Vrijdag 13/12/2019

straatblog

Na de Ten Miles: Iedereen heeft wel wat sluikreclame te slijten

Beeld Koen Broos

Maarten Inghels is dichter en schrijver. In oktober 2013 verscheen het reportageboek 'De eenzame uitvaart, 40 verhalen en gedichten bij vergeten levens' over zijn werkzaamheden als coördinator van 'De eenzame uitvaart' in Antwerpen. Hij werkt en woont in het Schipperskwartier.

Afgelopen zondag slenterde ik naar de hoek van de straat en zag een paar duizend lopers over elkaar heen struikelen. Het was een wedren naar het spannendste sportbroekje, meest fluorescerende marcelleke, opvallendste pruik of pak.

Bovendien liep zowat de helft met een uitgesproken agenda mee in de Ten Miles. Als joggende sandwich-borden waren er velen die een product, hun zaak, een luide boodschap probeerden te verkopen of steunen.

Ik zag aanhangers van de CD&V met Kris Peeters en Inge Vervotte als oranje ballonnen op kop, ik had medelijden met de brandweerjongens die in volledige uitrusting en met een brancard tussen hen in naar de streep sjokten, er waren Cliniclowns bij, één in het geelzwart uitgedoste loper met een bungelende gele V-zwaaiende kabouter in zijn knullige rugzakje, verschillende mensen liepen met de slogan 'Run for Nath' maar wie Nath was kregen we niet te lezen, er waren leden van vzw BOKS en Wandelvereniging Luupclob, ik botste op het steuncomité van Yasmine Kherbache, rolstoelracers van de Special Olympics, er liepen mensen Tegen Kanker, voor MS-patiënten, van Atlas Copco.

Iedereen heeft wel wat sluikreclame te slijten.

In Nederland raakte vorige week bekend dat de betreurde columnist Martin Bril zich wel eens liet sponsoren door bedrijven die hij vernoemde in zijn columns. Hij regelde dingetjes. Hij zou wel eens dingetjes hebben gekregen in ruil voor een merknaampje hier en daar. Dingetjes als een auto. Een nieuw pak. Suède schoenen? Sloffen sigaretten?

Nadat ik enkele overheerlijke empanadas had gegeten in Bar Buenos Aires op de hoek van de straat - die kruidige vulling! die krokante korst! - wandelde ik peinzend over Martin Bril weer naar huis. Waarom zou ik zestien kilometer en negen meter met enkele logo's en opschriften rennen, als er vanuit zittende houding genoeg te ritselen valt?

De column wordt mijn Ten Miles.

Een paar loopsloefen heb ik niet nodig, maar nieuwe Van Bommels mogen altijd in de brievenbus. Mijn pakken koop ik bij LEF Mode, mijn boeken bij De Groene Waterman. En het zou mooi zijn mocht ik een terreinwagen van het merk Volvo XC60 hebben om op de Turnhoutsebaan te cruisen - hopelijk zijn tegen dan alle fietsers en voetgangers ondergronds gegaan.

Terwijl ik nog een verrukkelijk verslavende blauwe Pall Mall-sigaret opstak, haalde ik de brievenbus leeg. Een factuur van Telenet. Maar wat een superieure vormgeving heeft dat topbedrijf toch! Die kleuren! Dat logo! Of zou ik met mijn laatste spaarcentjes enkele flessen Veuve Clicquot aanschaffen? Een biefstuk friet in Hof van Cleve?

Maar ik wil ook wel dingetjes voor mijn medemens regelen. Als ik nu zeven keer Fietsenmakerij Bike For Life vermeld, krijg ik dan een fiets voor de verjaardag van mobiliteitsschepen Koen Kennis? Die is blijkbaar zo jaloers op de stevige kuiten van joggers, fietsers, wandelaars, dat hij ze allemaal de stad uit wil. Ik moet hem dringend van zijn sportsmetvrees afhelpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234