Maandag 21/10/2019

Na de yuppie: de yettie

Amerikaanse auteur schetst profiel van de huidige IT-mens

Net zoals de jonge professionelen uit de jaren tachtig de verzamelnaam 'yuppies' toebedeeld kregen, moet de huidige generatie van jonge, ondernemende technocraten zich een plaatsje veroveren in het woordenboek. Sam Sifton waagt een poging met de klinkende naam 'yettie'.

In zijn boek A Field Guide to the Yettie: America's Young Entrepreneurial Technocrats schetst de Amerikaanse auteur Sam Sifton, die meer dan een jaar lang de gewoonten binnen de florerende IT-wereld observeerde, de volgende definitie van de yettie (Young Entrepreneurial Technocrat): "Een yettie is een bediende van een internetbedrijf die zijn moeder niet precies kan uitleggen welk beroep hij nu eigenlijk uitvoert. Een yettie kan een product development-medewerker zijn voor Amazon, of een campagnespecialist voor on-linemarketingplatforms bij Oracle (...). Hij riskeert een burn-out in de hoop snel veel geld op te strijken."

Eerdere benamingen voor het jonge IT-volkje dekken volgens Sifton allang de lading niet meer. 'Dotcommer' is een achterhaalde naam, 'netizen' is te vaag en 'geek' is al helemaal passé. Al kan die laatste categorie volgens Sifton wel worden beschouwd als een soort oervorm van de yettie. Het op de lagere school gepeste of gemeden jongetje met de bril groeide volgens Sifton op tot de bekende 'dotcom nerd' en creëerde een geheel nieuwe economie, die op zijn beurt de weg baande naar maar liefst eenentwintig verschillende variëteiten yetties.

Niet alle IT-mensen op dit moment beschikken zowel over programmeerkennis als over de capaciteiten om een bedrijf te leiden. Het aantal vaardigheden die nodig zijn om te overleven in de IT-wereld is dan ook fors gestegen: naast de 'traditionele' IT-types als analisten, programmeurs en bètatesters ziet Sifton ook een hoop nieuwe stereotypen opdoemen. De 'cyberlord' bijvoorbeeld, die als grootgrondbezitter van cyberspace kan doorgaan omdat hij de infrastructuur bezit om mensen op het net te krijgen. Hij behoort tot de gegoede klasse van de internetcultuur en is een van de weinige yetties die een behoorlijk deel van zijn tijd in een maatpak gehuld loopt. Dat pak is nodig om contacten te onderhouden met zijn collega's uit de oude economie: die staan na de dotcom-baisse nogal argwanend tegenover het hele businessgebeuren op internet. Het is de taak van de cyberlord om de goedkeuring van de oude, voorlopig nog beter bemiddelde garde los te krijgen. Hij kwijt zich, dixit Sifton, van die taak "op dezelfde manier als een revolutionair die de steun zoekt van een koning die hij voorlopig nog niet van de troon gestoten krijgt".

De cyberlord valt een beetje in dezelfde klasse als de 'biz-dev', een eveneens in designerkostuums gehulde gladjanus die de zakelijke kant van het IT-gebeuren op zich neemt. Contacten zijn immers belangrijk in de huidige IT-wereld, en niet alleen op zakelijk vlak. Dat de media een belangrijke rol spelen in het IT-wereldje, bewijst bijvoorbeeld het bestaan van de 'pr bunny', die er haar job van maakt om alle journalisten of analisten die haar bellen onmiddellijk bij de voornaam te noemen.

Ook de oudere werknemer heeft volgens Sifton een zeer herkenbaar profiel: de 'crossover geezer', zoals hij de categorie noemt, houdt zich aan de gangbare kledingstijl uit de jaren zeventig, toen hij zelf pas op de arbeidsmarkt sprong. Hij heeft zijn sporen al verdiend in de oude economie, en maakt - veelal voor het avontuur - de overstap naar een jongere businesscultuur. "De crossover geezer komt een internet-startup binnen met een behoorlijk salaris, een participatie in het bedrijf en een ultrageheime goudenhanddrukdeal als de job binnen acht kwartalen niets voor hem blijkt te zijn." Want voor een internet-startup is een werknemer met een beetje grijs aan de slapen een geschenk uit de hemel: hij bekleedt er de functie van vaderfiguur, Trojaans paard, maar vooral mascotte. Voordat de oude economie wil investeren in een e-business moet zij worden overtuigd van het potentiële succes van de onderneming, en daar kan zo'n 'overloper' het best voor zorgen.

Yetties bekleden uiteenlopende jobs, maar er is minstens één belangrijke constante. "Net als de yuppies vóór hen hebben de yetties onze kijk op de wereld veranderd", schrijft Sifton. "Je kunt hen aanwijzen op straat en hen uit- of toelachen, maar hun cultuur zal blijven bestaan, zelfs als dat niet het geval is voor hun software."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234