Dinsdag 17/05/2022

Naar het werk fietsen maakt je ook psychisch sterker

BRUSSEL l Wie dagelijks naar het werk fietst, verwerft niet alleen een betere conditie, maar voelt zich ook psychisch beter. Wie niet fietst, geeft desinteresse of tijdgebrek op als reden en niet zozeer het gebrek aan fietspaden of de verkeersonveiligheid. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Voor zijn doctoraatsonderzoek liet Bas de Geus, kinesist en docent lichamelijke opvoeding aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), 65 niet-getrainde mensen die nooit naar het werk fietsten een jaar lang met de fiets naar het werk gaan. Een 'uitputtingstest' in het laboratorium en een enquête wezen uit dat niet alleen hun algemene fysieke conditie erop vooruitgegaan was maar ook hun psychologisch welbevinden en levenskwaliteit.

"De deelnemers konden krachtiger en langer fietsen en hun algemene conditie was verbeterd, waardoor het aanvankelijk vermoeiende van het fietsen eruit ging en ze er plezier aan beleefden. Ze voelden zich in het algemeen minder vermoeid, konden gemakkelijker een trap op en voelden zich beter bestand tegen de dagelijkse belasting van het leven", zegt De Geus.

Deelnemers getuigden dat ze hun stress eraf fietsten terwijl ze ermee thuiskwamen toen ze met de auto pendelden. De Geus: "Tijdens het fietsen gaat de stress eruit, men neemt frisse lucht op, staat niet in de file en komt met een fris hoofd thuis."

De onderzoeker ontdekte ook dat psychosociale factoren veel meer doorwegen in het niet kiezen voor de fiets dan omgevingsfactoren. "Wie nooit naar het werk fietst, haalt tijdgebrek en een desinteresse voor het fietsen aan als argumenten. Maar als we zowel fietsers als niet-fietsers de tijd lieten schatten die ze nodig denken te hebben om naar het werk of de bakker te fietsen, dan gaven de niet-fietsers een significant langere duur op. Hun perceptie is dus fout en dat geldt ook voor de onveiligheid."

Dat betekent niet dat de omgevingsfactoren geen rol spelen. "Integendeel, zolang er een gebrek is aan fietspaden en fietsvriendelijke verkeersregels zul je de meeste mensen niet op de fiets krijgen met een karrenvracht argumenten over de positieve effecten op gezondheid en welzijn", besluit de onderzoeker.

Het groeipotentieel voor verplaatsingen met de fiets is groot, want 67 procent van alle autoritten is korter dan 10 kilometer, de helft korter dan 5 kilometer. Dat zijn niet allemaal ritten naar het werk maar ook het argument dat men te ver van het werk woont, gaat lang niet altijd op. Uit een enquête bij 343 Vlamingen die op minder dan tien kilometer van hun werk wonen, bleek dat bijna 60 procent van alle verplaatsingen naar het werk met de auto gebeurt en slechts 12 procent met de fiets.

Beleidsmakers die meer mensen op de fiets willen krijgen moeten het volgens De Geus multidisciplinair aanpakken. "Fietspaden aanleggen is niet genoeg, je moet er ook psychologen bij betrekken die weten hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden. Anders bereik je enkel de fysiek fitten en de mensen met een grote intrinsieke overwinningskracht." (SD)

Vandaag begint de Aardig-op-weg-week, www.varieerinhetverkeer.be.

Tijdens het fietsen gaat stress eruit, je neemt frisse lucht op en je staat niet in file

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234