Vrijdag 15/11/2019

'Naïeve duizendpoot'

Overmand door emoties schetste Oostende-voorzitter Yves Lejaeghere (51) gisteren het relaas van de verkoop van zijn club aan Patrick Decuyper. De redder van Oostende vervelde in enkele weken tijd van held tot schlemiel. Wie is die Brugse zakenman eigenlijk? Lieven Desmet

en ambitieus en correct man. Zeker geen koele zakenman. Eerder integendeel, misschien een beetje te emotioneel." Dat beeld van Yves Lejaeghere is blijven hangen bij Peter Huyghe, de man van het reclame- en evenementenbureau Twice dat sinds vorig jaar mede-eigenaar is van het concept Open Bedrijvendag. Lejaeghere zette dat inmiddels bekende evenement in 1991 op. Toen waren er amper honderd deelnemende bedrijven. De jongste editie telde meer dan een miljoen bezoekers. Het zegt iets over de dadendrang van Lejaeghere. "Klopt, als hij ergens zijn tanden in zet, dan gaat hij er helemaal voor", klinkt het bij de entourage rond de Bruggeling. Die entourage is evenwel vrij beperkt en het is opvallend dat Lejaeghere niet echt in brede ondernemerskringen bekend is. "Een bewuste keuze" zegt een vertrouweling van de zakenman.

De eerste echte antecedenten van die zakenman is het reclamebureau Calisto. Het concept van Open Bedrijvendag ontsproot uit de koker van reclameman Lejaeghere, die marketing studeerde. Om zijn bureau in de kijker te werken wilde hij een artistiek parcours organiseren tussen Kortrijk en Gent, waar het kantoor was gevestigd. Toen hij zijn idee aftoetste bij enkele bedrijven waren die zo enthousiast dat het zakelijke brein van Lejaeghere op hol sloeg. Hij verving het artistieke concept naar het zakelijke en breidde het meteen uit over Vlaanderen. Open Bedrijvendag was geboren. Zijn reclamebureau stond op de kaart.

Vorig jaar verkocht hij de rechten op het concept aan Twice en Roularta Media Group. "Na ruim drie jaar praten hapte hij uiteindelijk toe", zegt Peter Huyghe, die bevestigt dat het initiatief voor de verkoop van hen uitging. Dat Lejaeghere daar een fikse som aan overhield klinkt het in de wandelgangen. Huyghe bevestigt noch ontkent. "Geld is voor iedereen een ander gegeven. Wanneer is iemand binnen? Ik weet wel zeker dat dit geen drijfveer was voor Lejaeghere."

Volgens andere kenners van de zakenman speelde vooral zijn expressieve en creatieve karakter. "Hij kan moeilijk lang met iets bezig zijn. Een keertje iets op de rails staat, is hij alweer aan het dromen over iets anders."

Dat andere is dan bijvoorbeeld een horecaconcept. Lejaeghere zag een gat in de markt en besloot een mediterrane fastfoodketen te starten. Gent werd het proefproject en Med's opende aan de Overpoortstraat. Hij investeerde zelf fors, en wist onder meer August Verheecke als zakenpartner te betrekken. Verheecke was de eigenaar van Chocolaterie en Confiserie Kathy, uit Brugge. Het project mislukte echter, en de zaak moest in vereffening gaan.

Intussen was hij alweer aan het lonken naar een nieuwe uitdaging. Voetbalclub Oostende. "Het was de droom van Lejaeghere om er een eersteklasser van te maken", zegt een vertrouweling. "Waar steekt hij nu zijn geld in", riep een ander. Lejaeghere wilde revanche nemen op Club Brugge, waar hij niet welkom was, heet het in voetbalkringen. "Met Oostende wou hij én serieus worden genomen als voorzitter én als zakenman, want het bleef voor hem een frustratie dat hij niet meetelde bij de grote jongens."

Wout Nechelput, organisator van de Brugse Bedrijvenbeurs, en een oude zakenpartner van Lejaeghere lacht dat weg. "Ik kan alleen kwijt dat ik veel aan Yves te danken heb. Hij is nog altijd een goede vriend en ik heb heel veel respect voor hem."

Bij Oostende was dat respect niet altijd wederzijds. Tot vandaag worden grapjes gemaakt over hun voorzitter die bij de kampioenenviering van enkele weken geleden de kleedkamers binnenkwam met vier flesjes champagne. Insiders noemen de schrijnende demarche van Lejaeghere met Oostende dan weer het gevolg van zijn eenzame strijd. "Hij kon niet blijven geld pompen in de voetbalploeg, maar kreeg weinig tot geen steun. Hem nu opvoeren als een schlemiel is onrechtvaardig. Naïef dat is hij des te meer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234