Vrijdag 21/01/2022

Naïeve dans bij Paola Bartoletti

Gent

Van onze medewerkster

Clara van den Broek

Net zoals vele andere gezelschappen van ongeveer zijn leeftijd, opent Het Muziek Lod de laatste tijd de deuren voor nieuwkomers in het veld. Eerder dit seizoen ondersteunde het al de dansproductie Pretty Sticks van Rik Verstrepen, Thomas McManus en Angélique Willkie, alsook de muziektheatervoorstelling W van David Bovée, Valentine Kempynck en Benjamin Verdonck. Nu is het weer de beurt aan dans, met Ad vi la 'va pu la' van danseres-zangeres-choreografe Paola Bartoletti in samenwerking met huiscomponist Dick Van der Harst. Een kinderlijk snoepje. Ook een volwassen hand is soms snel gevuld. In dit geval met de schoonheid van de eenvoud.

Bartoletti komt niet zomaar binnengevallen bij Het Muziek Lod. Eerder werkte ze bij hen al als actrice en zangeres mee aan producties als Ver van huis en Diep in het bos. Maar ook in de hoedanigheden van danseres en choreografe is de Italiaanse geen onbekende meer voor het Vlaamse danspubliek. Bij de Antwerpse Beweeging en de Gentse Vooruit maakte ze de voorbije jaren een tweetal dansstudies. Ad vi la 'va pu la' is haar eerste avondvullende choreografie, een stuk voor vier danseressen. Door de samenwerking met Van der Harst werd het, bij wijze van spreken, een 'muziekdansvoorstelling'. Komt er bij de meeste dansstukken wel muziek te pas, dan vormt die hier immers de basis zelf van de dans, de kern waar alles om draait.

Dat laatste valt ook letterlijk op te vatten. Achter op de bühne staat een groot draaiorgel opgesteld, van de hand van Herman De Roover. Rechts ervan ligt een anderhalve meter hoog orgelboek, dat gedurende de voorstelling door de danseressen zelf doorheen het orgel wordt 'gedraaid' en aan het eind dus helemaal links komt te liggen: de duur in centimeters gevat. Die orgelpartituur bevat, naast een tweetal stukken van Bach, vooral Europese volksmuziek uit de Middeleeuwen, door Van der Harst bewerkt.

Rond en voor het orgel ontplooit zich een dans die in alle opzichten nauw met de typische, naïeve kleur van de orgeltonen is verbonden. De dans, geïnspireerd op oude volksdansen, is vrolijk, speels, naïef, kinderlijk. De dansers lijken erdoor bewogen als houten poppen aan een koord. Zo vertaalt het repetitieve aspect van de muziek zich vaak in haast bedwelmende pendel- of cirkelbewegingen die eeuwig zouden kunnen voortduren. Net als de muziek heeft de dans iets bruuts, onafgewerkts, in een sfeer van blijdschap en verwondering. De passen zijn oneindig eenvoudig, maar Bartoletti slaagt erin de kwaliteit en schoonheid ervan te laten zien, en dat is absoluut een heel grote verdienste. Misschien neigt het (herhaalde) spelletje '1 2 3 piano' wel naar oversimplificering, omdat de choreografie hier haar impliciete, naïeve sfeer al te eenduidig thematiseert, maar dat neem je er graag bij.

De vier danseressen weten het perpetuum mobile van de aaneengeregen deuntjes en dansjes op elk moment levend te houden door hun speelse alertheid. Hier en daar is er ook plaats voor een grapje: een danseres die, heel even maar, tevergeefs een andere van de grond probeert te hijsen, of grapjes met het orgel en het maakwerk van de tonen via klepjes en hendels.

Met Ad vi la 'va pu la' (onvertaalbaar Italiaans voor zoiets als 'Kijk eens ginds, wat is dat daar?') levert Bartoletti een sterk debuut af, en bekent ze duidelijk kleur, wars van cynisme en terug naar de eenvoud die ze in haar eerder gemaakte studies al tastend zocht. Sommigen zien in de manier waarop ze aanknoopt bij thema's uit de volksdans een nieuwe mogelijkheid voor de hedendaagse dans. Daarvoor is het alsnog te vroeg. Maar een mooie aanzet geeft ze wel.

Ad vi la 'va pu la' wordt volgend seizoen hernomen.

'Ad vi la 'va pu la'' sterk debuut met de schoonheid van de eenvoud

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234