Dinsdag 19/10/2021

Natalia: 'Waarom vraagt iedereen altijd of ik me uitgemolken voel?'

Natalia, de enige overblijvende vrouw in de VTM-talentenjacht Idool, is moe. Maar tijd om zelf haar oogwallen te verbergen met fond de teint heeft ze niet. Gelukkig zorgt VTM voor schmink, voor alles eigenlijk. Op de persbrunch amper een etmaal na de big bang van Chris zijn er chocokoeken, gerookte zalm, fruitsap en journalisten. De molen moet blijven draaien. 'Waarom vraagt iedereen altijd of ik me uitgemolken voel?', wil Natalia weten. 'Helemaal niet! Ik heb pas nog een gsm gekregen van 500 euro. We krijgen heus iets in de plaats voor de drukte.'

Dworp

Van onze medewerkster

An Olaerts

Of de gouden stembanden uit de Kempen iets mogen lossen over geldelijke compensaties in het Idool-contract is ongeweten. Beter dus, denkt Natalia, om het financiële deel ongeopend te laten. Geen idee ook of de kosten in verhouding tot de baten staan. "Nog niet over nagedacht." Iemand anders was haar voor: meer dan een miljoen kijkers, plaats voor een hoop reclameblokken, een halve euro per gestemde sms, een cd met hoogtepunten, een verzamelmap voor prentjes van de idolen te koop, tegen halve prijs met de idolen mee naar wijlen Walibi. Maar Natalia staat er niet bij stil. "Zorgen voor later", zegt ze. "Voorlopig gaat het alleen om de muziek." Desondanks is op internet behoorlijk wat beroering ontstaan over de kont van Natalia. Te dik, is de teneur. Het meisje laat het niet aan haar hart komen. "Ze zeggen al heel mijn leven dat ik mijn gat te ver achteruit steek. Maar nu heb ik het zelf kunnen zien op video. Oh my god, dacht ik de eerste keer, maar daarom ga ik er nog niet minder mee zwieren."

Chris slaat zijn arm om een reporter en poseert voor het cameragat van de nieuwe Nokia. Het mooie moment wordt vastgelegd per mms. "Geniet er maar van, het is de laatste keer", klinkt het terwijl Chris wat yoghurt over zijn cornflakes plonst. Weinig subtiel fluit iemand aan tafel van 'Rietepetiet', het lied waarmee Chris vrijdag was uitgezongen. "Je moet kunnen verliezen met elegantie", sprak vader Morton en dus knipoogt zijn zoon naar de mensen. "Ik mag nog een paar dagen in dit kasteel logeren samen met de anderen, maar ik pas. Het is me te confronterend. Ik ga liever naar huis nu", zegt hij, voorzichtig glimlachend. "Met opgeheven hoofd, want ik heb mijn best gedaan." Natalia knikt: "Niemand hoeft zich nu nog te schamen. Wat ons betreft is de wedstrijd al afgelopen. Wij hebben genoeg bewezen." Natalia staat niet bepaald bekend om haar onzekerheid. "Ik twijfel geen seconde aan mezelf. Ik zou niet weten waarom", zegt ze. "En ach, het cliché van de zangeres met de dikke nek. De grens tussen zelfverzekerdheid en arrogantie bepalen de mensen zelf. Ik wéét wie ik ben."

VTM-woordvoerder Mark Van Lombeek en idool Peter zitten naast elkaar aan de stijlvol gedekte brunchtafel. De eerste drinkt van een kop koffie en vertelt over hoe het was toen er voor het eerst mobilofoons waren in de Ronde van Frankrijk. De tweede zegt niet veel en houdt een glas in zijn hand geklemd. Het lijkt whisky, maar het blijkt appelsap. Enig rock-'n-roll is de korte Belga die smeulend tussen zijn vingers dartelt. "Street credibility? Fuck it", zegt hij. Dat zal wel, maar hoe moet het verder als Bob Savenberg zijn manager wordt? De man, tevens bezieler van poppy bubbels als VandaVanda en Kim Kay, is namelijk voor drie jaar inbegrepen in het Idool 2003-pakket. "Ik ben me niet aan het verbranden", vindt Peter. "Wie zegt dat ik zo verschillend ben van Kim Kay? Ik heb Bob intussen een beetje leren kennen en volgens mij weet hij hoe je van muziek kunt leven. Miljonairs zullen we niet worden, maar het zou toch vergelijkbaar moeten zijn met het salaris van een kantoorbaan. Ik zou het zielig vinden voor mezelf mocht ik Bob Savenberg niet kunnen vertrouwen."

Alvast nuttige wetenschap voor de toekomstige manager is misschien dat Natalia vier zangeressen op een rij niet ziet zitten. "Ik wil geen groep", lacht ze. "Ik wil mijn eigen zin doen." Brahim laat weten dat hij niet overtuigd zal zijn dat hij er is voor hij in de studio staat. "Goede commentaar is tof, maar het zijn enkel woorden." En Wim ten slotte, beste Bob, vindt de laatste videoclip Come Undone van Robbie Williams een beetje vettig. "So rock 'n roll so corporate suit", zingt Robbie. "Naar bed gaan met twee vrouwen? Ik zie het mezelf nog niet doen", zegt Wim. "Daar ben ik te braaf voor."

Vlak voor Idool 2003 begon, ging het de goede kant op met Toner, de metalband van Peter. Er was een videoclip, ze kwamen op Studio Brussel, maar helaas, het platencontract bleef uit. "De muziek is goed genoeg, maar niet verkoopbaar", zeiden ze. Intussen is het Peter meer dan duidelijk dat exposure erbij hoort. "Als we nu zouden spelen, zouden we zeker veel volk trekken. Maar van optreden kan geen sprake zijn", zegt hij. Of daarvan melding wordt gemaakt in het contract met VTM, laat hij in het midden. Wat wel vast staat is dat Peter in geen weken tijd heeft gehad om met Toner te repeteren. In de plaats daarvan moet hij oefenen voor de latino-finale van vrijdag en knipt de VTM-kapper zijn haarpuntjes. "Maar", lacht Peter, "als mijn haar eraf gaat, is dat alleen omdat ik het zelf wil. Al gaat iedereen natuurlijk denken dat ik het doe om me aan te passen aan de gezelligheid van de familiezender, maar dat is onzin. Het kan me niets schelen dat ik met mijn sik misschien lieve omaatjes afschrik." Ja maar, hoe is het eigenlijk gesteld met de verenigbaarheid van metal en VTM? Peter maakt er zich niet druk over: "In de GB liggen ook seksboekjes, dus het mag op VTM van mij best wat ruiger. Bij de BBC doen ze dat al jaren. Als er in Later with Jools Holland een hardcore band uit New York staat te schreeuwen, roept niemand 'Jools! Wat doe je nu?' Hokjes zijn alleen handig in de platenwinkel. Zelf zou ik het liefst bij Hard 'n Heavy staan, of bij Jazz of Classics. Maar als ik echt mag kiezen, doe me dan maar een torentje Peter bij de ingang."

'Idool'-afvaller Chris: 'Ik ga naar huis met opgeheven hoofd'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234