Dinsdag 14/07/2020

Update

"Nachtvluchten aanpakken is geen taboe om geluidshinder Brussels Airport op te lossen"

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport.Beeld BELGA

Brussels Airport staat open voor alle mogelijke discussies om tot een oplossing te komen voor de geluidshinder die de luchthaven veroorzaakt. Daarbij zijn ook maatregelen denkbaar inzake nachtvluchten of tussen 6 en 7 uur 's ochtends, wanneer heel wat passagiersvluchten vertrekken. Dat heeft Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, vandaag gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers van Brussels Airport.

"We hebben al meermaals meegedeeld dat we bereid zijn te praten over oplossingen die ook de inwoners van Brussel dienen", stelde Feist. "Maar ik ben een beetje verbaasd dat we tot nu toe nog geen reactie kregen."

Voor de topman staan alle pistes open. "Het is niet het aantal nachtvluchten dat een probleem is, maar wel het aantal decibels dat ze veroorzaken", stelde Feist. "Ik ben bereid daarover te praten. Ook tussen 6 en 7 uur 's ochtends kunnen misschien zaken gedaan worden die de inwoners van Brussel ten goede komen." Over welke maatregelen het precies zou kunnen gaan, wilde Feist niet zeggen.

Belangrijk voor de luchthaventopman is dat de maatregelen kaderen in een globale oplossing voor de luchthaven. Voor "een reeks kleine maatregelen" past hij.

Banenverlies

De huidige toestand, waarbij het Brussels gewest pv's opstelt voor geluidsoverlast, maar de boetes pas binnen anderhalf tot twee jaar int, "creëert meer onzekerheid dan iets anders", stelde Feist nog. "Luchtvaartmaatschappijen krijgen een pv, maar ze kennen de hoogte van de boete niet. Die kan gaan van 600 tot 60.000 euro. Ze bellen me om te vragen welk bedrag ze in hun boeken moeten schrijven", klonk het.

De strengere geluidsnormen die het Brussels gewest hanteert, deden al de volvrachtmaatschappijen Yangtze River Express en Air Cargo Global vertrekken. Een derde cargomaatschappij, Magma Aviation, zou op weg zijn naar de uitgang.

Feist benadrukte dat de geluidsnormen niet alleen een rem zetten op de groei van de cargoactiviteiten, maar ook op de passagierstrafiek. Er zijn nog geen signalen dat passagiersmaatschappijen zouden willen vertrekken, maar de geluidsnormen vormen wel een hinderpaal voor mogelijke nieuwkomers op de luchthaven, viel te horen. "Een Aziatische luchtvaartmaatschappij heeft laten weten dat we omwille van de geluidsnormen niet op hun shortlist van mogelijke nieuwe bestemming zullen blijven staan."

"We zijn bereid een constructieve dialoog aan te gaan met alle betrokken partijen om te komen tot een compromis waarbij de luchthaven kan groeien en de impact op de omwonenden vermindert", vatte Feist samen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234