Dinsdag 22/10/2019

Gent

N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt: "Gent moet de deeleconomiestad van Vlaanderen worden"

Gents N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt vindt dat Gent nog veel meer gebruik kan maken van de mogelijkheden van de deeleconomie. Beeld Bas Bogaerts

Gent moet dé deeleconomiestad van Vlaanderen worden. Dat zegt N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt. Het stadsbestuur moet daarbij enkel een faciliterende rol spelen, en geen remmende factor zijn. Volgens Groen is Van Bossuyt "niet op de hoogte van wat er al allemaal gebeurt in Gent".

Airbnb, Uber, Peerby… Deeleconomieplatformen zijn stilaan niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. De deeleconomie biedt dan ook heel wat mogelijkheden, en daar wil de Gentse N-VA-kopvrouw Anneleen Van Bossuyt vol op inzetten. Ze wil van Gent dé deeleconomiestad van Vlaanderen maken. "Gent was vroeger een echte hub, met erg veel starters. Maar je ziet dat we daar nu een remmende voorsprong hebben. Het aantal starters neemt de jongste tijd af, en ligt vandaag lager dan in andere steden."

Nochtans heeft Gent veel potentieel, door de aanwezigheid van de universiteit en heel wat techbedrijven. N-VA schuift enkele concrete initiatieven naar voren. Zo moet er een Gents deeleconomielab komen waarin onder meer het stadsbestuur, de universiteit en techbedrijven zitten. Zij kunnen dan advies en financieringsmogelijkheden geven aan starters die een project willen ontwikkelen. Van Bossuyt benadrukt dat de stad hierin enkel een ondersteunende rol mag spelen. "De stad moet projecten faciliteren, maar mag geen remmende factor zijn. Nu wil de stad te veel zelf doen, terwijl ze daar niet altijd het beste voor geschikt is. Ze zou zich beter openstellen naar ondernemingen, en een beroep doen op hun kennis."

Zo zou de stad data open en kosteloos moeten delen met ondernemers en appontwikkelaars. Denk aan gegevens over energieverbruik of over museumbezoek, maar evengoed over verkeersstromen. Van Bossuyt benadrukt dat over de privacy moet worden gewaakt, maar is ervan overtuigd dat op deze manier ook het mobiliteitsprobleem in Gent kan worden aangepakt. "Door meer te gaan samenwerken, kunnen we tot betere oplossingen komen. De universiteit en de bedrijven kunnen met de data aan de slag gaan, en zo betere mobiliteitsapps ontwikkelen. Op die manier kunnen de burgers ook beter geïnformeerd worden."

Kwetsbare groepen

Dat wil niet zeggen dat de stad zelf enkel passief kan toekijken. Bij grote evenementen kan de stad deeleconomiepartners mee betrekken voor een vlotte organisatie. Tijdens het lichtfestival kan ze bijvoorbeeld hotels, hostels en Airbnb de hand reiken zodat bezoekers eenvoudiger een slaapplek vinden.

Volgens N-VA zou Gent ook een actief beleid moeten voeren om kwetsbare groepen naar deeleconomie-initiatieven te leiden. "We zien dat bepaalde groepen, zoals ouderen maar ook mensen in armoede, minder deelnemen aan de deeleconomie. Terwijl het vaak deze mensen zijn die er het meest baat bij zouden hebben."

Zo bestaan er vandaag al apps voor het opknappen van klusjes, waar mensen onder meer aanbieden om boodschappen te doen. Ook zijn er al systemen waarbij particulieren hun wagen verhuren tijdens de uren dat die anders toch maar zou stilstaan. Allemaal mooi, vindt Van Bossuyt, maar het moet verder gaan dan op zichzelf staande initiatieven. Volgens haar zou de stad het voortouw moeten nemen door zich, in samenspraak met de appontwikkelaars, nog meer tot die kwetsbare groepen te richten.

Tot slot ziet N-VA in de deeleconomie ook een oplossing voor de leegstand van stadspatrimonium. De stad zou een aantal van haar gebouwen die niet gebruikt worden, kunnen openstellen voor het publiek, bijvoorbeeld als repetitieruimte.

