Vrijdag 13/12/2019

Na DIW blijft er amper geld over

De transfer van De ideale wereld naar Canvas zet kwaad bloed. Het Woestijnvis-programma weegt zo zwaar op het budget van de zender dat er amper geld overblijft om programma's bij andere productiehuizen te bestellen. In een brief aan minister Gatz uiten de producenten hun ongenoegen.

Na hun laatste overleg met mediaminister Sven Gatz wandelden de onafhankelijke televisieproducenten met een tevreden gevoel buiten. De minister had net beloofd rekening te houden met hun verzuchtingen. De beheersovereenkomst, die bepaalt wat de VRT de komende jaren moet doen, zou de openbare omroep uitdrukkelijk verplichten om extra zuurstof in de televisiesector te pompen. Zo moet de VRT dit jaar 15 procent van zijn totale inkomsten - zo'n 400 miljoen euro - aan externe producties besteden. Tegen 2020 loopt dat percentage op tot 18,25 procent van die totale inkomsten.

Maar nog voor er handtekeningen onder die beheersovereenkomst stonden, pakte de VRT uit met dé mediatransfer van het jaar door het satirische actualiteitenmagazine De ideale wereld bij VIER weg te kapen. Voortaan maken Otto-Jan Ham en de zijnen drie dagen per week het mooie weer op Canvas.

Over de kwaliteiten van het programma bestaat weinig discussie bij televisiemakers. En ook over de 'match' met Canvas worden geen vragen gesteld. En toch klinkt er forse kritiek op de verhuis van DIW. De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten (VOTP) stuurden een brief naar Gatz waarin ze hun ongenoegen over de gang van zaken en hun bezorgdheid over de leefbaarheid van de sector uiten. Niet alleen zuigt De ideale wereld een aanzienlijk stuk van het Canvas-budget naar zich toe. Dat net Woestijnvis, het productiehuis dat een aantal jaar geleden de deur bij de VRT achter zich dichttrok om een eigen zender te beginnen, daar zijn voordeel mee doet, zorgt voor nog meer olie op het vuur.

Kruimels blijven over

"De timing en de symboliek van de transfer doen binnen de sector wenkbrauwen fronsen", zegt Peter Bouckaert, hoofd van productiehuis Eyeworks. Ook Jan Theys, oprichter van productiehuis Skyline, stelt zich vragen. "De VRT wordt verplicht om meer geld in de sector te pompen, maar nog voor we daar de effecten van kunnen voelen, kegelt de verhuis van De ideale wereld het hele systeem onderuit."

En dan blijven beide heren nog vriendelijk. Bij de kleinere productiehuizen klinkt de kritiek veel harder. Alleen willen die hun ongenoegen niet on the record uiten. "Kwestie van onze kans om de paar kruimels die overblijven in de wacht te slepen, niet te hypothekeren", klinkt het.

Zij vinden het ongehoord dat een openbare omroep, die de draaischijf van de creatieve televisiesector zou moeten zijn, ervoor kiest om het merendeel van zijn budget aan één enkel productiehuis te spenderen. Een productiehuis bovendien waar nog niet zo heel lang geleden een bittere vechtscheiding mee uitgevochten werd. En dan is er nog de onafhankelijkheidskwestie.

"Je zou toch verwachten dat de VRT de onafhankelijke televisiehuizen ondersteunt, maar in plaats daarvan pompen ze nu geld in een productiehuis dat duidelijk aan een zender gelieerd is."

Zware investering

In theorie is Woestijnvis een onafhankelijk productiehuis. Maar dat dat in de praktijk anders is, bleek dinsdagavond nog tijdens de voorjaarspresentatie van VIER. Hoewel Otto-Jan Ham en Jelle De Beule tegenwoordig hun boterham bij Canvas verdienen, maakten ze toch hun opwachting tijdens de show waarmee VIER potentiële adverteerders wou strikken.

Reinhilde Weyns, netmanager bij Canvas, verbaast zich over de kritiek. Al is ze de eerste om toe te geven dat DIW een zware investering is voor haar zender. "Iedereen kan de rekensom maken. Een studioprogramma dat drie dagen per week op antenne komt, kost geld. Maar DIW is gewoon het programma waar we op dit moment behoefte aan hebben."

De komst van De ideale wereld betekent trouwens niet dat er geen ruimte meer is voor andere productiehuizen, beweert ze. "Ik heb niet het gevoel dat er nu bij Canvas geen geld meer is. We blijven ernaar streven om zo veel mogelijk productiehuizen aan bod te laten komen. Al kun je nooit voor iedereen goed doen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234