Zaterdag 12/06/2021

Brussels Airlines

"Nationalistische reflex? Die is niet nodig"

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Terwijl politiek Vlaanderen bekvecht over de Chinese instap in Eandis, komt Brussels Airlines volledig in handen van het Duitse Lufthansa. Zonder al te veel poeha. Waar is onze nationalistische reflex gebleven? "Niet nodig. Dit is een goede zaak", zegt transporteconoom Eddy Van De Voorde.

De raad van bestuur van de Duitse luchtvaartreus heeft gisteren de optie gelicht om de resterende 55 procent van Brussels Airlines over te kopen. Op die manier wordt Lufthansa begin volgend jaar voor de volle 100 procent eigenaar van onze luchtvaartmaatschappij. Over de impact van deze deal op de tewerkstelling en de positie van Brussels Airlines binnen Lufthansa zal de komende maanden verder onderhandeld worden.

De bestaande aandeelhouders, waaronder de federale en regionale overheden en 40 privé-investeerders, eisen immers garanties voor Brussels Airlines en zijn 3.300 werknemers. Ze willen vermijden dat de maatschappij volledig opgaat in Eurowings, de verlieslatende lowcostdochter van Lufthansa. "Het is belangrijk voor ons land dat Brussels Airlines blijft bestaan en zijn eigen identiteit kan bewaren", zegt een aandeelhouder.

Of zoals het binnen de Belgische luchtvaartmaatschappij klinkt. "We zijn blij met Lufthansa als partner. Het is een huis met veel kamers, en we willen in een warme kamer terechtkomen, waarin de groei verzekerd wordt."

Zelfstandig

Net omdat Lufthansa bereid is te praten over de eigenheid van Brussels Airlines, lokt de overname geen nationalistische reacties uit. Ook niet in de Wetstraat. "Terecht", vindt transporteconoom Eddy Van De Voorde (UAntwerpen). "Dat Lufthansa Brussels Airlines zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Het is zelfs belangrijk dat de optie wordt gelicht. De optie niet lichten, zou pas een drama geweest zijn. Want dat zou het wantrouwen tegenover Brussels Airlines aanwakkeren." Bovendien is de luchtvaart een van de meest geglobaliseerde sectoren, waarin buitenlandse overnames schering en inslag zijn.

Over de toekomst van Brussels Airlines maakt Eddy Van De Voorde zich weinig zorgen. "Lufthansa is een betrouwbare partner, die het spel correct speelt en de maatschappij in 2012 al recht hield met een lening van 100 miljoen euro."

Van De Voorde verwacht dat Lufthansa Brussels Airlines als zelfstandige entiteit zal laten bestaan en verder zal ondersteunen. Net zoals zijn andere dochterbedrijven, Swiss en Austrian Airlines. "Ik vermoed dat ze de merknaam zullen behouden en ook het beslissingscentrum in Brussel zullen laten. Als het management lokaal blijft, en zelfs kan doorgroeien binnen Lufthansa, zou dat een goede zaak zijn. Brussels Airlines heeft het de laatste jaren goed gedaan. Als Brussels Airlines verder groeit, zal de tewerkstelling niet in het gedrang komen."

Bovendien, zo merkt men binnen Brussels Airlines op, kan Lufthansa nog iets leren van zijn Belgische dochter. "We zijn een maatschappij met een hybride model. We bieden de diensten van een klassieke luchtvaartmaatschappij aan en kunnen meespelen met de lowcostmaatschappijen. Lufthansa biedt dat ook aan, maar via verschillende dochters."

Dat Lufthansa niet als een bulldozer tewerk gaat, en alle aandeelhouders achter het akkoord wil scharen, heeft een reden: de overnameprijs. Voor het belang van 55 procent betaalt Lufthansa een schamel bedrag van 2,6 miljoen euro. Dat is een uitvloeisel van de lening van 100 miljoen die in 2012 werd afgesloten. Daarvan staat nog 45 miljoen euro open. Omdat die schuld niet is terugbetaald, kan Lufthansa dat belang voor een prikje kopen.

Een groot deel van Belgische aandeelhouders mort. "We zijn bezorgd, want die 55 procent is veel meer waard." Het stuit de aandeelhouders tegen de borst dat de Duitsers vorig jaar de terugbetaling van de schuld geweigerd hebben, en op die manier de controle voor een spotprijs verwerven. "Dat zal een onderwerp van discussie zijn", luidt het.

Om te vermijden dat die aandeelhouders met schadeclaims gaan zwaaien, zal Lufthansa de Belgische aandeelhouders moeten paaien. Liefst met garanties.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234