Dinsdag 15/06/2021

na mislukkingen bij 'Idool' staan the cappaert sisters in finale 'X-Factor'

''Idool' was een stijlbreuk: alleen zingen. Dat hadden we beter niet gedaan. Soit, voor 'X-factor' lieten we ons opnieuw overhalen. Ik had schrik voor het commerci�le aspect van die wedstrijd, maar het valt goed mee'

'Die tweestemmigheid, jongens toch!'

Met een naam als The Cappaert Sisters' kun je bezwaarlijk de internationale podia bestormen, maar dat is de zussen Annelies (26) en Sarah (18) voorlopig een rotzorg: zondag staan ze in de finale van VTM's talentenjacht X-factor, en dat is wat telt. Sarah: 'Ja, het is nu eenmaal onze familienaam. Trouwens, waarom zouden we nu al ons hoofd breken over een naam, het gaat toch om onze muziek, of niet? Eerst Vlaanderen en daarna zien we wel.'

'Brussel

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

Sinds ze - Sarah al sneller dan Annelies - vorig jaar vroegtijdig uit Idool 2004 werden geknikkerd leerden de zusjes uit het West-Vlaamse Zedelgem met verbazend groot gemak hoe je de ups en downs in showbizzland in een handomdraai kunt verteren. Wie orakelde - nog niet zo lang geleden - ook weer: "Dat ze maar optreden op sinterklaasfeestjes en parochiefeestjes. Mensen zijn dat zeemzoete gedoe van twee zusjes met hun lieve liedjes toch zo beu?" Peter Koelewijn, juist, ja. Een zogenaamd wijze, kaler wordende kenner. Het raakte de koude kleren van The Cappaerts niet echt. En die van de mensen die massaal op hen bleven stemmen blijkbaar nog veel minder.

Want het is een feit: X-factor mag met gemiddeld 768.542 kijkers minder populair zijn dan Idool 2004 (goed voor gemiddeld 1.172.753 kijkers ), The Cappaert Sisters lijken qua populariteit zonder meer de weg op te gaan van de Idool-vedetten Natalia, Joeri of Sandrine. "Ik mocht Annelies vorig jaar opvangen nadat ze uit Idool werd gestemd", herinnert Ronny Mosuse zich. "Een nuchter meisje, hoor. Ze heeft dan ook een professioneel leven buiten de muziek. Showbizz lijkt voor haar meer een uit de hand gelopen hobby. Wat geen nadeel hoeft te zijn. Als het niet per se moet, zit je in een comfortabele positie." De kracht van The Cappaert Sisters is volgens Mosuse net "dat het twee Vlaamse schonen zijn die erg mooi samen zingen." Zodra ze samen zingen, hebben de zusjes volgens hem een grote "entertainmentwaarde". "Solo lukt hen dat minder, vandaar het teleurstellende Idool-avontuur."

Coach Eric Melaerts haalt meteen een duur woord - genetic blend - van stal om het plotse succes van zijn poulains te verklaren. "Die tweestemmigheid, jongens toch! (zucht) Weet je dat ze ieder apart ook beter zingen als de ander in de buurt is. Bijzonder curieus" De Clouseaugitarist die de zusjes aan de zijde van Jean Blaute naar de finale van X-factor gidste, raakt niet uitgepraat over "het specifieke geluid" van The Cappaerts. "En leergierig zijn ze ook. Als ze met muziek bezig zijn, blijft hun koppeke maar doordraaien en kunnen ze helaas al te vaak geen knopen doorhakken. (lacht) Maar dat siert hen, het getuigt van beroepsernst." Welke richting hun carrière uit moet, is ook voor Melaerts nog een raadsel. "Dat blijft - hoe noem je dat? - koffiedik kijken zeker....(lacht) Eerder de richting Joni Mitchell dan Sylvie Vartan."

Uiterst geamuseerd aanhoort Annelies wat er zoal over The Cappaerts wordt gezegd en gefluisterd. "Noemen ze mij nuchter? Waarschijnlijk zal dat wel kloppen. Ik ben al 3 jaar grafisch ontwerpster bij een Gents reclamebureau. Daar doe ik zowat alles. Voor zowel het het contact met de klanten als het maken van de advertenties kunnen ze op mij rekenen. Op die manier leerde ik ook om met mensen en met veel geld om te gaan. Dat helpt."

