Dinsdag 07/07/2020

M-score

N-VA en Open Vld moeten niet weten van M-score: "Meer kafka moet het niet worden"

Gwendolyn Rutten: "Regelneverij en betutteling lijken soms onuitroeibaar."Beeld BELGA

Coalitiepartners N-VA en Open Vld lopen niet meteen warm voor de plannen van minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) voor de invoering van een M-score of mobiliteitsscore voor woningen. N-VA-fractieleider Matthias Diependaele bestempelt het idee als "betuttelend". "Een mobiliteitstoets voor je huis: meer kafka moet het echt niet worden", reageert Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten op Twitter. Groen verwijt Schauvliege dat ze met haar plan "de schuld voor een falend ruimtelijk beleid op de burger af wil schuiven".

Minister Schauvliege maakte vandaag in De Morgen bekend dat ze werkt aan een M-score of mobiliteitsscore voor woningen. Die M-score zou dan aangeven hoe bereikbaar je huis is en hoe vlot scholen, ziekenhuizen en winkels bereikbaar zijn. "Als de testfase goed verloopt, dan wil ik dit verplicht maken", zegt Schauvliege.

Maar bij coalitiepartners N-VA en Open Vld botst het plan meteen op verzet. N-VA-fractieleider Matthias Diependaele is niet mals. Hij spreekt in een reactie over een zoveelste "ballonnetje" dat wordt opgelaten. "Het lijkt me geen prioriteit. Bovendien komt het nogal betuttelend over. Mensen kunnen toch zelf wel inschatten hoe ver hun woning van hun werk of school ligt?"

De N-VA-fractieleider hekelt ook dat er een "zoveelste attest" zou bijkomen. Hij wordt daarin bijgetreden door zijn partijgenoot en Vlaams parlementslid Jelle Engelbosch. "Hoeveel attesten en scores gaan we nog uitvinden? ", vraagt Engelbosch zich op Twitter af, met daarbij de hashtag #betutteling.

"Ook een N-score?"

Collega-minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat verstaan dat hij eerst het voorstel van Schauvliege wil inkijken voor hij reageert. Michaël Devoldere, raadgever van minister Weyts, tweet intussen wel: "Misschien is ook een N-score nodig: een inschatting van hoe Noodzakelijk of Nuttig een nieuw ideetje is. #zucht #keizer #koster #demorgen".

Ook Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten schiet het idee af. "Regelneverij en betutteling lijken soms onuitroeibaar. Een mobiliteitstoets voor je huis: meer kafka moet het echt niet worden", schrijft ze op Twitter. Ze wordt bijgetreden door Bart Somers, Open Vld-fractieleider in het Vlaams Parlement. "Dit is compleet overbodig. Het betekent alleen maar extra bureaucratie en kosten. Kandidaat-kopers zijn perfect in staat om na te gaan hoe bereikbaar de woning is die ze op het oog hebben", zegt Somers. "In plaats van nieuwe attesten en regels uit te vinden, zou men moeten nagaan hoe we de regellast in Vlaanderen kunnen verlagen."

"Hypocriete window dressing"

Oppositiepartij Groen verwijt Joke Schauvliege "hypocriete window dressing" voor haar plan. Volgens de partij is Schauvliege is als CD&V-minister zelf mee verantwoordelijk voor de "rommelige ruimtelijke ordening" in Vlaanderen. Door nu een M-score in te voeren, zou ze de schuld voor dat falend ruimtelijk beleid "afschuiven op de burger". Dat zegt Groen-politica Ingrid Pira.

"Als minister Schauvliege en de Vlaamse regering extra verkavelingen ver van knooppunten van openbaar vervoer mogelijk maken, en dan de beslissing op de mensen afschuift, is dat hypocriete window dressing. Slechte ruimtelijke ordening organiseren, en dan weer de verantwoordelijkheid naar de mensen sturen, dat is opnieuw 'trek uw plan' vanwege de N-VA, Open Vld en CD&V", meent Pira.

BIV: "complexiteit voor de burger"

Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) vreest dat met het invoeren van een mobiliteitsscore de complexiteit voor de consument alleen maar groter wordt, en stelt voor om de informatiestromen beter te bundelen.

"Op de eerste plaats staan we als vastgoedmakelaars achter elk initiatief dat de transparantie naar de vastgoedconsument vergroot", zegt ondervoorzitter Frank Machon (BIV). "Alleen vrezen we dat na het As-built attest (nog niet in werking), de watertoets, het E-peil, stedenbouwkundige inlichtingenfiche en het onroerend erfgoed de complexiteit alleen maar toeneemt. Ik twijfel geen seconde aan de correcte en goede intenties, maar we moeten erover waken dat de consument de bomen door het bos blijft zien. Misschien is het beter om in te zetten op het samenbrengen van al die informatiestromen naar een bevattelijk overzicht, als sector hebben we al vaker daarover de hand gereikt."

Joke Schauvliege.Beeld BELGA

Niet enkel kritiek

Het voorstel van Schauvliege krijgt echter niet enkel kritiek. Zo steunt mobiliteitsorganisatie VAB het voorstel. Woordvoerder Maarten Matienko spreekt op Twitter van een "goed idee". "Autoafhankelijkheid wordt bepaald door locatie werkplaats en woonplaats", aldus Matienko. En Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) meent dat de mobiliteitsscore een stap kan zijn naar "ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer in plaats van andersom". Maar dan zijn er volgens de sp.a'er wel investeringen in dat openbaar vervoer nodig.

Ook mobiliteitsorganisatie Touring steunt het voorstel voor een mobiliteitsscore "Het is de moeite waard om na te gaan wat de mogelijkheden voor verplaatsingen zijn en om ten minste een aanzet te geven aan de burger om daar even bij stil te staan", zegt woordvoerder Danny Smagghe (Touring). "Onze mobiliteitsproblemen kunnen pas worden opgelost indien iedereen zich bewust is van de moeilijkheden en daarover nadenkt. Laat ons dus dit idee een kans geven en bestuderen."

"Niet om een huis te waarderen"

Een mobiliteitsscore is bedoeld om reflectie op gang te brengen, niet om een huis te waarderen zoals bijvoorbeeld met een EPC-attest, zo reageert professor Sidharta Gautama van de Vakgroep Telecommunicatie en Informatieverwerking (UGent), die het concept en de methodiek achter de M-score ontwikkelde.

"We hebben een jaar lang samengezeten met organisaties en bedrijven om de eerste aspecten van die score vorm te geven", verduidelijkt professor Sidharta Gautama. "Wat we uiteindelijk uitwerkten is een persoonlijke M-score, waarbij gekeken wordt naar je persoonlijke gedrag en het duurzame karakter daarvan. Een tweede fase is dat we die M-score op wijkniveau of op niveau van een buurt opmaken, met als insteek de bijdrage van de bewoners en die van de infrastructuur." Voor dat vervolg, waar nog geen formele toezegging voor is van de minister, denkt Gautama aan een app.

Gautama zegt dat een dergelijke score bedoeld is om reflectie op gang te brengen, niet om een huis te waarderen zoals bijvoorbeeld met een EPC-attest. "Niet enkel het huis, maar wie in het huis woont maakt het totaalplaatje. Met de score willen we mensen bewust maken van de mobiliteitsleefbaarheid en hun eigen verantwoordelijkheid, maar ook de context waarin ze wonen is daarbij belangrijk."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234