Donderdag 13/05/2021

Na de Telenetpanne: "Internet is even cruciaal als water"

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het was dan wel door een grootschalige panne, telecomaanbieder Telenet had toch maar mooi zijn 'buzz' beet via sociale en andere media. Volgens sommigen was de panne van gisterenochtend de marketingstunt van het jaar. Anderen zien er vooral het bewijs in dat internet een basisbehoefte is geworden.

Ruim de helft van de klanten van Telenet had gisterochtend te kampen met internet-, telefoon- of digitale tv-problemen. Pas rond 14u was de panne van de baan. Telenet excuseerde zich bij monde van ceo Duco Sickinghe en biedt nu al zijn klanten een gratis film naar keuze. Ook de sport- en voetbalkanalen stonden zondag open tot na de Superbowlwedstrijd.

's Lands internauten lieten hun commentaar de vrije loop op sociale media. Zo waren de meningen over de communicatie door Telenet verdeeld. Twitteraar Stephane Rummens spreekt van "Gebrekkige communicatie (= géén communicatie)". Kristof Versluys wijst de Telenet-mensen met de vinger: "Gans Vlaanderen wist al dat Telenet down was toen jullie het postten." Gents politiecommissaris Steven De Smet zag een belangrijke les voor Telenet: "Twitter integreren in organisatie vraagt 7d/7d 24u/24u monitoring en communicatielijn."

"Een aalmoes"
Anderen rollen dan weer eens met de ogen. Marc van Daele zegt op Twitter: "Ik vind dan weer radeloosheid van Telenet-klanten interessant. Wereld vergaat door paar uurtjes geen internet. #doedaneensietsleuks." Eenzelfde geluid bij Nancy Lahaye op de Facebook-pagina van Radio 1-programma 'Hautekiet'. "Ik heb me doodgeërgerd aan de moeder uit het gezin die men liet zien tijdens de nieuwsuitzending, en men sprak over de getroffen gezinnen? De wereld leek net te vergaan. En dan gezwegen over al het gezeur op het internet, ga dan eens een wandeling doen met uw gezin." William Visterin ziet het als een teken van de tijd: "Heisa Telenet panne is best logisch. Internet is vandaag basisbehoefte voor veel mensen, net als water en stroom."

Zoals dat dan gaat bij dergelijke zaken van nationaal belang, kreeg ook de Telenetpanne zijn eigen parodie op 'Der Untergang' mee, waarbij er tekeer wordt gegaan tegen de technische ellende. Dat filmpje vindt u onderaan dit artikel.

NMBS
Over de compensatie is er geen eensgezindheid. "Een gratis film: voor de klant lijkt dat op 5 euro. Maar voor #Telenet zelf is dit maar ongeveer 0,5 euro", stelde professor marketing aan de UGent Mario Pandelaere op de radio bij 'Hautekiet'. Sommige surfers spreken van "een aalmoes", anderen noemen het dan weer een "mooie geste" en loven de open communicatie. Marketeer Matthieu van den Bogaert plaatst alles in perspectief: "Al die mensen die hier een compensatie eisen van Telenet. Komaan zeg, dan had ik van de NMBS een wereldreis te goed!"

Wat er ook van zij: Telenet heeft zijn 'airplay' de voorbije anderhalve dag wel gehad. Kurt Frederickx concludeert op Twitter: "Volgens mij was de #Telenet panne de beste marketing stunt ever. (...) Beter dan King en Kong."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234