Kwaliteitslabel

Moeten we dan alle heil verwachten van de deeleconomie? Niet iedereen is altijd even enthousiast. Vorige week nog dreigde Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA), een partijgenoot van Van Bossuyt, met een rechtszaak tegen Airbnb omdat dat bedrijf geen controles toelaat. "Het mag natuurlijk niet het Wilde Westen worden. Iedereen moet zich aan de regels houden", zegt Van Bossuyt, Daarom pleit ze voor een kwaliteitslabel voor deeleconomie-initiatieven die bepaalde veiligheids- en hygiënestandaarden hanteren. Een online-aangifte moet voorkomen dat er een nieuwe administratieve last gecreëerd wordt.

DM Zapt

Handig: krijg nieuws uit Gent via WhatsApp

1. Voeg De Morgen toe aan uw contacten, met het nummer 0474 74 10 25

2. Open WhatsApp en stuur ons het bericht GENT AAN

3. Klaar! U ontvangt nu het laatste nieuws uit Gent.

Hoe werkt het precies?

"Van Bossuyt niet op de hoogte"

Volgens Tine De Moor, als professor aan de universiteit van Utrecht gespecialiseerd in burgercollectieven, en in oktober kandidaat op de Gentse sp.a-Groen-lijst, is Van Bossuyt "niet op de hoogte van wat er al allemaal gebeurt in Gent". Een deeleconomielab bestaat in de praktijk al, verwijst ze naar de Startersfabriek die vorig jaar werd opgericht, en waarin naast de stad ook de UGent en techactoren vertegenwoordigd zijn. 

Van een remmende factor door het stadsbestuur is helemaal geen sprake, zegt De Moor. "Er is een brede voedingsbodem, want de initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond. De stad is vaak een partner in die projecten, want zij moet het algemeen belang waarborgen." Deeleconomie gaat bovendien veel breder dan het opstarten van bedrijfjes, stipt De Moor aan. "Het gaat ook over sociale initiatieven. Bijvoorbeeld het Driemasterpark, waar burgers nauw betrokken zijn bij de inrichting en bij het onderhoud van het park."

Rogier De Langhe, economiefilosoof aan de UGent, erkent dat Gent al heel wat deeleconomie-initiatieven kent. "Er gebeurt veel bottom-up, maar de stad probeert te veel te sturen." Dat is ook niet onlogisch, meent hij: "Een stadsbestuur is een machine met een administratie die een beleidsplan uitwerkt. Dan is het niet vanzelfsprekend als er halverwege de legislatuur iemand met een bottom-up initiatief komt. Het is niet eenvoudig om die tanker te keren." Hij vraagt zich af hoe N-VA het anders zou aanpakken. "Dat is geen kwestie van ideologie, het is gewoon hoe politiek vandaag werkt: in een gecentraliseerde top-down structuur. De deeleconomie is onvoorspelbaar. Politici willen wel kansen geven, maar als het misgaat is het wel hun schuld. Dus aarzelen ze."

De Langhe ziet wel wat in het pleidooi van Van Bossuyt om data uit te wisselen met appontwikkelaars. "De overheid zit op gigantische hoeveelheden data, en het is voor haar niet altijd eenvoudig om daar nuttige toepassingen mee te bouwen. Als je die data vrijgeeft, kunnen specialisten ermee aan de slag, en ontstaan er veel meer mogelijkheden."

"Gent is al lang dé hoofdstad van de deeleconomie in Vlaanderen"

Ook sp.a-lijsttrekker Rudy Coddens, die in het huidige stadsbestuur zit, reageerde op Bossuyts uitspraken. "Deeleconomiestad van Vlaanderen worden? Serieus, voor wie dit nog niet wist: Gent is al lang dé hoofdstad van de deeleconomie in Vlaanderen: deelauto’s, deelfietsen, community land trust, stadslandbouwprojecten, Dampoort Knapt op, ga zo maar verder…"

Ondertussen maakten Coddens, net als zijn collega-schepenen Filip Watteeuw (Groen) en Mathias De Clercq (Open Vld) cijfers bekend over het aantal startende Gentse ondernemingen tijdens het eerste trimester van 2018. Dat ligt volgens Coddens even hoog als in 2017 en volgens De Clercq dan weer 10 procent hoger dan het voorgaande jaar. Watteeuw wijst daarnaast op het aantal startende Gentse ondernemingen dat sinds de invoering van het Gentse circulatieplan met 5 procent zou zijn gestegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234