Donderdag 24/09/2020

Review

NAO in de Botanique: de nachtmerrie van Trump

Beeld Bas Bogaerts

"Ik kan niet geloven dat jullie de woorden meelippen!", kirde NAO in een uitverkochte Botanique. Wij ook niet, eerlijk gezegd. Staat de blitse soulzangeres op het randje van de doorbraak?

Als u straks uw eindejaarslijstje opmaakt, laat u dan wat ruimte voor NAO, zo ergens onder de albums van Nick Cave, Radiohead en Anderson .Paak? Zou fijn zijn. Haar fenomenale debuut For All We Know hoort namelijk bij het allerbeste dat de urban het voorbije jaar te bieden had. Zelf noemt ze haar stijl 'wonky funk' (goed gevonden), wij houden het op het simpelere 'future r&b'. High tech-elektronica, zoemende synths, dubstepbassen, inktzwarte soulzang, dat soort shizzle.

NAO heet eigenlijk Neo Jessica Joshua en is een Londense chanteuse die al guest vocals verzorgde bij danceprojecten zoals Disclosure en Mura Masa. Vorige zomer maakte ze een uitstekende beurt op Pukkelpop, waar ze haast achteloos de Castello ondersteboven kieperde. Wij wisten dus waar we aan toe waren toen de lichten doofden en verzengende synthtapijtjes door de Orangerie rolden.

Wat zag ze er weer onwaarschijnlijk cool uit. Een little black momma met een monsterachtige afro die de wetten van de zwaartekracht tartte. Wát – een – waanzinnig – kapsel! Het ding verdient verdorie een eigen fanpage op Facebook. Hey, we geven maar een subtiele voorzet.

Tijdens 'Inhale Exhale', een log funkbeest van een song, zwiepte ze die ravenzwarte bussel heen en weer, netjes in de plooien van de groove. Even aanstekelijk danste ze doorheen de giftige funk van 'Get to know ya' (op plaat geproduceerd door Jungle!), met een kamerbrede glimlach, tot een ruige wahwahgitaar de bovenhand nam.

Beeld Bas Bogaerts

NAO's geluidsesthetiek werd in de Botanique op uitmuntende manier naar het podium vertaald. Ze had voor hetzelfde geld gewoon een laptopje achter haar volronde derrière kunnen pleuren om simpelweg op play te drukken. Niks van. Een superbe gitarist, een mathematisch groovende drummer, een naarstig pompende bassist en een keyboardwizard lieten de fantastische liedjes van het debuut koorddansen tussen digitaal en analoog.

Die aanpak baarde een wonderlijk 'Happy', blijmoedig flapperend van twinkelend synthmotiefje naar ploppend baslijntje. Wij dachten aan Soul II Soul en aan vergeten eightiesbandjes zoals Five Star. Fris, fruitig, zomers.

Je moet natuurlijk wél vallen voor dat schattige Lolitastemmetje van Neo Jessica Joshua. In de bitterzoete midtempodisco van 'We Don’t Give A' speelde ze nog een door hartzeer verteerd kindvrouwtje. Verderop, in publieksfavoriet 'Fool To Love', fietste ze op impressionante wijze door dertig jaar r&b, met zangtics die via Janet Jackson (vederlicht gecroon) over Mary J. Blige (donkerbruine gospel) via Destiny’s Child (hikkende, kortademige rhymes) tot bij hedendaagse koninginnen als FKA Twigs slalomden. Bloody hell, wat een zangeres! Daar kunnen nieuwlichters zoals Banks of AlunaGeorge niet aan tippen.

'Do You Want Me' bloeide vanuit kristalheldere, jazzy gitaarakkoorden en kreeg een snuifje 'Señorita' van Justin Timberlake cadeau in de staart. Helemaal kippenvelverwekkend was 'In The Morning', dat met de weeë breekbaarheid van Massive Attack aftrapte, hoteldebotel over de futuristische Weltschmerz van SOHN tuimelde en ten slotte overkop ging met korzelige dubstepbassen. In die forse outro flitsten de stroboscopen over NAO's kronkelende lijf: een strijdlustige amazone met alle kwaliteiten waar een jong meisje hopelijk van droomt: weerbarstig, onversaagd, sexy, slim. Donald Trump's worst nightmare.

Onze stem heeft ze.

Beeld Bas Bogaerts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234