Maandag 23/09/2019

Natuurfenomeen in edelmetaal

De ochtendstond heeft goud in de mond. Maar welk edelmetaal ligt bij dag en dauw bestorven in het strottenhoofd van Melanie De Biasio? Daar kwam je gisteren achter. De Waals-Italiaanse chanteuse gaf een gloedvol ontbijtconcert voor De Morgen-lezers, dat zwaarder op het gemoed woog dan de maag.

Spartelend in het angstzweet werden we vrijdagochtend wakker. Met de woorden "I seem to crawl all night searching", sloop Melanie De Biasio fluisterend onze droomwereld binnen. "You're doomed to be mine", siste ze ons ook nog toe. Dat ze haar nagels nadien centimeters diep in onze gorgelende keel plantte, waarbij d'r ogen een vreemd koperkleurig vuur schoten, had élke povere ziel natuurlijk doen baden in eigen nat.

Als in een vreemde speling van het lot begon De Biasio haar ochtendlijke set chezPIAS effectief met diezelfde zinnen, die luttele uren eerder ons onderbewustzijn waren binnengeglipt. Alleen haalde broeierige spanning het in Brussel steeds van doodsangst. Tijdens haar ontbijtconcert was het grootste gevaar voor je keel hooguit een verraderlijke kropvorming. "I'm gonna wake up with you guys", improviseerde ze aan het begin van 'Let Me Love You', voor ze het ijselijke "Kill me good, until my last breath" prevelde. Wakker werd je met kippenvel per strekkende meter.

Die ouverture deed het, net als de rest van de set, zonder percussie. In een broze trio-bezetting boog De Biasio haar eigen songs zo om tot een intiem onderonsje, waarbij zwoele grooves, een spaarzame piano, treurende dwarsfluit, nakend onweer vermoedende drones en haar fluisterachtige zang de hoofdrol wegkaapten.

Ten oorlog trok dit drieledige leger over je ruggengraat. Zelfs wanneer ze haar handelsmerk uitspeelde - tweemaal met een zucht blazen in de microfoon - kreeg je het gevoel dat die diepe ademhaling geen holle gimmick was.

Niet meer dan een hondertal De Morgen-lezers waren getuige van deze unieke showcase, die de prelude vormde tot drie uitverkochte concerten in de AB. Wie licht had ontbeten in deze pop-upconcertzaal, trok helaas aan het langste eind. Je vond immers sowieso een zwaarmoedige dis in dit optreden.

Licht op de hand weegt Melanie De Biasio dan ook nooit. Al stond dat vrijdag nooit in de weg van een set waarin je je ook behaaglijk kon wentelen. Tussen oudere jazzfans en jongere muziekliefhebbers, troffen we zelfs twee pasgeboren baby's aan in een draagzak, die tijdens de set geen kik gaven.

Zo vreemd was dat nu ook weer niet. Zelfs wanneer De Biasio een dwingend één-tweetje opvoerde met Nina Simone in de mash-up van 'Gold Junkies' en 'Lilies', waarin ze ieders zoektocht naar het pure in de andere bezong, straalde haar muziek een grote behaaglijkheid uit. Je voelde je nekhaartjes kriebelen, het bloed zoemen door je aderen. Zonder veel weerwerk wiegde je zelfs als volwassene mee op het ritme van deze muzikale trip.

Zuiver platina en zwart zilver

Met elke basdreun of drone kreeg je dan weer het gevoel alsof een steen in het binnenste van je lijf gegooid werd, van waaruit rimpelingen zich gestaag uitbreiden naar boven, naar je borstkas waar die subwoofers spontaan gingen meetrillen. Wanneer ze zong, leek de lucht op zijn beurt door tabakswalm aangetast, en kringelde de geur van een rokerige single malt op. Met stoeltjes en tafeltjes in de zaal had je je moeiteloos in de Blue Note Jazz Club gewaand.

Maar om op de vraag in het begin terug te komen: welk edelmetaal ligt bestorven in de ochtendstem van Melanie De Biasio? Chez PIAS kwam je daarachter: zuiver platina hoorden we in 'Your Freedom is the End of Me', terwijl zwart wordend zilver in 'Afro Blue' de toon aangaf en koper venijnig groen uitsloeg in de afsluiter 'I'm Gonna Leave You'.

"Wat een vrouw," hoorden we één van onze lezers achteraf verzuchten. Vreemd. We hadden Melanie De Biasio na dit concert eerder met een natuurfenomeen verward.

Lilies is verschenen bij PIAS.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234