de verbeelding

dans l Laika doet het op een 'Rozenblad'HHH

Els Van Steenberghe

Wie dacht dat natuurschoon sowieso groen is, heeft het mis. Natuurschoon is pikzwart. Zo wordt het voorgesteld in Rozenblad, Laika's danscreatie voor kinderen. Een eenzaam groen lampje speelt een schemerige bijrol, maar zwart en wit zijn de hoofdkleuren. Zwart voor de kostuums en het intrigerende 'decor', wit voor de huidskleur van de dansers en de felle lichtstralen die de speelruimte selectief belichten.

Samen maken ze Rozenblad tot een moedige, fragiele voorstelling die al in de foyer begint. Op een beeldscherm zijn filmfragmenten uit de magistrale natuurfilm Microcosmos te zien. De zorgvuldigheid waarmee de camera inzoomt op de bewegende insecten en planten komt overeen met de verwonderde en verfijnde blik van choreograaf en danser Ugo Dehaes. De film beïnvloedt dan ook de manier waarop je als toeschouwer naar de voorstelling zal (moeten) kijken. Je wordt geacht even minutieus te observeren. Rozenblad start sterk. In een flits worden de gezichten van de dansers verlicht, dan wordt alles weer donker. Vervolgens zwelt een lichtstraal aan en wordt de fascinerende constructie van Fabian Luyten zichtbaar. Is het een reusachtig zwart rozenblad? Een altaar met zuilen? Een versteende reuzenkever? Een verkoold bos? Alle interpretaties kunnen. Dit is hedendaagse dans: een Mekka voor de verbeelding. Die verbeelding wordt aangenaam geprikkeld door de weifelend schuivende hand die zacht over de constructie glijdt. Later komen daar nog twee handen bij. De drie dansers verbergen zich onder de constructie en laten elk een hand over het oppervlak reizen. Daarna volgen langzaam hun lichamen. Ze verbergen zich achter de zuilen op het verhoogde oppervlak en klampen zich eraan vast. Ze spelen ermee en kronkelen eromheen. Samen met de klankrijke soundscape van Roeland Luyten zuigen deze beelden de blik op en snijden de adem weg.

Tot er een onweer losbarst. De dansers verlaten Luytens sculptuur en strompelen stampend op logge, halfhoge stelten door de ruimte. Ze draaien en wentelen alsof ze door windstoten geteisterd worden. Dit knakt de rijke suggestiviteit van de eerste scènes. De fysieke dansstijl komt te stroef over. Hun valpartijen gebeuren niet spontaan genoeg. Dit onweerachtige moment levert enkel een knap eindbeeld op waarbij de dansers-op-stelten hun armen in halfhoge krukjes laten rusten. Ze lijken wel insecten.

Na dit onweersongeluk keren ze terug naar Luytens sculptuur. Elke danser hult zich in een grote witte roos van stof, als een cocon. In geen tijd kruipen drie grappige, vertederende wezens aarzelend over de scène. Wanneer ze eindelijk samen op het verhoog belanden, ontdoen ze zich van hun stofhuid. Ze worden geboren en verkennen elkaar met de voeten in de lucht.

De voorstelling eindigt met een knipoog naar Jaak en de bonenstaak. De drie dansers beklimmen elk een pijler, of proberen dit toch. De twee danseressen hebben te veel moeite om hun paal te bestijgen. Eenmaal boven laten ze zich langzaam naar beneden glijden. Terug naar af. Zoals elke levenscyclus.

Toch knarst dit Rozenblad nog te veel. Sommige scènes boeten aan dynamiek in door te weinig vloeiendheid in de bewegingen. Eenmaal de voorstelling meer ingespeeld is, kan Rozenblad een ode worden aan de natuur, de dans, de verbeelding én kleuters benaderen als een publiek dat recht heeft op eigenzinnige, niet-betuttelende voorstellingen.

WAT Rozenblad (vanaf 4 jaar) WIE Laika in coproductie met Kwaad Bloed WAAR EN WANNEER tot december op tournee door Vlaanderen, Nederland en Oostenrijk, o.a. op 26/9 in CC Sint-Niklaas, 2/10 in CC Strombeek en 6/10 in CC Mortsel. Verdere informatie via www.laika.be of 03/230.81.91

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234