Donderdag 06/08/2020

Liefdadigheid

Na de schandalen: hoe kiest u nu best uw goede doel?

Een Syrische man laadt hulpgoederen van de VN en de Syrische Rode Halve Maan uit in Utaya, in Oost-Goutha.Beeld AFP

Na alle schandalen: wie gelooft de grote ngo’s nog? En: hoe weet ik of een goed doel ‘goed genoeg’ is voor mijn geld? 

Slechts 53 procent van de mensen heeft nog vertrouwen in ngo's, terwijl dat in 2014 nog 66 procent was. Onderzoek wijst ook uit dat 75 procent van de goede doelen nauwelijks impact hebben. En de schandalen van de afgelopen dagen doen velen twijfelen. Enkele tips voor effectief altruïsme. 

1. Maak de afweging: hoeveel mensen kunnen per euro geholpen worden? Het ene goede doel doet met ­hetzelfde bedrag duizend keer meer goed dan een ander. Hoeveel verdient de CEO? Hoeveel overheidssteun ­krijgen ze al?

2. Beslis aan wie u wil geven. “Dieren of mensen? Er lijden meer dieren dan mensen, objectief bekeken”, zegt moraalfilosoof Stijn Bruers, medeoprichter van Effectief Altruïsme Vlaanderen. “En de armoede in het zuiden is groter dan in je eigen gemeente.” 

3. Geef aan een organisatie die het geld snel kan besteden. Wat ben je met een gift die jaren op de rekening van het goede doel blijft, omdat er geen hulpverleners genoeg zijn om er wat mee te doen? Dat kan meespelen bij pas opgerichte organisaties. 

4. Kies een organisatie met een duidelijk project. “Organisa­ties met veel verschillende projecten hebben doorgaans een lagere effectiviteit”, zegt Bruers. “90 procent van de projecten zijn weinig effectief, gewoon omdat ze zoveel gespreid zijn.”

5. Focus op een groot ­probleem. “Een organisatie die zich focust op één individu is vaak minder effectief dan een organisatie die veel meer mensen kan redden.” Denk aan een vaccinatieproject. Ook de omvang telt. Malaria maakt meer slachtoffers dan spierziekte ALS. 

6. Maak uw huiswerk. Givewell.org rangschikt de meest effectieve goede doelen. Met thelifeyoucansave.org bereken je hoeveel goeds je doet met zo’n 100 euro. Voor België is er Goededoelen.be, een databank met informatie over 6.000 geregistreerde goede doelen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234