Zondag 11/04/2021

Nantes - Saint-Nazaire

undefined

Met telkens een tussenpoos van om en bij de vijf minuten zullen de toeschouwers de renners vandaag in trosjes van negen zien voorbijrazen. Geen gewone etappe dus die op het menu staat. Na vijf jaar wordt de ploegentijdrit vandaag in ere hersteld.

De tocht, 69 kilometer lang, gaat van Nantes naar Saint-Nazaire. Nantes is geen onbekende voor de Tour. Al bij de eerste editie was de stad etappeplaats en ondertussen is La Grande Boucle er al voor de 28ste keer op bezoek. Saint-Nazaire is minder vertrouwd met het Tour-circus. Voor de vierde keer fungeert de havenstad als etappeplaats. De rit doorkruist het departement Loire-Atlantique en verbindt tegelijkertijd de twee havensteden met elkaar.De groei van de ene havenstad is overigens het gevolg van de andere. Omdat Nantes de grote schepen niet meer kon ontvangen, kwam het niet zover afgelegen Saint-Nazaire volop tot ontwikkeling. In Saint-Nazaire, waar de Loire uitmondt in de Atlantische Oceaan, is het water veel dieper en kunnen de heel grote schepen bijgevolg veel vlotter aanmeren. Halfweg de negentiende eeuw was Saint-Nazaire nog een onbeduidend stadje, of beter gezegd een vissersdorp. In 1849 telde Saint-Nazaire hooguit negenhonderd inwoners. Anderhalve eeuw later wonen in de stad en zijn agglomeratie 135.000 zielen en is ze uitgegroeid tot de vierde havenstad van Frankrijk. Saint-Nazaire richtte zich vooral op de scheepsbouw, een industrie die zo'n 4.000 mensen tewerkstelt. De Chantiers de l'Atlantique is een van de vermaardste scheepsbouwers ter wereld. Vanuit de droogdokken van Saint-Nazaire werden mastodonten van pakketboten te water gelaten als de France, de Normandie, de Île de France, de Paris, de Majesty of de The Three Seas (de grootste boot ter wereld) en het pantserschip Jean Bart. Voor de Duitse bezetter was Saint-Nazaire tijdens de Tweede Wereldoorlog de ideale plaats voor een duikbootbasis. Een gigantisch betonnen complex bood plaats aan een twintigtal onderzeeërs. De stad had tijdens de oorlog zwaar te lijden onder de bombardementen en werd praktisch volledig verwoest. Na de oorlog werd de stad helemaal heropgebouwd. Wie Saint-Nazaire zegt, denkt natuurlijk aan de brug over de Loire. De Pont Saint-Nazaire (3.365 meter lang en 60 meter hoog) is een architectonisch meesterwerk. Sinds 1975 is ze in gebruik en vormt samen met het Ecomusée Espadon de belangrijkste bezienswaardigheid van Saint-Nazaire. Het Ecomusée heeft niets met ecologische toestanden te maken, maar is een permanente tentoonstelling over de haven en de scheepvaart. Dat het museum de naam Espadon kreeg, is ook al niet toevallig. In het museum bevindt zich namelijk de Espadon, de 78 meter lange Franse duikboot die als eerste onder de noordpool voer. Dat Saint-Nazaire aan de zee ligt, laat zich ook gevoelen in de gastronomie.Oesters, mosselen, kreeft en andere soorten schaaldieren en vis staan dagelijks op het menu. Dé specialiteit is godaille Saint-Nazaire, een mengeling van gegrilde en gepocheerde vissen met opgevulde oesters, mosselen en langoustines en overgoten met een sausje. Daar nog een frisse Muscadet bij en meer moet dat niet zijn. (TL)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234