Vrijdag 24/05/2019

Mobiliteit Deelsteps

Na ‘eerste’ dodelijke ongeval: hoe veilig zijn elektrische steps?

Beeld Karel Duerinckx

Naar alle waarschijnlijkheid is in België het eerste dodelijke slachtoffer met een elektrische step gevallen. In Antwerpen en Brussel zijn elektrische deelsteps niet weg te slaan uit het straatbeeld. Heel wat mensen kopen de tweewielers ook als alternatief vervoermiddel. Maar hoe veilig zijn elektrische steps?

In de nacht van 16 op 17 april overleed een stepgebruiker na een ongeval met een elektrische step in Brussel. “De bestuurder is de controle over het stuur verloren en gevallen. De mobiele urgentiegroep heeft de persoon nog naar het Brugmann-ziekenhuis overgebracht, maar alle hulp kwam te laat”, bevestigt het diensthoofd van de spoeddienst van Brugmann, Jean-Christophe Cavenaile, aan De Morgen.

Wat de precieze omstandigheden van het ongeval zijn, is niet duidelijk. In Brussel is de keuze legio. Brusselaars kunnen zich met elektrische steps van Lime, Flash, TIER, Dott en Troty door de stad bewegen. In Antwerpen zijn Bird, Troty en Poppy actief. Hoeveel steps er precies rondrijden in die steden is niet duidelijk. De bedrijven zijn niet happig in het delen van zulke gegevens. Daarnaast zijn er heel wat mensen die zelf een step aanschaffen om te pendelen.

Een half miljoen ritten

Om toch een idee te geven: vorige maand liet Lime, de marktleider in Brussel, weten dat er in de hoofdstad meer dan 125.000 gebruikers al ruim een half miljoen ritten deden. Een step openen kost bij alle merken 1 euro, daarnaast betaal je 0,15 euro per minuut. Of al die gebruikers allemaal even goed met zo’n elektrische step overweg kunnen, is maar de vraag.

Ziekenhuizen in Antwerpen laten aan De Morgen weten dat er niet meteen een toeloop is van slachtoffers van ongevallen met elektrische steps. Die categorie wordt op dit moment ook nog niet apart bijgehouden. In Brussel lijkt men iets roekelozer te rijden. Het Brusselse Sint-Jans-ziekenhuis bevestigt het cijfer dat Bruzz eerder dit jaar publiceerde: dagelijks krijgt het ziekenhuis een tot twee slachtoffers van een ongeval met een step over de vloer.

Hoofdtrauma

Uit een onderzoek van de universiteit van Los Angeles, waarbij de onderzoekers een jaar lang twee spoedafdelingen volgden, bleek dat de meeste ongevallen valpartijen waren. In 40 procent van de gevallen leidde dat tot breuken, in 31,7 procent werd een hoofdtrauma vastgesteld. Bij 27,7 procent van de slachtoffers ging het om snijwonden, verstuikte enkels of polsen en kneuzingen.

Archiefbeeld. Beeld Photo News

Lime organiseerde in april samen met verkeersveiligheidsinstituut Vias een veiligheidscampagne ‘Respect the Ride’. In de steden waar deelstepbedrijven actief zijn, ergeren heel wat inwoners zich niet alleen aan de rondslingerende tweewielers, maar ook aan de manier waarop mensen op steps de verkeersregels aan hun laars lappen. “De regels zijn nochtans duidelijk”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. “Wie zich stapvoets voortbeweegt, moet zich als een voetganger gedragen. Rijd je tussen de 6 en 18 kilometer per uur, dan ben je volgens de verkeerswet een fietser.”

Helm niet verplicht

Binnenkort wordt die snelheid opgetrokken naar 25 kilometer per uur. “Op die manier liggen we in de lijn met de rest van Europa”, zegt Willems. De redenering achter die beslissing: te veel verschillende snelheden op de weg, zorgt voor gevaarlijke situaties. Een helm is niet verplicht, maar is ten zeerste aangeraden. “Wie fietst en valt, komt in veel gevallen op zijn zijde terecht. De kans dat je met een step overkop gaat, is een stuk hoger.”

Dan rest de vraag of al die verschillende steps wel veilig zijn. Ook dat is moeilijk in te schatten. Net als fietsen zijn elektrische steps niet-gehomologeerde voertuigen. Ze moeten aan een aantal basisveiligheidsvoorschriften voldoen, maar worden niet aan dezelfde controle blootgesteld als motorfietsen en wagens. “Als het succes van de steps blijft toenemen, zou het wel eens kunnen dat er een standaardnorm komt”, zegt Willems.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.