Zaterdag 16/10/2021

Na het veld wacht de volgwagen

Als veldrijder is hij absolute top, als ploegleider heeft hij nog alles te leren. Daarom volgde Sven Nys (39) zijn eerste cursus op de wielerbond. Welkom in de klas 'sportdirecteur continentale ploegen'.

Zijn crosscarrière is nog niet voorbij, maar zijn nieuwe loopbaan is wel al gestart. Of toch ongeveer. Als Sven Nys straks ploegleider wil worden, heeft hij een vergunning nodig en die krijgt hij pas als hij de juiste opleiding heeft gevolgd. Gisteren schoof de Balenaar aan op de schoolbanken van de wielerbond voor de cursus 'sportdirecteur continentale ploegen 2016'.

"Deze sessie is verplicht voor iedereen die achter het stuur van een volgwagen wil kruipen", legt lesgever Philippe Mariën uit. "Elke ploegleider wordt geacht om jaarlijks, of minstens om de twee jaar, zijn kennis op te frissen. Dit is de opleiding voor de continentale ploegen. De ploegleiders van de World Tour-ploegen en de Procontinentale ploegen volgen een cursus bij de UCI in Zwitserland."

Gordel dragen

In de klas tellen we dertig mannen en twee vrouwen, bijna allemaal bekende gezichten. Er is een grote delegatie uit het veldrijden met onder meer Mario De Clercq, Adrie van der Poel, Sven Vanthourenhout, Rudy en Danny De Bie, Marc Janssens en Kris Wouters. Ook ex-renners Kevin Hulsmans, Kevin De Weert en Glenn D'Hollander zijn er, net als ex-rensters Heidi Van De Vijver en Liesbet De Vocht. Nog van de partij: oudgediende Willy Teirlinck en Jean-Pierre Dubois, bondscoach van de nationale beloften.

Van der Poel blijkt de lolbroek van de klas. Dubois is een babbelkous. Hulsmans is een stille. Als Nys praat, luistert iedereen. En Teirlinck heeft ervaring zat, dat voel je. Lesgever Mariën is uitstekend geplaatst om zijn leerlingen wegwijs te maken in de reglementen van het wielrennen. De man is assistent-coördinator sport en evenementen bij de wielerbond, en daarnaast is hij jurycommissaris bij de UCI. In die rol deelt hij boetes en straffen uit tijdens de koers. Hij weet als geen ander wat niet mag en wat moet.

"Moet een mecanicien zijn gordel dragen in de volgwagen?", wil Nys weten. Ja. Van der Poel vraagt of een ploegleider alleen in de auto mag zitten. "Neen, want een volgwagen mag nooit onbemand blijven", zegt Mariën. "De bestuurder mag nooit zelf een wiel vervangen." En hoe zit het met snelheid in de bebouwde kom, vraagt De Clercq zich af. Een moeilijke kwestie, geeft Mariën toe. "In principe gelden de normale verkeers-regels. Als je wordt geflitst, heb je geen verhaal." Ook Teirlinck heeft een interessant wist-je-datje: "Wist je dat je als ploegleiders soms een alcoholtest moet doen bij de start van een wedstrijd?"

Bevoorradingszone

Wanneer een aantal concrete casussen worden besproken, waarbij de reglementen voor interpretatie vatbaar zijn, wordt er flink gediscussieerd. Zo is Van der Poel het niet eens met Mariën dat de herstart op het jongste BK veldrijden voor beloften een goede zaak was. "Vallen hoort bij de sport", vindt de Nederlander van BKCP-Corendon. "Als dat betekent dat je met zes man moet voortcrossen, dan is dat zo. Ik vind dit een deel van de opvoeding van onze jonge renners. Zij moeten leren dat ze niet als wilde beesten kunnen tekeergaan."

Nys heeft dan weer een opmerking over de minimumafmetingen van de rug- en schoudernummers: "Die zijn te groot. De nummers zijn onhandig voor de renners en ze bedekken vaak de logo's van de sponsors. Kan daar niks aan gedaan worden?"

Wouters is geïnteresseerd in de nieuwe reglementen over camera's in de koers. Vanaf dit jaar zijn die tijdens wedstrijden toegelaten op de fiets. Nieuws dat net te laat komt voor de ploegleider van Telenet-Fidea. In oktober werd Thijs van Amerongen uit de uitslag van de Superprestige in Gieten geschrapt omdat hij met een camera rondreed. "De fout van de jury", vindt Wouters. "De fiets was op voorhand gekeurd. Ze hadden iets moeten zeggen over die camera."

Veiligheid blijkt een weerkerend thema. Rijden op verhoogde fiets- en voetpaden blijft verboden tijdens de koers. Een gesloten overweg negeren zal in 2016 nog strenger bestraft worden. Maar er is ook goed nieuws voor de renners: als een slagboom neergaat terwijl het peloton passeert, zal de jury de renners die konden doorrijden verplichten om te wachten op de pechvogels die achter de slagboom staan. "Hopelijk kunnen we zo ongevallen vermijden", zegt Mariën.

De bevoorradingszone is statistisch gezien de gevaarlijkste plek in de koers. De Weert en co. pleiten voor een systeem met boxen, waarbij elke renner weet in welke zone zijn verzorger staat en waarbij het publiek op afstand wordt gehouden. Mariën belooft het idee aan te kaarten bij de bond.

Aan het einde van de vier uur durende uiteenzetting lijkt iedereen voldaan. "Dit was leerrijk", zegt Nys. Bondscoach Rudy De Bie geeft hem meteen een waarschuwing: "De praktijk blijft de beste leerschool."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234