Dinsdag 31/03/2020

Vleesschandalen

Na de vleesschandalen: crowdbutching in opmars

David De Keyser is bezieler van deeleenkoe.be.Beeld Tim Dirven

Wie honger heeft naar duurzamer vlees, doet steeds meer aan crowdbutching. Dat is een groepsaankoop van een dier – vooral vee – op het internet. Pas wanneer er voldoende gegadigden zijn, gaat het dier naar de slachtbank.

"Na elk schandaal in de vleesindustrie zie ik mijn verkoopcijfers pieken." David De Keyser is bezieler van deeleenkoe.be, een platform waar klanten in groep een koe kunnen aanschaffen. Zo'n aankoop gaat vrij snel. Een simpele klik en een overschrijving later ben je al mede-eigenaar en weet je perfect waar je toekomstig stukje vlees vandaan komt.

Een blik op de website leert bijvoorbeeld dat een koe van het ras Rouges Des Près al voor 43 procent verkocht is. Zodra de teller op 100 procent staat gaat het dier naar de slachtbank, om twee weken later vers aan huis geleverd te worden.

Lees: Hoe het betrokken parket in diepe crisis verkeert (+)

Het fenomeen heeft een naam: crowdbutching. Het is al jaren in opmars, maar geraakt in een stroomversnelling na de recente schandalen in de vleesindustrie. Volgens voedingswetenschapper Frederic Leroy bewijzen die hoe disfunctioneel de industrie is. “Er zijn twee soorten consumentenreacties op de vleesschandalen: de ene wordt vegetariër, de andere gaat op zoek naar duurzamer vlees.”

Door een biefstuk te kopen in de supermarkt, zijn consumenten volgens Leroy langzamerhand losgekoppeld van de voedselketen. "De vleesschandalen confronteren ons met die loskoppeling."

De opmars van crowdbutching doet de slinger volgens hem echter terugslaan. “Het is als een grassrootsbeweging die teruggrijpt naar de basis van de vleesproductie. Mensen willen weer betrokken geraken bij de voedselketen.”

Ethischer vlees

Die opmars is vooral  te danken aan de zoektocht naar 'ethischer vlees'. Zo kunnen klanten van deeleenkoe.be de herkomst van hun koe perfect achterhalen via het oornummer. Ook kan wie twijfelt over het welzijn van 'zijn' koe steeds een kijkje gaan nemen in de stallen. “De koeien gaan twintig uur voor de slacht al naar het slachthuis om te kalmeren van het zware transport", zegt De Keyser. "Daarna worden ze uiteraard verdoofd geslacht”

Hij werkt uitsluitend met kleinschalige kwekers en slachthuizen. Ook biedt hij hogere prijzen aan om zijn ethische richtlijnen te respecteren.

Lees de opinie van GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: 'Stopt het ooit nog met de vleesschandalen?' (+)

Ook laat crowdbutching vrijwel geen vleesoverschotten na en biedt het kakelvers vlees. “De biefstuk in de pan liep twee weken daarvoor nog te grazen”, legt De Keyser uit. Daardoor moet hij het vlees niet van bewaarmiddelen voorzien, want het gaat meteen naar de klant. “De bestanddelen van mijn vlees opsommen gaat snel: gewoon 100 procent vlees, zonder enig additief."

Maar ook nog voor de slacht is De Keyser strikt. Zo staat hij erop dat kwekers enkel natuurlijke voeding geven aan zijn dieren. “Mijn koeien eten enkel gras en wat aardappelen. Krachtvoer en antibiotica zijn uit den boze.”

Wegens het grote succes van deeleenkoe.be richtte hij al deeleenvarken.be op, dat exact hetzelfde stramien volgt, maar dan met varkens. Daarna volgde koopeenkip.be, waar hij telkens een lot van tientallen kippen verdeelt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234