Vrijdag 06/12/2019

Brussels Airlines

Na de piloten nu ook boze crewleden bij Brussels Airlines: nieuwe stakingen mogelijk in juni

De tweede staking bij Brussels Airlines trof 25.000 passagiers. Beeld Photo News

De directie en vakbonden van Brussels Airlines zijn vannacht zonder akkoord uit elkaar gegaan. Twee dagen van onderhandelen en staken brachten geen oplossing over de arbeidsvoorwaarden van de piloten. En nu roert ook de crew zich. Volgende maand zijn er nieuwe stakingen mogelijk.

Na een eerdere stakingsdag en een onderhandelingsmarathon op maandag, zaten de vakbonden en directie van Brussels Airlines gisteren opnieuw een hele dag samen. De piloten van Brussels Airlines staakten voor de tweede keer deze week. Net als maandag was driekwart van de vluchten geannuleerd, met 25.000 getroffen passagiers.

De staking is rustig verlopen volgens Kim Daenen, woordvoerder van Brussels Airlines.  Zowat 5.000 passagiers konden wel nog vliegen. “Het is belangrijk dat we tot een oplossing komen”, zegt Daenen. “Alles is bespreekbaar, in de mate van het mogelijke, uiteraard. We moeten denken aan alle 3.900 werknemers van Brussels Airlines.”

Maandenlang conflict

De reden voor de staking is een maandenlang conflict met de directie over onder meer pensioenen, lonen en de balans tussen werk en privé. Ook de integratie van Brussels Airlines in Eurowings, de lowcosttak van het Duitse Lufthansa, speelt mee. Aanvankelijk lag een voorstel op tafel van de directie waarin onder meer een loonsverhoging werd voorzien, een premie afhankelijk van de winstcijfers van de maatschappij en een betere uurregeling. Maar de bonden wilden meer toelichting over het financiële luik.

Iets na de middag gisteren schoof sociaal bemiddelaar Philip Verstraete, voorzitter van het paritair comité Luchtvaart, mee aan tafel. “Er is nog geen landingsbaan in zicht”, liet een onderhandelaar zich toen ontvallen.

De vakbonden kwamen met een tegenvoorstel met daarin onder andere een zogenaamde cao 90 bonus, een loonbonus die gekoppeld is aan een voorafgaandelijk vastgelegd doel.

Gisteren zaten de bonden en de directie opnieuw rond de tafel. Meer dan 14 uur werd er onderhandeld, maar structurele vooruitgang werd er niet geboekt. "Het was niet een proces van dichterbij komen, maar zelfs eerder van uit elkaar groeien", aldus de bonden. "Er was geen enkel raakpunt in de voorstellen" die de directie aan de ene en de bonden aan de andere kant lanceerden.

Volgens Anita Van Hoof (BBTK) was het laatste voorstel van de directie "zelfs slechter dan het voorstel dat vorige week massaal werd weggestemd door de piloten. Op zo'n moment is het beter de gesprekken te onderbreken en een afkoelingsperiode in te lassen."

"Het was een lange marathon, maar we zijn niet over de streep geraakt. Het water is heel diep", verwoordde Filip Lemberechts (ACLVB) het. "We gaan dit nu even evalueren, maar ik verwacht geen mirakels. Eerst moet er duidelijkheid zijn over de integratie van van Brussels Airlines in Eurowings." En die zou er pas eind juni komen, zo zei de directie eerder.

Nieuwe staking in juni?

Toch blazen de bonden de bruggen niet op. Ze zeggen bereid te zijn om opnieuw rond de tafel te gaan zitten. "Onze stakingsaanzegging blijft lopen, maar staking is geen doel op zich", aldus Paul Buekenhout (LBC-NVK). "De enige manier om eruit te komen, is overleg. De directie moet zich bezinnen en de piloten minstens een perspectief geven." Dat betekent dat niet alle verzuchtingen in een-twee-drie opgelost moeten zijn, maar dat er minstens een plan van aanpak op tafel moet komen.

"De bal ligt in het kamp van de directie", voegde Van Hoof nog toe. Als die de komende weken geen stappen zet, volgen er mogelijk opnieuw twee stakingsdagen in juni.

Het verlies voor Brussels Airlines is nu al – met twee stakingsdagen – opgelopen tot ruim 10 miljoen euro. En dan is er nog de reputatieschade.

Aan vakbondszijde vreest men dat de publieke opinie zich tegen de piloten zou keren bij verdere stakingen. Een onmiddellijke staking is volgens de bonden niet wenselijk, omdat passagiers dan niet verwittigd kunnen worden. Een staking op latere datum wordt niet uitgesloten. Creatievere acties zijn niet echt een optie. “Stiptheidsacties door bijvoorbeeld vliegtuigen met een kwartier vertraging te laten vertrekken, hebben we maanden geleden geprobeerd”, zei Anita Van Hoof van de socialistische vakbond.

Een eventueel akkoord met de piloten betekent niet per se het einde van de sociale onrust bij Brussels Airlines. Ook de stewardessen en stewards laten weten dat ze “genoeg gegeven” hebben en dat het tijd is dat ze meer “waardering en respect” krijgen. Dat staat in een open brief die woensdag door de christelijke bediendebond LBC-NVK werd verspreid.

“Ons beroep lijkt misschien glamoureus, omdat we de wereld rondvliegen en allerlei plekken en culturen ontdekken”, zo staat in de brief. “Net als de piloten ervaren wij ‘vliegen’ als een passie en voelen wij een grote liefde voor ons beroep”, klinkt het. “Maar die job heeft tegenwoordig een hoge prijs.”

Werkdruk onhoudbaar

Volgens de crewleden die de brief schreven, is de werkdruk onhoudbaar, wordt het takenpakket steeds uitgebreider en duren de werkdagen steeds langer en worden cao’s niet gerespecteerd. “Wij zijn doodop en zitten op ons tandvlees”, vatten de schrijvers het samen. Ze vragen leefbaar werk, een beter evenwicht tussen het werk en het privéleven en garanties dat hun koopkracht behouden blijft. Een pleidooi dat redelijk gelijkloopt met waarvoor de piloten deze week staken.

In de open brief wordt ook verwezen naar het grondpersoneel. Ook die mensen verdienen aandacht, klinkt het, want hun jobs zijn het sterkst bedreigd door de integratie van Brussels Airlines in de Eurowings Group.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234