Donderdag 13/08/2020

Na tien jaar politiek gekrakeel is er nieuwe ‘vliegwet’ voor luchthaven Zaventem, maar meteen ook verzetSchouppe ontmijnt ‘klotedossier’

Terwijl staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) deze week werd gekapitteld over de treinramp in Buizingen, legde hij stiekem de laatste hand aan een akkoord over de geluidshinder rond Zaventem. Het plan moet tien jaar aan politieke ruzies en onduidelijkheid doen vergeten. ‘Nu kan de rust weerkeren’, verklaarde de voormalige spoorwegbaas.

Brussel

Alleen wil geen enkele actiegroep in en rond Brussel de staatssecretaris de rust gunnen waar hij zo naar verlangt. Of ze nu de belangen van het centrum, de noordrand of de oostrand verdedigen, allemaal vinden ze dat Schouppe de principes van een billijke spreiding met de voeten treedt.

Voor alle duidelijkheid: Schouppe komt niet op de proppen met een spreidingsplan-bis. Het fel bekritiseerde spreidingsplan van Bert Anciaux werd eind 2008 al begraven, uitgerekend op de dag dat Leterme I viel. Dit nieuwe plan, dat verankerd zal worden in de vliegwet, vertrekt niet vanuit een quotum voor vluchten over de hoofdstad en haar rand, maar vanuit de windrichting en windsterkte op de startbanen. Vroeger waren die voor alle banen variabel, wat het gevoel van nattevingerwerk en mogelijk politiek gelobby bij de omwonenden in de hand werkte. “Ik laat de wet van de natuur, van de windsterkte en de windrichting, primeren. Niet de wet van de politiek”, zegt de CD&V’er. Deze nieuwe ‘vliegwet’ slaat zowel op de inperking van de nachtvluchten, de stille weekendnachten, het gebruik van geluidsarme vliegtuigen, de vluchtprocedures en het gebruik van de banen. Over enkele heikele punten werden de afgelopen twee jaar al aparte akkoorden gesloten, deze ‘kaderwet’ bundelt al die deelakkoorden en legt ze onwrikbaar vast. Als een minister aan de vliegroutes of windnormen wil tornen, zal hij of zij zware procedures moeten volgen. Nieuw is dat de federale regering de regels voor de vluchtroutes en de vliegprocedures kon vastleggen. Voor de routes komen er twaalf wijzigingen: zo worden de opstijgroutes vanaf baan 25R en baan 07R richting zuidoosten aangepast om voor meer spreiding te zorgen. De route-Chabert wordt tijdens het weekend vervangen door de Kanaalroute en de vluchtroute over de Brusselse ring wordt preciezer vastgelegd. Het zuidoosten wordt ontlast, de vluchten boven de noordrand worden meer geconcentreerd en de buurt rond het kanaal, één van de dichtst bevolkte en armste gebieden van Brussel, krijgt in het weekend een pak meer vluchten te verwerken. Actiegroepen uit het centrum van Brussel zijn er dan ook niet mee gediend dat Schouppe beweert ‘dat de vliegtuigen vliegen boven gebieden waar zo weinig mogelijk mensen wonen’. “Dat kanaal is maximum twintig huizen breed”, zegt Maurice Seewald van Brussel Air Libre. “In het begin zit je nog met onbewoond gebied, maar na het station van Schaarbeek kom je boven erg dichtbevolkte wijken.” Ook Brussels minister-president Charles Picqué (PS) lijkt niet onverdeeld gelukkig met het nieuwe plan. “Er is geen regionaal overleg geweest”, zegt hij. “Ik verwacht meer uitleg.” De noordrand reageert even ontgoocheld. De vluchten worden er weliswaar meer geconcentreerd, maar komen pal boven enkele gemeentes te liggen. “Dit is geen eerlijk akkoord”, klaagt Roger Vermeiren van Actie Noordrand. “De rust zal niet weerkeren. Schouppe zal nog miserie krijgen.” Net als de Actie Noordrand waarschuwt de Belgische Unie Tegen Vliegtuighinder (BUTV) voor de nieuwe definitie van windstoten, die ze erg gevaarlijk en verontrustend vinden. “Is zelfs de recente treinramp in Buizingen geen luid en duidelijk teken als het om veiligheid gaat?”

Schouppe maakte deze week een merkwaardige evolutie door. Maandag speelde zijn partijgenote Inge Vervotte hem de zwartepiet door over de mank lopende veiligheidssystemen bij de NMBS, gisteren werd zijn vliegwet op applaus onthaald in de ministerraad. “Dit is puik werk”, onderstreepte Leterme. “De rest, over een vadermoord en zo, is gazettenpraat die we enkel lezen als we er tijd over hebben.” Schouppe kon alleen maar glunderen en goedkeurend knikken. Wat de CD&V-excellenties er niet bij vertelden, is dat dit dossier opgelost raakte omdat twee vroegere struikelblokken intussen opgeruimd zijn zijn. “Door de verhuis van het Europees centrum van het koerierbedrijf DHL naar Leipzig zijn heel wat lawaaierige en oude vliegtuigen verdwenen”, zegt oud-minister Renaat Landuyt. “Dat vergemakkelijkt een akkoord binnen de regering aanzienlijk.” Het dossier verloor intussen ook veel van haar politieke spankracht. Een Franstalige regeringsbron: “Onze gemeenteraadsleden raken niet meer verkozen op basis van hun protest tegen de vlieghinder. Iedereen was het gewoon beu.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234