Vrijdag 19/08/2022

NieuwsRusland

Na opvallende protestactie zendt Russische staatstelevisie voortaan uit met vertraging van 30 tot 60 seconden

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

De Russische staatszender Channel One zendt haar programma’s niet langer live uit, maar met een vertraging van 30 tot 60 seconden. Dat heeft een goedingelichte bron verteld aan de onafhankelijke Russische journaliste Farida Rustamova. Aanleiding is de protestactie van Marina Ovsyannikova.

KVDS

Bekijk de protestactie van Marina Ovsyannikova

Die laatste verscheen maandagavond tijdens een live nieuwsuitzending plots achter het anker en hield een bord omhoog met de tekst: “GEEN OORLOG. Stop de oorlog. Geloof de propaganda niet. Ze liegen hier tegen je.”

Ovsyannikova riep ook slogans tegen de oorlog in Oekraïne. Het duurde een zestal seconden eer de regie erin slaagde om over te schakelen naar een reportage en de vrouw uit beeld te halen.

Vertraagd

In een reactie op de actie heeft de zender nu nieuwe regels opgesteld. “Voorheen werd alles zonder vertraging, live uitgezonden", aldus Rustamova op berichtendienst Telegram. “Maar sinds gisteren worden nieuwsberichten en het avondjournaal ‘Vremya’ (waarin Ovsyannikova opdook, red.) vertraagd met 30 tot 60 seconden.”

Marina Ovsyannikova met haar advocaat in de rechtbank. Beeld Photo News
Marina Ovsyannikova met haar advocaat in de rechtbank.Beeld Photo News

Marina Ovsyannikova verscheen gisterenmiddag al voor de rechter en kreeg een boete van 30.000 roebel (zo’n 250 euro). Daarna werd ze vrijgelaten. Tot dan was er sinds haar arrestatie niets van haar vernomen.

Waarnemers vrezen echter dat de vrouw nog niet met de voeten van het ijs is. Zo werd ze alleen veroordeeld voor een YouTubefilmpje dat ze voor haar actie online zette en waarin ze de oorlog in Oekraïne veroordeelde, en niet voor de actie in de nieuwsstudio zelf. Het is niet ongewoon om in Rusland meermaals voor dezelfde feiten opgepakt te worden en onder een andere beschuldiging opnieuw te worden vervolgd.

Vijftien jaar cel

Ze zou dus alsnog beschuldigd kunnen worden van het publiceren van ‘valse informatie’ over het Russische leger, de zwaarste aanklacht waar voor gevreesd werd. Daarop staan maximumstraffen van vijftien jaar cel.

Channel One startte meteen een intern onderzoek rond het incident. De zender is de belangrijkste bron van nieuws voor miljoenen Russen en volgt trouw het discours van het Kremlin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234