Maandag 23/11/2020

Nachttreinen naar wintersport blijven toch rijden

Het Nederlandse bedrijf The Train Company staat klaar om, vanaf het moment dat de NMBS haar nachttreinen achter het slot steekt, de succesvolste internationale lijnen zelf te gaan exploiteren. Zoals de wintersporttreinen naar Oostenrijk, waarmee het bedrijf eind december al van start wil gaan.

Ronald Meeus

De droom van directeur Harry de Boer is een trein in te leggen van Amsterdam naar het Oostenrijkse Zell am See en Landeck, zegt de elektronische nieuwsbrief van het Belgische vakblad Infotravel.

Op 19 december, precies vijf dagen nadat de NMBS haar laatste nachttrein laat uitrijden, wil The Train Company zijn Bergland Express voor het eerst laten vertrekken, en dat gedurende veertien opeenvolgende weekends. De Belgische stations waar de trein moet stoppen, zijn die van Antwerpen-Berchem, Brussel-Zuid en Luik-Guillemins. Het bedrijf heeft voor die operatie een vijfendertigtal treinstellen nodig. Het merendeel daarvan heeft het gekocht van de Nederlandse spoorwegen, en met de NMBS is De Boer nog in bespreking om een aantal couchetterijtuigen te huren met compartimenten die plaats bieden aan zes passagiers.

"Dat doen we voor het 'luxesegment'", zegt De Boer. "Die plaatsen zullen allicht duurder zijn dan de andere, maar we werken aan een tariefformule waarin zo'n compartiment even duur is voor drie personen als voor zes. Op die manier heeft de reiziger zijn comfort zelf een beetje in de hand."

De besprekingen met de NMBS zijn nog niet afgerond, zegt De Boer: de ticketverkoop is nog niet ondergebracht in de Europese @lantis-ticketingmodule, en ook over wie - tenminste wat het Belgische deel van het traject betreft - het risico van de operatie zal dragen, is er nog geen uitsluitsel. "Het Belgische gedeelte moet worden gereden met Belgische locomotieven, en dus ook met Belgisch besturend personeel", zegt De Boer. "Maar de NMBS heeft ons laten weten dat ze niet het risico van de operatie op zich wil nemen. Dat moeten wij dus zelf garanderen."

De NMBS besliste enkele maanden geleden om haar nachttreinen af te schaffen, wegens zwaar verlieslatend. Maar The Train Company denkt de verbindingen, naar bepaalde bestemmingen en op zekere piekmomenten, wel rendabel te maken. "De NMBS liet, samen met de spoorwegmaatschappijen van de buurlanden, een hoop internationale treinen rijden", zegt De Boer. "Dat spreidde uiteraard de bezetting. Wij werken gerichter, en halen dus ook meer uit onze capaciteit."

Traditioneel vervoerde de NMBS zo'n 27.000 reizigers met de wintersporttrein. De Boer denkt niet dat die allemaal het, wel sterk goedkoper geworden, vliegtuig zullen nemen. "De treinen komen aan in de skioorden zelf, terwijl men vanaf de luchthavens nog een pendeltocht moet ondernemen."

The Train Company legde al bedevaarttreinen in van Amsterdam naar Lourdes. Als het experiment met de wintersporttrein lukt, wil het bedrijf die route in het aanbod houden. Wellicht komt er ook een autoslaaptrein naar Zuid-Frankrijk en Bologna.

NMBS besliste enkele maanden geleden om haar nachttreinen op te doeken omdat ze zwaar verlieslatend waren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234