Woensdag 18/09/2019

Economie

"Naast dochtertje van 5 jaar zitten? Dat kost 90 euro"

Beeld ter illustratie. Beeld thinkstock

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen rekenen woekertarieven aan voor het reserveren van stoelen. "Zelfs kleine kinderen worden expres van hun ouders gescheiden in het vliegtuig, om extra winst te kunnen maken", klagen experts.

Het overkwam Timo Opdebeeck uit Heist-op-den-Berg op een 10 uur durende vlucht van Brussel naar Atlanta met Delta Airlines. "Ik ben een alleenstaande vader met een dochtertje van 5 jaar", vertelt hij. "Bij het reserveren van de vlucht was er geen vuiltje aan de lucht, maar toen ik online wilde inchecken, zag ik tot mijn grote verbazing dat mijn dochtertje vier rijen achter mij was geplaatst tussen wildvreemden. Om ons naast elkaar te krijgen, moest ik onze stoelen veranderen en 90 euro betalen, omdat ik gebruik had gemaakt van de 'seat preference'. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Delta Airlines ouders en kinderen bewust uit elkaar zet op hun vliegtuigen om extra geld te verdienen. Dit tart elke verbeelding. Lager kan je als bedrijf niet vallen."

Bagage, maaltijden, stoelreservering, extra beenruimte, voorrang bij het inchecken of het instappen, wifi of films op het vliegtuig: ze zijn een steeds grotere bron van inkomsten voor de luchtvaartbedrijven. Bij sommige maatschappijen zijn die extraatjes goed voor 20 tot 30 procent van hun totale omzet. Nu al rekent 80 procent van de luchtvaartmaatschappijen supplementen bovenop de ticketprijs aan.

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ze vorig jaar zo samen 67 miljard euro rijker werden, 22 procent meer dan in 2016. Tien jaar geleden was dat slechts 7,5 miljard euro. Enkel voor een vaste zitplaats betaal je bij een Europese luchtvaartmaatschappij gemiddeld 25 euro per persoon.

Schaamteloos

"Die monsterbedragen vloeien vooral in de kas van de grote vliegtuigmaatschappijen die vroeger alle kosten in het ticket stopten", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde. "Allerlei diensten afzonderlijk aanrekenen was aanvankelijk voorbehouden aan prijsvechters als Ryanair en easyJet, maar ondertussen doen de andere spelers hetzelfde. Meer nog, daar waar het bij de lowcostmaatschappijen om slechts enkele euro's extra gaat, rekenen de grootste spelers daar een veelvoud van aan. Vooral de Amerikanen, zoals American Airlines, United en Delta, zijn daar kampioen in. Ze hebben met die toeslagen een winstgevende handel gecreëerd, die eigenlijk niets meer met het vliegen op zich te maken heeft."

"Bovendien lijkt het plafond nog niet bereikt", gaat Van de Voorde verder. "Schaamte is hen vreemd. Dat bewijst het verhaal van Timo Opdebeeck en zijn 5-jarig dochtertje. Dit is niet alleen degoutant, het is ook nog eens in strijd met de luchtvaartregels. Een kind van 5 jaar mag immers niet onbegeleid vliegen. Maar daar hebben de luchtvaartmaatschappijen blijkbaar geen boodschap aan. Gelukkig komt er steeds meer protest tegen dergelijke praktijken. Ook in de Verenigde Staten, waar deze wantoestanden schering en inslag zijn. In Europa valt het al bij al nogal mee. Wie een beetje uitkijkt, kan nog altijd voor een aanvaardbare prijs een vliegticket vinden, zonder dat je de indruk hebt dat je langs alle kanten in de zak wordt gezet."

Geen garantie

"Wie zich lang van tevoren wil verzekeren van een bepaalde stoel, moet daar inderdaad voor betalen", zegt de woordvoerder van KLM. "Wel proberen wij gezinnen met kinderen onder de 12 jaar zoveel mogelijk bij elkaar te zetten, zonder kosten. Maar een garantie kunnen we nooit geven. We hanteren wel de regel dat een kind jonger dan 12 altijd naast een ouder moet zitten."

Ook de Belgische touroperators rekenen een supplement aan voor het reserveren van stoelen, gaande van 7 tot 10 euro per persoon per vlucht.

"Maar zelfs als je niet betaalt, is de kans nog altijd groot dat je samen kan zitten", luidt het bij TUI. "Ons computersysteem is zo ontworpen om alle personen in eenzelfde dossier samen te houden. Zeker wanneer het om gezinnen met kleine kinderen gaat. Enkel wie daar voor de volle 100 procent zeker van wil zijn, moet stoelen reserveren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234