Maandag 23/09/2019

Mobiliteit

N-VA ontkent dat autobelastingen zullen stijgen: ‘Maatregel wordt volledig budgetneutraal’

Beeld Bas Bogaerts

Als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever (N-VA) wordt aangegeven, kan de factuur voor de automobilist fors stijgen. Dat zegt sectorfederatie Febiac, op basis van eigen ramingen. Maar N-VA ontkent dat het zover zal komen. ‘De maatregel zal budgetneutraal zijn.’ 

“In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen”, schreef De Wever in zijn nota. “Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper.” 

De WLTP is de nieuwe, meer realistische manier om de uitstoot en het brandstofverbruik van auto's te meten. Ze vervangt de New European Driving Cycle (NEDC) uit de jaren 70, die te weinig rekening hield met werkelijke rijomstandigheden op de weg. De NEDC verdwijnt binnenkort volledig, alle Europese landen worden dan verplicht de WLTP te gebruiken.

Uit een simulatie van automobielfederatie Febiac blijkt nu dat de nieuwe test grote gevolgen kan hebben voor de fiscaliteit. Uitgaande van een gemiddelde stijging van de gemeten CO2-uitstoot met 20 procent, zouden zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (eenmalige belasting op inverkeerstelling van een nieuwe of tweedehands auto) omhoog gaan. Vooral bij de BIV is de stijging aanzienlijk.

Van 357 naar 850 euro

Febiac maakte een simulatie voor acht courante modellen. Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. Ook bij de dieselmodellen stijgt de BIV, maar opvallend is dat een diesel die ongeveer evenveel CO2 uitstoot als een vergelijkbare benzinemotor, ruim drie keer duurder is aan BIV.

De verhoging van de BIV en rijtaks zou weliswaar enkel voor particulieren en rechtspersonen gelden. De fiscaliteit voor leasingwagens is nog altijd federale materie.

‘Contraproductief’

Woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac waarschuwt dat de duurdere fiscaliteit contraproductief dreigt te zijn. “De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen.” Mocht de nieuwe CO2-uitstoot in de berekening van de fiscaliteit worden overgenomen, dan verwacht Febiac dat meer mensen langer met hun oude en vervuilende auto zullen blijven rijden.

Toch staat het nog lang niet vast de de nieuwe taksen ook effectief duurder zullen uitvallen. Kaesemans nuanceert: “De nieuwe WLTP-gebaseerde fiscaliteit is onvermijdelijk, aangezien de NEDC-waarden binnenkort gewoon niet meer bestaan. Maar niets of niemand zegt dat de formule voor de berekening van de belasting niet kan aangepast worden aan de WLTP-waarden. De Vlaamse regering kan perfect de rekensleutel aanpassen. De cijfers die wij aangeleverd hebben, bewijzen enkel dat dat nodig is. Als de Vlaamse regering het goed aanpakt, kan er een nieuwe fiscaliteit komen die globaal gezien budgetneutraal is, maar die toch verder gaat in de stappen die Vlaanderen in het verleden al gezet heeft: de meest milieuvriendelijke voertuigen ook fiscaal het voordeel geven.”

N-VA vindt het voorbarig

Dat is waar ook N-VA zich bij aansluit. De partij ontkent in alle toonaarden dat de belastingen fors de hoogte in zullen gaan. De partij wijst erop dat de WLTP-testcyclus sowieso ingevoerd moet worden, maar dat de herberekening van de autofiscaliteit sowieso budgetneutraal zal zijn zijn. Dat wil zeggen dat die voor de overheid niet meer geld opbrengt dan vandaag. “Het zou zelfs minder kunnen zijn, als mensen die een nieuwe wagen kopen een properdere wagen kopen. Dan zal de overheid net minder inkomsten hebben. De tarieven zullen aangepast worden zodat het niet plots voor iedereen veel duurder wordt.”

De partij erkent wel dat wie een een vervuilende auto koopt, meer zal moeten betalen. Maar enkel wanneer wie een propere auto koopt, minder zal betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234