Donderdag 27/06/2019

Politiek

N-VA maakt van onderwijs haar Vlaamse topprioriteit

Geert Bourgeois: ‘Meer dan ons lief was hebben wij twee regeerperiodes lang veel negatieve energie moeten gebruiken om die brede eerste graad tegen te houden.’ Beeld Photo News

N-VA tracht dit weekend de kabbelende kiescampagne naar zich toe te trekken en te focussen op het onderwijs. De Vlaams-nationalisten verzetten zich tegen de brede eerste graad en de ‘pretpedagogie’, en hopen zo de dalende resultaten van de leerlingen in internationale studies weer op te krikken.

Bart De Wever en co proberen sinds dit weekend de campagnedans te leiden. Gisteren zetten ze de eerste passen met de boekvoorstelling van Over Identiteit, geschreven door de voorzitter en de Antwerpse burgemeester. Vandaag houden ze hun congres over onderwijs -of de V-dag in het Vlaams-nationalistisch jargon-, morgen duelleert De Wever met Hilde Crevits in De Zevende Dag op één. De twee kandidaat-minister-presidenten gaan daar voor het eerst rechtstreeks met elkaar in debat, eveneens over onderwijs.

Op het congres in de Vives-hogeschool in Brugge mocht Geert Bourgeois als eerste het podium op. Hij benadrukte de lijn van N-VA in het onderwijsdebat: ‘tene quod bene’. Behoud wat goed is. Daar hoorde een aanval bij op de Guimardstraat, de hoofdzetel van het katholiek onderwijs, ‘dat één uur minder Nederlands wil invoeren’. En het verzet tegen de (niet ingevoerde) brede eerste graad.

Bourgeois: “Meer dan ons lief was hebben wij twee regeerperiodes lang veel negatieve energie moeten gebruiken om die brede eerste graad tegen te houden. De brede eerste graad is niks anders dan het VSO, dat zoveel schade en onheil heeft aangericht. Helaas gebruiken vele scholen toch hun vrijheid om die brede eerste graad op te leggen. Blijven zij dat doen, dan zullen we in de volgende regering maatregelen moeten nemen. De brede eerste graad is het stokpaardje van diegenen die vanuit ideologische vooringenomenheid het dogma preken dat gelijke kansen hetzelfde is als gelijkheid.”

Na Bourgeois mocht cognitief psycholoog Wouter Duyck zijn visie uiteen zetten. Deze Gentse professor omschrijft zichzelf als ‘hardcore liberaal’, en hielp Open VLD bij het opstellen van haar twaalfpuntenplan over onderwijs. 

Tegelijk krijgt hij al een hele tijd een welwillend oor van N-VA’ers. In een interview in De Morgen gaf hij al toe dat hij geen ‘neen’ zou zeggen wanneer Theo Francken hem zou vragen als kabinetschef op het departement onderwijs. Duyck haalde er de slabakkende resultaten van internationale studies (PISA, PIRLS) bij om de alarmbel te luiden over de staat van ons onderwijs. 

De kern van Duycks betoog is dat kinderen wél gelukkig kunnen zijn wanneer scholen veel van hen eisen, dat de brede eerste graad - recent ingevoerd in Wallonië - een regelrechte ramp is, en dat de leerplicht al op drie jaar zou moeten worden ingevoerd. “De kleuterklas moet meer zijn dan jasjes leren aan- en uitdoen en pampers verversen,” poneerde hij. Nog een strijdpunt is dat er een centraal examen komt, wat voor een datagebaseerde kwaliteitscontrole moet zorgen. “We moeten leerlingen aan het begin van het traject en aan het einde standaardtoetsen laten afleggen.” Eerder pleitte Open VLD daar ook al voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden