Woensdag 18/05/2022

Naamswijziging Nederlandse omroepen stoot op felle kritiek

Wie een Nederlands tv-programma opzoekt in de tv-gids, zal dat binnenkort niet meer onder de naam Nederland 1, 2 of 3 vinden. De zenders wijzigen hun naam in NPO, onder andere om beter de concurrentie te kunnen aangaan met YouTube en Apple. De VPRO weigert de naam te gebruiken.

Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3. Veel duidelijker en simpeler kan een naam voor een zender nauwelijks zijn. En toch voldeden de zendernamen niet, vond de directie van de Nederlandse Publieke Omroep. Alle radio- en tv zenders krijgen daarom binnenkort een nieuwe naam: NPO, genoemd naar de officiële naam van de Nederlandse Publieke Omroep. Nederland 1 wordt dus NPO 1, Radio 1 wordt NPO Radio 1.

Een keuze die voor meer duidelijkheid moet zorgen, licht NPO-voorzitter Henk Hagoort toe. Net als de VRT gebruikte de Nederlandse omroep tot nu toe een heel gamma aan merknamen die nauwelijks iets met elkaar te maken hebben. Door naar het voorbeeld van de BBC overal dezelfde naam te gebruiken, denkt de NPO ook beter zijn mannetje te kunnen staan in de strijd met multinationals als YouTube en Apple. Door met een merknaam te werken moeten alle programma's makkelijker te vinden zijn op het internet. "Met NPO als verzamelnaam hebben we straks een herkenbaar 'tegeltje' naast die van YouTube en Google."

De verrassende naamswijziging kreeg meteen flink wat kritiek, in de eerste plaats van de omroepen zelf. De NPO is het overkoepelende bestuursorgaan dat boven de omroepen als Vara, Avro en VPRO staat. Maar volgens die omroepen heeft de NPO de naamswijziging doorgeduwd tegen de zin van de meeste omroepen in. De VPRO weigert de nieuwe naam te gebruiken. De naamswijziging is volgens de omroep een marketingstrategie die inhoudelijk niets voorstelt.

Postduiven

Daarnaast speelt ook mee dat de naamswijziging wat geld zal kosten nu de publieke omroep zware bezuinigingen moet doorvoeren. De NPO raamt de onkosten op 153.000 euro, onder andere voor het ontwerp van een nieuw logo. Vorig jaar kocht de NPO al de domeinnaam npo.nl van de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie over voor 100.000 euro. "We moeten 300 miljoen euro bezuinigen, honderden mensen verliezen hun baan en hier wordt geld uitgegeven aan een volkomen overbodige actie", schamperde een omroepbaas in De Telegraaf. "Nederland 1 is al de best bekeken zender van ons land. Dat kun je toch aan niemand uitleggen?'

Op Twitter lieten meerdere schermgezichten van de NPO zich al negatief uit over de plannen. Claudia de Breij, presentatrice en cabaretière, snapt er niets van. "Nederland 1 wordt NPO 1. Wat een dommigheid. Met dit soort beleidswijzigingen gaan we het wel redden, jongens!" Ook presentator Jeroen Pauw spuwde zijn gal. "'Je zenders naar een postduivenorganisatie noemen. Nope."

Ook de meeste politieke partijen reageerden al scherp en afkeurend. Een Kamerlid van de VVD, die de minister van Media levert, noemde de naamswijziging "volstrekt belachelijk". Ook de oppositie moet er niets van weten. "Crisisberaad op het hoofdkantoor van Apple", reageerde Kees Verhoeven van het links-liberale D66 cynisch op Twitter. "Een hele opluchting dat we nu eindelijk bevrijd zijn van die rotnaam Nederland 1. Het zat heel erg veel mensen al heel erg lang dwars."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234