Na Idool 2004 was het voor Annelies Cappaert niet vanzelfsprekend om ook nog eens in het X-factor-avontuur te stappen. "Idool was vooral een stijlbreuk. Alleen zingen, hé? Dat hadden we beter niet gedaan. Soit, voor X-factor lieten we ons uiteindelijk opnieuw overhalen en deze keer had ik vooral schrik voor het commerciële aspect van de wedstrijd. Maar, eerlijk gezegd, X-factor valt goed mee. Muzikaal begeleid worden door een groep die lekker strak speelt, is echt een feest. En ja, wat daarbij komt, moet je gewoon al doende leren."

Gedwee ondergingen de zusjes het feit dat hun kapsels aan allerlei gewaagde experimenten werden onderworpen en dat hun podiumoutfit op geregelde tijdstippen werd bijgestuurd namen ze er op de duur ook maar bij. Annelies: "Overdrijf niet, hé? We hebben ons nooit ongemakkelijk gevoeld. We werden nooit tot iets gedwongen."

In de aanloop naar de X-factor finale willen de Cappaerts met plezier alles op alles zetten. Annelies is "eventjes met verlof zonder wedde". Op haar werk heeft ze goede afspraken gemaakt, "zodat ze er zonder problemen kan terugkeren", en ook Sarah onderbrak voorlopig haar studie voor kleuterleidster.

"Wij leerden thuis wat het is om voor je muziek te leven", luidt het eenstemmig uit twee kelen. Moeder Cappaert gaf het voorbeeld. "Zij combineerde een fulltime job met een zangcarrière", vertelt Annelies. " Overdag werken en 's avonds cabaretoptredens verzorgen. Waarbij ik haar vergezelde om de valiezen te dragen. (lacht) Ook grootvader moet - als cabaretier - heel Vlaanderen doorkruist hebben. Ik zie hem nog op de fiets naar een optreden vertrekken."

Trouw aan de familietraditie waren Sarah en Annelies graag geziene podiumbeesten op meer dan één lokaal trouwfeest. "Zo leer je de stiel", weet Annelies, die overigens nog tijd vond om een eigen groepje Blame uit de grond te stampen. Sarah : "Ach, ja, we holden van het ene trouwfeest naar het andere. Enfin, ik moet eigenlijk zeggen 'ze', want Annelies trad al van haar vijftiende op. Ik - die veel jonger ben - doe nog maar pas mee. Mijn zus heeft meer ervaring, dat is ook het grootste verschil tussen ons beiden."

Voor wie de optredens van de zusters kent, klinkt het misschien vreemd, maar het grote voorbeeld van Annelies blijft - met straatlengtes voorsprong - de Nederlandse cabaretier Herman Van Veen. "Van Veen is echt een god voor mij. Hoewel ik al zijn platen heb, heb ik hem pas dit jaar voor het eerst live aan het werk gezien. Jongens toch! Hoe Van Veen zijn muziek en zijn verhalen combineert. (zucht) Ik schrijf graag en wil wel bereiken wat hij kan, maar dat niveau kan ik nog niet aan. Geen sprake van. Laat het nog maar enkele jaren rijpen, denk ik dan."

Behalve Van Veen heeft Annelies overigens tal van illustere voorbeelden die haar inspireren. "Om maar enkele voorbeelden op te sommen: zondag zingen we met plezier 'Love at First Sight' ( van Kylie Minogue), 'Songbird' (Eva Cassidy) en 'The Boxer' (Simon & Garfunkel). Maar ook Jeff Buckley, Paolo Conte of Prince staan hoog op mijn lijstje."

"Voor mij mag het toch wel ietsje minder Herman Van Veen zijn", lacht Sarah, "geef mij maar Alicia Keys, Eva Cassidy, Jamie Cullum of Michael Bublé."

Eric Melaerts: "Eindelijk, in de finale mogen ze eens - voluit - drie nummers zingen. Daar kijken ze naar uit. En na de finale? We zien wel. Positief is alvast dat na afloop van X-factor niemand gedwongen zal worden om onmiddellijk een plaat te maken. Een mooie cd heeft tijd nodig."

Zondag 11 december nemen The Cappaert Sisters het in de finale van X-factor op tegen de 29 jarige Udo (voluit Udo Mechels ) uit Nossegem. Tijdens deze superfinale brengen ze elk drie nummers. Daarna zijn de kijkers thuis aan zet. Zij beslissen wie de winnaar van deze muzikale talentenjacht wordt en wie het felbegeerde platencontract krijgt. Om 20.30 uur op VTM.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234