Woensdag 17/07/2019

Verkeer

Na Genua heerst ongerustheid over viaduct Gentbrugge: "Je zal zo'n brokstuk maar op je hoofd krijgen"

Het viaduct van Gentbrugge. Beeld Geert Braekers

Na de ramp met de snelwegbrug in Italië kijken ook in ons land veel burgers bezorgd omhoog, bijvoorbeeld onder het viaduct in Gentbrugge. Volgens de Vlaamse overheid is het bouwwerk een van de ongeveer 30 bruggen die verscherpte aandacht nodig hebben. "Ik zou mijn auto hier niet parkeren." 

"Zulke grote brokken vallen er soms van de brug!" Koen Luttens (45) houdt zijn handen voor zich uit, zijn vingers gestrekt. Nog voor we hem en zijn gesprekspartner aanspreken, stonden beiden al druk naar het viaduct in Gentbrugge te wijzen. 

Het bouwwerk staat al sinds 2009 op een lijst van 'prioritaire kunstwerken', zoals de Vlaamse overheid verkeersinfrastructuur beschrijft die verscherpte aandacht nodig heeft. Dat het nieuws over de ramp in Italië ook in Gent tot ongerustheid leidt, is meteen duidelijk. 

"Heel veilig voelen we ons niet", zegt de vrouw in een blauw kleed die zichzelf omschrijft als een bezorgde buschauffeur. Onder het viaduct is een standplaats voor bussen van De Lijn, waar volgens haar dagelijks een honderdtal chauffeurs werkt. 

Wanneer we de straat oversteken, vinden we meteen een klein brokstuk, op enkele meters van waar elektrische bussen staan op te laden. "Vorig jaar viel er een steen door de voorruit van een bus", zegt de vrouw. "Je hebt het gevoel dat er altijd eerst iets moet gebeuren voor er iets verandert."

"Het is niet dat we denken dat de brug zal instorten", vult vakbondsman Luttens aan. "Maar je zal zo'n brokstuk maar op je hoofd krijgen." 

Jaren 60

Het probleem met het viaduct is al langer bekend, maar oplossingen laten op zich wachten. Hoewel de brug al negen jaar op de lijst staat van bouwwerken die in de gaten gehouden moeten worden, zouden renovatiewerken pas in 2020 van start gaan. 

"Ondertussen zijn er mensen die dagelijks onder die  brug lopen", zegt Hans Verbeeck van de bewonersgroep vzw ViaduKaduk, die ook het fijnstof en de geluidsoverlast rond het viaduct aan de kaak stelt. "En daar maken wij ons wel zorgen over. Tegen de tijd dat die renovatie uitgevoerd is, is het 2022." 

Ook al zou het viaduct in Gentbrugge er lang niet zo slecht aan toe zijn als de Morandi-brug in Genua, toch zijn er volgens Verbeeck ook gelijkenissen met het viaduct in Italië: beide constructies werden gebouwd in de jaren 60 en maken gebruik van voorgespannen beton (een speciale toepassing van gewapend beton). 

De staaldraden die het beton wapenen zijn vanop de grond op verschillende plaatsen goed te zien. Voor dit viaduct werden ook enkele rare ontwerpkeuzes gemaakt, vinden experts. Zo zijn er de dubbele voegen tussen de brugdelen – goed voelbaar voor wie erover rijdt met de auto. En die creëren niet alleen heel wat geluidsoverlast, ze veroorzaken ook meer belasting van de pijlers.  

"Genua zit natuurlijk nog in een andere klasse", zegt professor Hans De Backer, specialist verkeersinfrastructuur aan de UGent. "Maar als je de bruggen in ons land bekijkt, dan is toch een behoorlijk percentage rond 50 jaar oud. Veel van die constructies naderen het einde van hun levensduur. Daar moeten we voor de komende 25 jaar echt rekening mee houden." 

Oplapwerk

Voorlopig zit er voor een aantal bouwwerken, zoals het Gentse viaduct, niets anders op dan de controles op te voeren. Die gebeuren maandelijks visueel. Jaarlijks is er ook een grondige controle. Voor de renovatiewerken (voor een geraamd bedrag van 20 miljoen euro) van start gaan, zou een hoogtewerker vanaf volgende maand al de loszittende stukjes beton verwijderen met een hamer. 

Maar volgens zowel het buurtcomité als professor De Backer zijn de grondige renovatiewerken niet de aangewezen manier om de situatie aan te pakken. "Ik ga ervan uit dat zoiets een cosmetische ingreep is", zegt De Backer. "Daarmee verleng je de levensduur van de brug en koop je wat tijd, maar tijdens de jaren die je daarmee wint, moet je nadenken over een structurele oplossing. Daarvoor zijn altijd enorme investeringen nodig." 

Beeld Geert Braekers

De structurele oplossing die het buurtcomité naar voren schuift is de brug te vervangen door een tunnel. Vanaf 2020 maakt de Vlaamse overheid werk van een studie die alle mogelijke alternatieven voor het viaduct onderzoekt. 

Omdat een definitieve oplossing nog veraf lijkt, klinkt in Gentbrugge veel scepsis over de (nood)oplossingen. "Voor mij is dat toch maar wat oplapwerk", zegt een andere bezorgde buschauffeur, die zijn auto net onder het viaduct geparkeerd heeft. Vlak naast een klein hoopje betonbrokken. "Structureel kun je zoiets toch niet noemen?" 

Koen Luttens toont een brokstuk. Beeld Geert Braekers
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden