Donderdag 13/05/2021

Interview

Naomi Watts en Liev Schreiber in boksfilm 'The Bleeder': "Elke rechtse kwam aan"

Liev Schreiber en Naomi Watts in The Bleeder.  Beeld GC Images
Liev Schreiber en Naomi Watts in The Bleeder.Beeld GC Images

Eind vorig jaar zetten acteurs Naomi Watts en Liev Schreiber een punt achter hun relatie, maar in The Bleeder kunt u ze wel nog als koppel zien. Schreiber speelt Chuck Wepner, de bokser die als inspiratie voor Rocky diende. Watts vertolkt zijn tweede vrouw Linda. Wij spraken met hen, net voor de breuk.

Vijftien ronden hield hij stand tegen Muhammad Ali. In maart 1975 promoveerde Chuck Wepner in één klap – of beter gezegd: in honderden pijnlijke mokerslagen op zijn neus – van loser tot volksheld. Hij wentelde zich gulzig in zijn tijdelijke faam. Maar toen Sylvester Stallone met hem in gedachten Rocky schreef, en die film ook nog eens drie Oscars won, was het hek helemaal van de dam. Wepner ging geloven dat hij Rocky Balboa was, en werd overmoedig.

Stof genoeg voor een nieuwe film dus: The Bleeder. Het script kreeg acteur Liev Schreiber al een hele tijd geleden in handen. Tien jaar lang heeft hij mee gezwoegd om de film gefinancierd te krijgen. Schreiber is zelf een fervent amateurbokser, maar dat was niet de enige reden waarom hij zo geïnteresseerd was in Chuck Wepner: “Wat mij zo boeide aan hem, was zijn verhouding met roem en bekendheid. Zijn narcisme. Daarin wilde ik me echt verdiepen.”

Moeilijk kan dat niet geweest zijn voor een acteur die de laatste jaren zelf steeds beroemder is geworden dankzij zijn rol in de tv-serie Ray Donovan, en elf jaar lang samenleefde met steractrice Naomi Watts. “Ik herinner me nog goed de allereerste keer dat ik fanmail kreeg”, zegt Schreiber. “Een man stuurde me een brief met de vraag of ik hem mijn sokken wilde opsturen... Bizar, maar eerlijk gezegd was ik er nog fier op ook! (lacht) En daarin schuilt het gevaar van bekend zijn: dat je ook zelf gaat geloven dat jij de interessantste kerel in de kamer bent. Chuck Wepner heeft dat aan den lijve ondervonden. Maar uiteindelijk heeft hij het gevecht tegen zijn ego gewonnen. En daarom is hij voor mij een held.”

Klappen incasseren

Naomi Watts ziet nog een andere parallel tussen boksers en acteurs: “Incasseringsvermogen. Fysieke klappen krijg je als acteur gelukkig niet, maar wel mentale. Je gaat van de ene afwijzing naar de andere – toch zeker in het begin van je carrière. Of in mijn geval: twintig jaar lang. Ik ben heel lang onder de radar gebleven, mijn doorbraak kwam er pas met Mulholland Drive van David Lynch. Toen was ik al een stuk in de dertig. En misschien maar goed ook, want op die leeftijd ga je niet meer zo makkelijk zweven.”

Schreiber kreeg op de set van The Bleeder wél fysieke klappen. Meer dan 800 zelfs, volgens zijn eigen berekeningen. De boksscènes in de film werden namelijk niet gefaket met ingewikkelde stuntchoreografieën. Elke uppercut is echt, iedere rechtse hoek komt hard aan. Gevolg: al na vier opnamedagen zag Schreiber alles dubbel. Maar het was het allemaal waard, beweert hij: “Het geweld moest honderd procent geloofwaardig zijn, opdat mensen bij elke klap ineen zouden krimpen. We wilden dat de kijker zich zou afvragen wat Chuck in godsnaam bezielde om zich zo te laten aftuigen. Alleen zo kan je begrijpen hoe ver hij wilde gaan om de liefde van het publiek te krijgen.”

Van neusbreuk naar gebroken hart

Liefde. Het woord valt onvermijdelijk nog een keer, wanneer Watts en Schreiber ons vertellen over hun samenwerking. Het was de tweede keer in elf jaar tijd dat ze samen op de set stonden. “De eerste keer was ten tijde van The Painted Veil”, herinnert Watts zich. “Toen waren we net drie maanden aan het daten.” The Bleeder werd hun afscheid.

Op het scherm spelen ze een onverwoestbaar koppel, maar in het echte leven is hun relatie ingewikkelder, zegt Watts heel eerlijk: “We hebben goede en slechte momenten, zoals elk ander koppel. We hebben jonge kinderen en we werken allebei veel. Daarom vonden we het ook een leuk idee om allebei in deze film te spelen: zo konden we nog eens een paar dagen samen op de set doorbrengen.” Een maand na ons gesprek volgt het ontnuchterende nieuws: Watts en Schreiber zijn in goede verstandhouding uit elkaar gegaan. Van neusbreuk naar gebroken hart in enkele weken tijd.

Lees ook de recensie van The Bleeder: geen KO, maar overtuigende winst op punten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234