Zaterdag 06/06/2020

N-VA: "Basismobiliteit heeft zijn grenzen bereikt"

Roger Kesteloot, topman van De Lijn, wil zwaar inzetten op de steden. ACW: "Dit mag niet ten koste gaan van de basismobiliteit."Beeld PHOTO_NEWS

De ACV verdedigt basismobiliteit in streekgebieden, de N-VA vindt dat "de grenzen van het betaalbare bereikt zijn" en reizigersorganisatie TreinTramBus ziet vooral heil in betere doorstroming. De voorstellen van De Lijn-topman Roger Kesteloot maken gemengde reacties los.

In De Standaard en Het Nieuwsblad pleit Kesteloot ervoor om met De Lijn volop in te zetten op de steden. Hij wil ook de basismobiliteit ter discussie stellen, namelijk dat op het platteland iedereen op 750 meter van de deur een bus moet kunnen nemen.

De christelijke vakbond ACV vraagt meer middelen, die moeten zorgen voor een kwalitatief hoogstaand openbaar voervoer. Er moet "verder worden geïnvesteerd in het voorstedelijk en stedelijk openbaar vervoer". "Sinds een aantal jaar gaan zowat alle investeringsmiddelen naar dit net, maar spijtig genoeg gaat veel minder aandacht naar de vraag hoe we het openbaar vervoer snel, aantrekkelijk en efficiënt kunnen maken. Hier is in het verleden te weinig op ingezet."

"Er is al twee à drie jaar zwaar bespaard, met vooral gevolgen op het platteland en het nachtnet", zegt Rita Coeck van het ACOD. "De investeringen in het stadsnet mogen niet ten koste gaan van die in de streekgebieden. Het is makkelijk te zeggen dat openbaar vervoer op het platteland niet nodig is."

N-VA wel akkoord met Kesteloot
In tegenstelling tot de christelijk vakbond ACV kan de N-VA kan zich wel vinden in de voorstellen van de topman van De Lijn. "De grenzen van het haalbare en betaalbare zijn bereikt", vindt de partij.

Volgens topman Roger Kesteloot moeten keuzes worden gemaakt. De Lijn wil inzetten op steden en verstedelijkte gebieden, waar de mobiliteitsbehoeften het grootst zijn. Daarom moet de basismobiliteit - die iedereen een halte en een aanbod op 750 meter van zijn woning garandeert - ter discussie gesteld wor­den. Dat betekent volgens hem niet dat de buslijn in dunbevolkt gebied zal verdwijnen, maar wel dat het creatiever zal worden ingevuld.

"Na het gratis openbaar vervoer heeft ook de basismobiliteit al een hele tijd haar grenzen bereikt.", zegt Vlaams parlementslid Lies Jans (N-VA). "De N-VA is al jaren vragende partij om dit debat te voeren en keuzes te durven maken. Zeker in budgettair krappe tijden kun je je op zijn minst de vraag stellen of het nodig is dat elke straat in elke plattelandsgemeente een volwaardige bushalte en bediening heeft. Alternatieven zoals taxi's zijn op zijn minst het onderzoeken waard."

Vlaams parlementslid Lies Jans (N-VA)Beeld BELGA

TreinTramBus
Tot slot had ook de reizigersorganisatie TreinTramBus een reactie klaar. De reizigersorganisatie vindt dat De Lijn efficiënter zou kunnen werken als de doorstroming in de steden aangepakt wordt.

Immers, als trams en bussen hun traject sneller kunnen afleggen, zijn ze sneller terug bij hun vertrekpunt en kan dezelfde frequentie met minder voertuigen gebeuren. "Enkel in Antwerpen zou dit al goed zijn voor een besparing van 2,5 à 3 miljoen euro per jaar", maakt TreinTramBus zich sterk.

De reizigersvereniging schaart zich voorts achter het voorstel van Kesteloot om het gratis vervoer voor 65-plussers af te schaffen. "Goedkoper openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen is beter dan gratis louter op basis van de leeftijdgrens."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234