Zaterdag 07/12/2019

Na de diesel: persspiegel

Buitenlandse persstemmen over het akkoord rond Oekraïne.

Dieselgate roept overal in Europa de bredere vraag op: hoelang gaan we nog door op de weg van de fossiele brandstoffen? Moeten we niet versneld overstappen op elektrische auto's? De commentaren in Europese kranten lopen uiteen.

Pravda

Loop de toekomst niet mis

"De antwoorden op de vraag waarom wij op het Oude Continent nog steeds geen antwoord op de Tesla-modellen hebben, komen steeds op hetzelfde neer: de Amerikanen verdienen er geen cent aan, ze maken er veel te weinig, enzovoort. Maar Nokia beweerde ooit ook dat Apple's iPhone maar 'een speeltje' was. En hoe staat die vroegere voorloper op de markt van mobiele telefoons er nu voor? En hoe Apple?

Je hoeft geen fan te zijn van elektrische wagens. Maar we moeten met de verandering meegaan. Dat geldt des te sterker voor Slowakije, dat zo trots is dat het de meeste auto's per inwoner ter wereld produceert."

Die Welt

Geef diesel een periode van respijt

"Diesel nu al helemaal uitschakelen, door rijverboden uit te vaardigen, nog voordat onze goed werkende e-auto's met voldoende actieradius ter beschikking staan, en laadpalen met verantwoorde stekkers, doet dodelijk denken aan de zogenaamde Energiewende. Eerst werd besloten om kernenergie van het net te halen, gevolgd door de kolencentrales. En pas toen drong het besef door dat we niet genoeg ecostroom hebben en te weinig leidingen van noord naar zuid. Bij diesel dreigt nu eenzelfde chaos.

De Duitse bondsregering moet nu twee dingen doen: ze moet diesel een overgangsperiode van respijt gunnen, al was het maar om de miljoenen autobezitters niet de facto te onteigenen. En ze moet de autofabrikanten verplichten om zich aan quota te houden voor de bouw van auto's met nul uitstoot. Quota, die men kan controleren, die het sjoemelen onmogelijk maken."

Kainuun Sandmat

Gebruik overgangstechnologie

"Krachtens het uitstootprogramma van de regering zullen op Finse wegen tegen 2030 ongeveer 250.000 elektrische auto's rijden - nog geen 10 procent van het totale wagenpark. Deze optimistische doelstelling zal bij lange na niet genoeg zijn om de verkeersuitstoot zelfs maar te halveren. Het zal die met slechts 5 procent verminderen.

Met het oog op de uitstootdoelstellingen zijn biobrandstoffen een veel eenvoudiger en sneller alternatief, omdat die kunnen worden gebruikt in combinatie met de huidige brandstofmotoren. Als aanvulling op elektrische auto's zal een substantiële toename in de productie van biobrandstoffen noodzakelijk zijn. Die zullen worden gebruikt totdat het percentage elektrische auto's in het land hoog genoeg is."

Salsburger Machrichten

Genoeg woorden, nu daden

"Op middellange- en lange termijn gaat het onvermijdelijk om het overstappen naar auto's aangedreven door accu's. Dat wordt niet eenvoudig, maar men mag hopen op de kunde van de technici. De politiek moet meehelpen en haar strategie veranderen, als het omschakelen naar e-mobiliteit niet bij een lippendienst blijft. Het moet afgelopen zijn met openlijke en verborgen subsidiëring van alles waarbij brandstoffen betrokken zijn. In plaats van met belastinggeld het koopgedrag van individuen te willen beïnvloeden, moet de politiek openbare middelen in de infrastructuur steken.

De menselijke wens om mobiel te zijn kan niet ontnomen worden. Maar willen we gehoor geven aan die wens zonder dat de wereld in een broeikas verandert, dan moet iedereen zijn denken en gedrag veranderen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234