Maya de Bij-rel

Na de Maya-rel: stripfiguren liggen gevoelig

Aan stripfiguren raak je niet, Greenpeace had het kunnen weten. De geschiedenis leert dat weinig zo gevoelig ligt als parodieën op cartoonpersonages. Zelfs als die niet de inzet van een reclamecampagne zijn.

2 © RV

Ontplofte smurfen

Een bende smurfen danst vrolijk in het rond. Tot er plotseling bommen vallen die het smurfendorp in een blauwe smurrie herscheppen. Babysmurf blijft krijsend achter. Unicef wilde met zijn tv-spot in 2005 vooral het traumatiserende effect van oorlog op kinderen aan de kaak stellen. "Maar sommige Amerikaanse headlines zeiden dat wij net kinderen traumatiseerden met onze spot."

Nijntje aan de coke

In 2005 zette het inmiddels opgedoekte satirische maandblad Deng Nijntje op de cover. Niet in zijn gekende lieftallige gedaante, wel als cocaïnesnuivende junkie. "Iedereen zijn lijntje." Het was bedoeld als ludieke illustratie bij een artikel over 'het recht op drugs', maar Dick Bruna, de geestelijke vader van het konijn, zag er de humor niet van in.

nieuws